طرح درس ریاضی ویژه دانش آموزان پیشتاز (تیزهوشان) پایه ششم
پیشتازان
اكثر دانش آموزان كلاس در وضعيت ذهني و هوشي متوسط قرار دارند. ولي در بين دانش آموزان افرادي با سطح هوشي و گيرايي بالا نيز قرار دارند که به پیشتازان یا تیزهوشان شناخته می شوند.
روش تدریس
روش تدریس درنظر گرفته شده برای این دسته از دانش آموزان تلفيقي از روشهاي مشاركتي، توصيفي و نمايشي، پرسشو پاسخ، سخنراني و حل مسئله می باشد.
وسایل مورد نیاز
گچ سفيد و رنگي كتاب درسي، ماژيك ،تخته پاك كن، كتاب رياضي انديشه دوم راهنمايي، مقوا، قيچي، ميخ، كش، گونيا، تابلو چوبي، خط كش، تخته سياه، آيينه، چسب، نخ كاموا و … از وسایل کمک آموزشی مورد نیاز این طرح است.
زمان پیشنهادی برای این طرح درس
۴۰ دقیقه است.
آشنايي را با دانش آموز ابتدا بطور قابل لمس با مفهوم تقارن و انگيزي سازي قوی سازی حس كنجكاوي در دانش آموز در كلاس مرحله به مرحله همانند زير را دنبال مي كنيم:
۱-تلفيق با خلقت انسان: هوالجميل. خداوند زيباست و زيبايي را دوست دارد. پس وجود تقارن در زيبايي چهره انسان تأثیر بسزايي دارد. متقارن بودن چشم ها، ابروها، گوشها، دستها، پاها و…
۲-تلفيق با دروس ديگر: كاربرد و ارتباط اين درس را با دروس ديگر بيان و در مورد آن بحث مي كنيم.
به اينصورت که در مبحث فيزيك كتاب علوم خوانده ايد می دانید كه شعاع تابش و بازتابش نسبت به نيمساز زاويه هاي بين آنها متقارن اند و خط نيمساغز خط تقارن انها است.
۳- تلفيق با هنر: با نگاهی اجمالی به ساختمانها، آثار هنری و نقاشي هايي كه خط تقارن دارند زيبايي خاصي مشاهده مي شود.
به منظور ارزشيابي تدريجي به دانش آموزان وقت داده مي شود تا كار در كلاس را بصورت انفرادي حل و در صورت پيدا شدن شكل بصورت گروهي با هم مشورت كنند.
در تمرين ۱ كار در كلاس ص۱۸۱
دانش آموزان با توجه به تعريف ها و تعريف قرينه نسبت به خط، قرينه ي شكل ها را رسم كرده و در عين حال بطور شهودي به اين نتيجه مي رسند كه براي بدست آوردن قرينه ي يك چهارضلعي نسبت به خط بايد از قرينه ي رئوس آن استفاده كنند و اگر صفحه ي شكل را روي خط d تا كنيم شكل و قرينه اش بر هم منطبق خواهند شد.
روي تخته چوبي ميخكوب تهيه شود
با استفاده از نخ كاموا خط تقارني را در نظر مي گيريم با كش يك مربع روي تخته مي سازيم سپس به دانش آموزان مي گوييم مي خواهيم قرينه ي اين شكل را نسبت به خط تقارن بدست مي آوريم با نخ كاموا هر راس را به خط تقارن وصل كرده و به همان اندازه جلو مي رويم تا به ميخ مورد نظر برسيم. پس ميخهاي بدست آمده را با كش به هم وصل مي كنيم تا قرينه شكل بدست آيد.
تخته را در اختيار دانش آموزان قرار مي دهيم تا براي شكلهاي مختلف قرينه پيدا كنند.
دیدگاهتان را بنویسید