معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در بعضی رشته‌ها تعداد فارغ التحصیلان زیاد هست، گفت: در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور عزیزمان ایران رتبه سوم را در د

خلاء آموزشی همچنان گریبانگیر آموزش عالی در کشور ، رتبه سوم کشور عزیزمان ا

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم صبحگاه امروز در مراسم دهه سرآمدی آموزش که در دانشگاه الزهرا برگزار شد، با اشاره به ارزش بالای این دانشگاه به عنوان جامعه دانشگاهی بانوان کشور، اظهار داشت: دانشگاه الزهرا از یک جایگاه خاصی در وزارت علوم برخوردار است و به نظرم باید تلاش بیشتری صورت پذیرد تا این مرکز آموزشی به جایگاه واقعی و شایسته اش برسد.

عبارات مهم : آموزش
وی بیان کرد: جوانان باید قدردان زحمات استادان خود باشند و این سرمایه یک شبه به بار نمی نشیند و به نظر من دانشگاه الزهرا افتخار آموزش عالی محسوب می شود و این مجموعه یکی از بزرگترین دانشگاه های تک جنسیتی در وزارت علوم است.

نیاسر ادامه داد: ۴۷ درصد دانشجویان را دختران تشکیل می دهند که از این تعداد ۹۰ هزار نفر در مراکز آموزشی تک جنسیتی مشغول به تحصیل هستند و از این رقم حدود ۱۲ هزار نفر در دانشگاه الزهرا مشغول به تحصیل هستند و این مرکز آموزشی باید نقش محوری را ایفا کند.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه ۲۳ مرکز تک جنسیتی در کل کشور وجود دارد، افزود: استادان زن ۲۵ درصد اعضای هیئت علمی سراسر کشور را تشکیل می دهند و ما از سال ۹۲ زمینه حضور آن ها را در دانشگاه ها زیاد کرده ایم و در حال حاضر ۹۰ هزار نفر از دانشجویان دختر در مراکز تک جنسیتی مشغول به تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: دانشگاه طی سال های قبل از رشد بی رویه برخوردار بوده که باید این اوضاع را کنترل کنیم تا کیفیت آموزشی دانشگاه ها زیاد کردن یابد.

نیاسر بیان کرد: در سال ۸۴ جمعیت دانشجویی ۲ هزار و ۲۰۰ نفر بود که این رقم در سال ۹۲ به ۴ میلیون نفر رسیده و مراکز آموزش عالی دولتی از ۶۴ مورد در سال ۸۴ به ۱۴۰ مورد در سال ۹۲ زیاد کردن پیدا کرده است.

وی ادامه داد: مراکز آموزشی غیر دولتی در سال ۸۴، ۷۵ مورد بود که در سال ۹۲ به ۳۵۰ مورد رسیده و ما در سال ۸۴، ۹۲۰ مرکز آموزشی در کشور داشتیم که تعداد آن در سال ۹۲ به ۲ هزار و ۸۰۰ مرکز رسیده است.

معاون آموزشی وزارت علوم با بیان اینکه در بعضی رشته ها تعداد فارغ التحصیلان زیاد هست، افزود: بعد از روسیه و آمریکا از نظر فارغ التحصیلان دانشگاهی کشورمان رتبه سوم را دارد که استاندارد نبودن آموزش ها می تواند علت مهم رشد غیر کارشناسانه باشد.

شریعتی تاکید کرد: زیر ساخت های آموزشی باید اصلاح شود تا بسیاری از پرسشها حل شده است و کیفیت آموزش در دانشگاه های کشور زیاد کردن پیدا کند.

وی ادامه داد: متاسفانه ظرف مدت ۸ سال ۱۹۴ مجوز مرکز آموزش عالی در کشور اعطا شده است که یکی از کارها مهم وزارت علوم کنترل مجوزهاست به طوری که از سال ۹۲ تا به الان تعداد مجوزهای صادر شده است از انگشت های دست کمتر است.

معاون آموزشی وزارت علوم افزود: یکی از نقاط ضعف در آموزش عالی ماموریت گرا نبودن مراکز آموزشی است که باید هر چه سریعتر اصلاح شود، لیکن به نظرم یک مرکز آموزشی نباید خارج از ماموریت و هدفش دانشجو جذب کند.
شریعتی در خصوص علت وجود صندلی های خالی در دانشگاه های کشور اظهار داشت: کم کردن جمعیت دانشجویی و مراکز آموزش عالی بی توجهی به استانداردهای آموزشی و ظرفیت بیش از حد دانشجو باعث ایجاد صندلی های خالی در دانشگاه ها شده است است که چاره آن بازگشت به ماموریت دانشگاه های سراسر کشور است.

وی افزود: طرح آمایش آموزش عالی در گذشته هیچ گام جدی جهت ان برداشته نشده بود که خوشبختانه در این دوره کارهای کارشناسی اش در سال ۹۳ انجام و در سال ۹۴ به تصویب شورای عالی فرهنگی رسیده که یکی از اهداف آن منطقه بندی آموزش عالی کشور است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: مدیریت منطقه ای در جهت تفویض اختیار به مناطق آموزش عالی سپرده شده است و بعضی از سیاست ها به طور کامل به دانشگاه ها داده شده است است.

شریعتی متذکر شد: نبود هم افزایی بین مراکز آموزش عالی و یک پارچه نبودن نظام آموزش مهارتی و ظرف توجه به آن باعث بروز مشکلاتی در آموزش عالی شده است و طرح ساماندهی مراکز آموزشی در جهت توجه به ابزار ها و کیفی سازی آموزش و همچنین اشتغال زایی انجام می شود.

وی ادامه داد: آموزش عالی کشور ۳۰ درصد اشتغال را می تواند حل کند و ما با یک برنامه هدفمند می توانیم رابطه اشتغال و تحصیل را اصلاح بخشیم.

وی ادامه داد: ۶.۴ درصد رشته محل های دانشگاه غیر انتفاعی و ۹۵ درصد دانشگاه های وابسته به شرکت های اجرایی و ۲۷ درصد رشته های محل های دانشگاه خبر نور در این دوره جمع شده است است و به نظر دانشگاه آزاد باید در زمینه ارتقای کیفی آموزشی خود تلاش بیشتری کند.

شریعتی متذکر شد: ۷۱ دوره میان رشته ای در آموزش عالی تعریف شده است است و بر طبق برنامه ششم باید تعداد دانشجویان خارجی ۸ برابر رقم فعلی برسد و یکی از سیاست های ما توسعه آموزش عالی در بخش غیر دولتی است.

وی ادامه داد: در یک برهه ای رشته پزشکی و غیر پزشکی از هم جدا بوده و این مساله باعث تفکیک نیرو ها از یکدیگر می شود و به نظرم باید نگرش جزیره ای از آموزش عالی از بین بردن شود.

شریعتی ادامه داد: جذب دانشجوی خارجی ۲۳ درصد و زیاد کردن وقت های تحقیقاتی ۴۰ درصد و همچنین اعضای هیئت علمی زن ۱۲ درصد در این دوره زیاد کردن پیدا کرده است و وام خاص دکتری امسال با ارتقای بالغ بر ۱۱۰ میلیون تومان به دانشجویان این مقطع اهدا شده است است.

شریعتی نیاسر تاکید کرد: خلاء آموزشی در آموزش عالی احساس می شود و فرهنگ آموزش و تحول نیازمند انسان های جسور و ریسک پذیر است تا گام های بلندی بردارند.

وی ادامه داد: ارتباط آموزش و پژوهش می تواند فناوری ایجاد کند و تفکیک این دو باعث بروز دانش افزایی می شود.

شریعتی نیاسر ادامه داد: رتبه دانشجویان کشور در ای اس سی در حال حاضر ۱۷ است و تعداد دانشمندان یک درصد از ۸ دهم درصد سال ۹۲ به ۲. ۲ درصد در سال ۹۵ و مراکز کار آفرینی به ۱۳۰ مرکز و تعداد شاغلان در پارک های علم و فناوری در سال ۹۵ به ۳۲ هزار نفر رسیده است.

وی گفت: صادرات محصولات دانش بنیان از ۱۴ و ۱ میلیارد دلار به بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار در سال ۹۵ رسیده است.

لزوم ارزشیابی یکپارچه ای در صدر دانشگاه های کشور
در ادامه مراسم ملانظری سرپرست دانشگاه الزهرا اظهار داشت: یک پارچه سازی یکی از اهداف و اولویت مهم این دانشگاه است و لذا ارزشیابی یک پارچه و ساماندهی از جمله کارها مهم در جهت ارتقای سطح کیفی آموزش در این دانشگاه محسوب می شود.

وی گفت: برنامه ریزی باعث گسترش علم و فناوری می شود و زمینه های مورد نیاز جهت ارتباط علم و برنامه ریزی با دیگر کشور ها باید صورت بگیرد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آموزش | آموزشی | دانشگاه | دانشگاه | وزارت علوم | دانشگاه الزهرا | وزارت علوم | زیرساخت های آموزشی


برچسب ها: , , , , ,