وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان بعضی از این موارد می‌پردازیم.

معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش خبرنگار خبرنگار حوزه فن آوری های نوینگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ به روز رسانی نقشه های کشور با استفاده از تصویرهای ماهواره ای ، طراحی آبگرمکن خورشیدی متناسب با جمعیت خانواده و نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی کشور عزیزمان ایران «سها» در صف پرتاب است از بااهمیت ترین اخبار معاونت در هفته گذشته هست.
انسان چه زمانی از خاک کشور عزیزمان ایران به فضا اعزام خواهد شد؟
محمدهمایون صدر معاون شرکت فضایی کشور عزیزمان ایران گفت: اتفاقات خوبی در خصوص اتمام پروژه های متفاوت فضایی در سال گذشته رخ داده و پروژه ماهواره ای شریف سِت تحت عنوان ماهواره دوستی مجوزهای مورد نیاز را اخذ کرده هست.

عبارات مهم : ماهواره – خانواده

وی بیان کرد: ماهواره دانشجویان امیرکبیر تا آخر خرداد ماه امسال آماده می شود و همچنین ماهواره ناهید ۱ به وسیله پژوهشگاه فضایی کشور عزیزمان ایران در ۶ ماهه اول سال به اتمام خواهد رسید و پروژه ناهید ۲ نیز قراردادش با پژوهشگاه فضایی به امضاء رسیده هست.

صدر عنوان کرد: بزرگترین پروژه ماهواره ای کشور تحت عنوان پارس ۱ با همکاری ۵ دانشگاه شروع شده است و کار فاز طراحی مقدماتی آن از طریق کنسرسیوم این پروژه ادامه پیدا می کند.

به روز رسانی نقشه های کشور با استفاده از تصویرهای ماهواره ای

محمدهمایون صدر معاون شرکت فضایی کشور عزیزمان ایران گفت: طرح GNAF برای تمام آدرس های پستی کشور به صورت یو کد تدوین می شود و این کار به صورت نقشه جهت تدوین آدرس های زمین شهری در اختیار شرکت ملی پست قرار می گیرد.

وی بیان کرد: جهت تجمیع و تکمیل اطلاعات باید تصویر های هوایی و اطلاعات ماهواره ای را در کنار هم وارد کرده تا اطلاعات منسجم به صورت دیتا تهیه شود و این طرح تمام اطلاعات موجود در منطقه را جمع آوری و به صورت بیگ دیتا ایجاد می کند که البته هنوز این نوع اطلاعات در کشور ما طراحی نشده است.

معاونت علمی در هفته‌ای که گذشت

صدر ادامه داد: جهت تدوین آدرس های پستی به وسیله سنجش از راه دور و همیاری همکاران تخصصی ما در شرکت ملی پست در طول سال گذشته اطلاعات را جمع آوری کرده و به علت آنکه حجم انجام این پروژه بسیار اوج است به وسیله متخصصین سنجش از راه دور این کار صورت می گیرد و هر کدام از بخش ها در قالب یک قرار داد مدون شده است و شرکت فضایی به عنوان مشاور در این طرح ورود پیدا می کند..

طراحی آبگرمکن خورشیدی متناسب با جمعیت خانواده
محمدسعید مهرافزا مدیر عامل یک شرکت فناور گفت: این آبگرمکن با کارکرد اوج و کیفیت اوج بر حسب تعداد نفرات خانواده طراحی و ساخته شده است و جهت انتقال حرارت نور خورشید به آب مصرفی و حفظ انرژی حرارتی آن، در دو سایز جهت خانواده هایچند نفره مورد استفاده قرار می گیرد.

مهرافزا عنوان کرد: در آبگرمکن های خورشیدی جهت تأمین آب بهداشتی جنس جداره داخلی از ورق فولاد کربنی با پوشش لعاب گزینش شده است و به منظور تأمین طول عمر اوج و جلوگیری از خوردگی، این منابع مجهز به محافظ کاتودیک هست.

وی تاکید کرد: گرمایش آب و فضا مجموعاً بیش از ۸۰ درصد انرژی را در ساختمان ها مصرف می کند و بنابراین بیش از یک سوم کل انرژی مصرفی دنیا در جهت گرمایش مصرف می شود.

نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی کشور عزیزمان ایران «سها» در صف پرتاب است
حسن حدادپور مدیر پژوهشگاه فضایی کشور عزیزمان ایران گفت: نخستین ماهواره سنجشی عملیاتی که در سال آینده در نوبت پرتاب قرار می گیرد، «سها» نام دارد که ماهواره ای با قدرت تشخیص ۱۵ متر است و در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین (لئو) قرار می گیرد.

رئیس پژوهشگاه فضایی کشور عزیزمان ایران راجع به اولویت های پرتاب ماهواره ها تاکید کرد: ماهواره دوستی به عنوان یک ماهواره سنجشی که اطلاعات سنجشی را جمع آوری و به سطح زمین ارسال می کند، در نوبت پرتاب است و بعد از آن ماهواره «ناهید ۱» که به وسیله پژوهشگاه فضایی ساخته شده، پرتاب می شود.

وی با اشاره به اهداف برنامه ششم در حوزه فضایی گفت: در برنامه ششم توسعه، تولید ماهواره های سنجشی و عملیاتی را در برنامه داریم و باید آزمایشگاه ماهواره را جهت ماهواره های با جرم یک تن و ابعاد بزرگتر ارتقا دهیم تا این ماهواره ها در این آزمایشگاه تستهای استاندارد مورد نیاز را بگذرانند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: ماهواره | خانواده | اطلاعات | استفاده | برنامه | پروژه | طراحی | ایران


برچسب ها: , , , , , , ,