دانشگاه‌های کشور اوضاع ارائه تسهیلات خوابگاهی خود را جهت دانشجویان دکتری در دفترچه کنکور سال ۹۶ اعلام کردند. اکثر دانشگاه‌ها فاقد خوابگاه بوده و یا در ارایه خوابگاه با محدودیت مواجه هستند.

کمبود خوابگاه متاهلی ، چالش‌های ورودی‌های تازه دکتری

به گزارشحوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ یکی از مصوبات نقشه جامع علمی کشور، حمایت از دانشجویان دکتری هست. وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف هستند براساس مصوبه نقشه جامع علمی کشور تا جایی که ممکن است تسهیلات مورد نیاز رفاهی را جهت این دانشجویان فراهم کنند.
با توجه به این مساله که بخش قابل توجهی از دانشجویان دکتری متاهل بوده و باید مستقل باشند، یکی از مهمترین تسهیلات رفاهی مورد نیاز این دانشجویان، خوابگاه به خاص خوابگاه متاهلی هست. در دفترچه کنکوردکتری ۹۶ شرایط و ضوابط بعضی از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده دانشجو دکتری اعلام شده است است.

عبارات مهم : دانشجویان – دانشگاه

اکثر دانشگاه ها اعلام کرده اند که فاقد خوابگاه بوده و یا در ارائه خوابگاه به دانشجویان دوره دکتری محدودیت دارند. بعضی دیگر از دانشگاه ها، علاوه بر محدودیت، یا عدم ارایه خوابگاه، اعلام کرده اند که فاقد خوابگاه متاهلی نیز هستند.
براساس این گزارش علاوه بر ۳۰ دانشگاه مذکور دانشگاه هایی مانند تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر و خوارزمی نیز اشاره ای به تسهیلات خوابگاهی در دفترچه کنکور دکتری ۹۶ نداشتند.
محمد فرهادی وزیرعلوم پیش از این در حاشیه دیدار از پروژه های دانشجویی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران در مجتمع کوی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران عنوان کرده بود: در برنامه پنجم توسعه عنوان ساخت خوابگاه های دانشجویی از طریق بودجه های دولتی مسدود شده است بود، ولی در برنامه ششم توسعه این مسئله برطرف شده است و امیدواریم با کمک دولت، همکاری بخش غیردولتی و خیرین بتوانیم در زمینه ساخت خوابگاه فعالیت بیشتری داشته باشیم.
وی تاکید کرده بود که جهت برطرف محدودیت های ظرفیت های خوابگاهی در کشور برنامه داریم و ۷۵ هزار ظرفیت خوابگاهی جهت خوابگاه های مجردی و ۲۵ هزار ظرفیت خوابگاهی متاهلی ایجاد خواهیم کرد.
با توجه به برطرف مسئله منع ساخت خوابگاه در برنامه ششم توسعه و برطرف این دغدغه، امیدواریم ایجاد خوابگاه جهت دانشجویان دکتری به خاص دانشجویان متاهل در اولویت وزارت علوم قرار گرفته و شاهد توسعه خوابگاه ها به خاص خوابگاه های متاهلی در دوره دکتری باشم.
انتهای خبر/

واژه های کلیدی: دانشجویان | دانشگاه | خوابگاه | برنامه | محدودیت | دانشگاه | تسهیلات | ایران


برچسب ها: , , , , , ,