حکایت این روز‌های نمایشگاه کتاب و بن‌های دانشجویی، حکایت کتاب‌هایی است که کمیت و کیفیت آن از رابطه معکوس و نه چندان معقولی تبعیت می‌کند.

سایه‌ سنگین تورم بر بازار کتاب‌های دانشجویی

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ نمایشگاه کتاب هر ساله به قوت خودش برگزار می شود و مسأله اساسی قدرت خرید واقعی مردم در این دوره از نمایشگاه و لزوم حمایت متقابل از خریدار و فروشنده در عالی ترین فصل جهت اهالی کتاب هست؛ رویدادی که با توجه به زیاد کردن هزینه های چاپ و قیمت پشت جلد کتب، انتظار می رود با عددی بیش از ادوار پیشین همراه باشد و همین عنوان به گلایه های دانشجویان دامن زده است.
**یک سال چشم انتظاری دانشجویان
بعد از یک سال که دانشجویان منتظر نمایشگاه کتاب و بن های خرید کتاب بودند، از قرار معلوم امیدشان به ناامیدی تبدیل شد؛ دانشجویانی که هر سال بن های کتاب به ظاهر باید کمک حالشان باشد، امسال هم همانند سال های گذشته قرار نیست هیچ سودی از این بن های تخفیف ببرند.

عبارات مهم : دانشجو

یکی از دانشجویان ارشد در این باره عنوان کرد: با میزان بن های کتابی که جهت دانشجویان در نظر گرفته اند به خصوص در مقاطع تحصیلی بالاتر تنها می توان یک کتاب خرید.
**کمیت اوج می رود و کیفیت پایین
یکی دیگر از دانشجویان گفت: امسال میزان بن تخفیفی که جهت ما در نظر گرفته اند، ۱۰۰ هزار تومان هست؛ در حالی که در دو سال گذشته نیز همین مقدار بود.
این دانشجو ادامه داد: سال گذشته ما ۵۰ هزار تومان جهت خرید بن پرداخت کردیم، در حالی که امسال ۶۰ هزار تومان پرداخت کردیم. به عبارت دیگر میزان بن تخفیف عوض کردن چندان نداشته و در واقع این بن تخفیف فقط ۴۰ هزار تومان جهت ما می تواند بافایده باشد که این میزان تنها می تواند پاسخگوی یک پک کتاب داستان جهت خردسالان باشد.
**قیمت های سر به فلک کشیده در بازار کتاب
حمایت نکردن مسئولان در این زمینه باعث شده است که دانشجویان هیچ رغبتی جهت دریافت این بن های به اصلاح تخفیف نداشته باشند و مجبور شوند از جیب های خودشان تمامی کتاب هایی که روز به روز قیمتشان اوج می رود را پرداخت کنند.
یکی از دانشجویان پزشکی در این زمینه گفت: کتاب های مقطع پزشکی هر کدام بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان هستند و این بن های دانجشویی جهت خرید کتاب فقط اسماً به نام دانشجویان تمام می شود، در حالی که حقیقتا تمامی هزینه های کتاب های ما که حتی ممکن است به مبلغ میلیونی هم برسد، به وسیله خودمان پرداخت می شود.
**اعتبارات پاسخگوی تعداد دانشجویان نیست
همایون امیرزاده سخنگوی نمایشگاه کتاب در این خصوص اظهار داشت: امسال بن های دانشجویی جهت خرید کتاب با توجه به میزان اعتباری که در اختیار ما گذاشته شده، جهت ۲۰۰ هزار دانشجو نشانه گذاری شده است هست، در حالی که تعداد دانشجویانی که جهت بن های کتاب درخواست داده اند به پنج میلیون نفر می رسد و این تعداد دانشجو با اعتباراتی که در اختیار داریم، همخوانی ندارد، به همین خاطر ما به غیر از کمک های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند همکاری های جدی نهاد ها و شرکت های دیگر نیز هستیم.
با این حساب و در چنین شرایطی دانشجویان چاره ای جز دست به جیب شدن ندارند و مانند سال های گذشته انتظار چندانی از بن های تخفیف ندارند.
گزارش از بهاره درویشی
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: دانشجو | دانشجو | نمایشگاه | دانشجویان | بن کتاب دانشجویی | نمایگاه کتاب سال ۹۶ | دغدغه دانشجویان جهت خرید کتاب | بازار عنامعقول عرضه و تقاضای کتاب


برچسب ها: , , , , , ,