حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار گوناگونی روبه‌رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه ای از آن را می توانید در زیر دنبال کنید.
صدور بیش از ۵۰۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان به سایر کشور ها
محمد فرهادی وزیر علوم گفت: در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بیش از ۵۰۰ میلیون دلار محصولات شرکت های دانش بنیان به سایر کشورهای دنیا صادر شد.

عبارات مهم : رشته های دانشگاهی – وزارت علوم

وزیر علوم تصریح کرد: این میزان صادرات و همچنین سفر هیات های متفاوت علمی و فناوری به کشورمان و برگزاری نشست های تخصصی و کسب میزبانی سی و پنجمین کنفرانس جهانی پارک های علمی و مناطق نوآوری در سال ۲۰۱۸، از جمله فعالیت هایی است که در پرتو عقلانیت و فعالیت مستمر بدست آمد.
دستور انتخاباتی سرپرست دانشگاه آزاد/ بخشنامه تازه مالی ابلاغ شد
علی محمد نوریان گفت: قرارداد های تازه بالای یک میلیارد ریال (یکصد میلیون تومان) فعلا منعقد نشده و راجع به قراردادهای فوری کمتر از آن نیز بعد از تایید عامل خزانه دار استان و تصویب معاون اداری و مالی شرکت مرکزی اقدام شود.
بر اساس بندهای این بخشنامه با توجه به نزدیکی ایام انتخابات، هیچ یک از بخش های ستاد مرکزی و واحد و مراکز دانشگاهی و واحدهای تابعه و وابسته مطلقا مجاز نیستند که در اوقات اداری و یا با صرف هزینه از منابع دانشگاه جهت گروه های سیاسی و کاندیداهای مورد نظر فعالیت و تبلیغ کنند.
رتبه سوم کشور عزیزمان ایران در تعداد فارغ التحصیلان رشته های دانشگاهی
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در بعضی رشته ها تعداد فارغ التحصیلان زیاد هست، افزود: بعد از روسیه و آمریکا از نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان رتبه سوم را دارد که استاندارد نبودن آموزش ها می تواند علت مهم رشد غیر کارشناسانه باشد.
وی افزود: یکی از نقاط ضعف در آموزش عالی ماموریت گرا نبودن مراکز آموزشی است که باید هر چه سریعتر اصلاح شود، لیکن به نظرم یک مرکز آموزشی نباید خارج از ماموریت و هدفش دانشجو جذب کند.
شریعتی نیاسر در خصوص علت وجود صندلی های خالی در دانشگاه های کشور اظهار داشت: کم کردن جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی بی توجهی به استانداردهای آموزشی و ظرفیت بیش از حد دانشجو باعث ایجاد صندلی های خالی در دانشگاه ها شده است است که چاره آن بازگشت به ماموریت دانشگاه های سراسر کشور است.
ادغام دو رشته در دانشگاه امیرکبیر
احمد معتمدی رییس دانشگاه امیرکبیر گفت:وزارت علوم رشته فناوری اطلاعات و کامپیوتر را با یکدیگر ادغام کرده، بنابراین دانشجویان در قالب همان کامپیوتر جذب این رشته می شوند.
وی ادامه داد: احتمالا اسم رشته در دفترچه عوض کردن کرده باشد در غیر اینصورت جذب دکتری فناوری اطلاعات متوقف نشده است.
وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی بررسی شد
به گزارش گروه علمی پزشکی گروه تحریریه سایت؛ به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۶۳ این کمیسیون نسبت بودجه تحقیق و توسعه کسب و کار به تولید ناخالص داخلی میان کشورمان با این کشور ها ژاپن، ترکیه، مالزی و برزیل در همین بازه زمانی، نیز بررسی شد.
پس از ارائه این گزارش آماری، اعضای کمیسیون به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که می توان به، تدوین آمار دقیق از اوضاع فارغ التحصیلان بدون کار در کشور، در نظرگرفتن شاخص های مربوط به هزینه های تحقیق و توسعه براساس شاخص های معتبر بین المللی، تعریف جامع و نظام مند از مفاهیم مرتبط با هزینه های تحقیق و توسعه به منظور مدیریت راهبردی جریان علم و فناوری وهدایت بخش شخصی به سمت فعالیت های بین المللی توسعه علم و فناوری اشاره کرد.
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه «عرضه و تقاضای پژوهشی» در پاسخ به سؤالی راجع به تعامل با دانشگاه آزاد، اظهار داشت: دانشگاه آزاد هم یک دانشگاه هست، مانند دانشگاه های دیگر و باید با وزارت علوم جهت دریافت مجوز رشته ها، ایجاد رشته ها و موارد دیگر تعامل داشته باشد.
وی در پاسخ به سؤالی که عنوان شد آقای ولایتی بر تعامل با وزارت علوم تأکید دارد، گفت: ما نیز بر تعامل با دانشگاه آزاد تأکید داریم و باید این تعامل ها زیاد شود.
تمدید وقت گزینش رشته آزمون دکتری ۹۶ تا شنبه
حسین توکلی مشاور عالی شرکت سنجش و آموزش کشور اظهار داشت: به منظور فراهم کردن تسهیلات مورد نیاز جهت داوطلبان مجاز به گزینش رشته آزمون دکتری «Ph.D» (نیمه متمرکز) ۹۶ و پذیرش در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به جز دانشگاه آزاد اسلامی که تاکنون گزینش رشته نکرده اند این وقت تا ساعت ۲۴ روز شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۹۶ تمدید شد.
وی افزود: از میان شرکت کنندگان در آزمون دکتری تعداد ۱۹۹ هزار و ۳۰۳ داوطلب مجاز به گزینش رشته شدند که تاکنون تعداد ۹۸ هزار و ۷۸۸ نفر معادل ۴۹. ۵۷ درصد داوطلبان مجاز نسبت به تکمیل فرم گزینش رشته خود اقدام کرده اند که توصیه می شود سایر داوطلبان سریع تر نسبت به گزینش رشته خود اقدام کنند.
تفکیک وزارت علوم با بهداشت ضربه بزرگی به آموزش زده است
محمود نیلی احمد ابادی رییس دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: تفکیک وزات علوم با بهداشت بزرگترین ضربه را به اموزش و حتی اقتصاد وارد کرد و به نظرم دانشگاه ها خود می توانند بواسطه خدمات ارزش منابع مالی خود را تامین کنند و خود این کار مراکز اموزش عالی را به سمت تامین نیازهای جامعه سوق می دهد.
نیلی احمد ابادی ادامه داد: آموزش مهارت مساله مهمی به خصوص در حوزه کسب و کار است و جهت گیری و یکپارچگی اهداف مسیله مهمی در جهت برطرف کردن نیازهای جامعه است.
وی افزود: اگر دانشگاه ها در حوزه کسب و کار وارد شود مسئله اشتغال را به خوبی می توانند حل کنند.
لزوم تدوین برنامه درسی دانشگاهها
محمد فرهادی وزیر علوم در مراسم دومین همایش ملی آموزش عالی که در تالار علامه امینی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد، گفت: عامل و همکاری زیاد بین دستگاه های متولی آموزش، تبین جایگاه و نقش آموزش در ایجاد جامعه دانش بنیان، خردورز و نکوداشت سرآمدان آموزش از برنامه های روزهای سوم تا ۱۲ اردیبهشت هست.
وزیر علوم اظهار داشت: آموزش از پیش دبستانی شروع و تا دانشگاه به صورت پیوسته مطرح است که تعداد دستگاه های متولی آموزش با این فرضیه در تناقض نیست بلکه تعامل و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی از اولویت های این همایش محسوب می شود.
وی با بیان اینکه ۳۰ دانشگاه بر حسب رشته های تحصیلی امکانات و نیاز ها در حال ماموریت گرا شده است و پذیرش شده، افزود: توجه خاص به کیفیت در آموزش عالی به گونه ای است که اگر مؤسسه ای دارای کیفیت نباشد، باید لغو مجوز شده است و ظرفیت پذیرش دانشجوی آن صفر شود که جهت مثال ۱۰ مؤسسه لغو مجوز و ۲۶ مؤسسه ظرفیتشان صفر شده است است.

بی مهری دانشجویان نسبت به رشته های علوم پایه
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم با اشاره به اینکه علوم پایه در کشور مورد بی مهری قرار گرفته، بیان کرد: جوانان گرایش بیشتری به رشته های علوم انسانی و مهندسی دارند و اکنون کمتر از ۵ درصد دانشجویان در رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که این مساله باید مورد بازبینی قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه علوم پایه در کشور مورد بی مهری قرار گرفته، بیان کرد: جوانان گرایش بیشتری به رشته های علوم انسانی و مهندسی دارند و اکنون کمتر از ۵ درصد دانشجویان در رشته های علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند که این مساله باید مورد بازبینی قرار گیرد
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: رشته های دانشگاهی | وزارت علوم | دانشجویان | دانشگاه | فناوری | آموزشی | دانشگاه | آموزش | فعالیت


برچسب ها: , , , , , , ,