چهل‌وپنجمین کنکور سراسری امسال با مسابقه ۸۷۷هزارو ۸۳۵ نفر در دو روز اخیر برگزار شد که

تفاوت‌ کنکور دهه هفتادی‌ها با دهه شصتی‌ها

چهل وپنجمین کنکور سراسری امسال با مسابقه ۸۷۷هزارو ۸۳۵ نفر در دو روز اخیر برگزار شد که این آمار نسبت به پنج سال گذشته کم کردن چشمگیری داشته است.

چهل وپنجمین کنکور سراسری امسال با مسابقه ۸۷۷هزارو ۸۳۵ نفر در دو روز اخیر برگزار شد که این آمار نسبت به پنج سال گذشته کم کردن چشمگیری داشته است.آمار شرکت کنندگان در کنکور سراسری سال ۹۴ نسبت به داوطلبان سال ۹۳، ۱۵۳ هزارو ۵۴۶ نفر، نسبت به سال ۹۲، ۲۰۵هزارو ۷۹۵ نفر، نسبت به سال ۹۱ ۱۸۸هزارو ۴۹۸ نفر، نسبت به سال ۹۰، ۲۵۵هزارو ۲۰۴ نفر، نسبت به سال ۸۹، ۴۰۹هزارو ۳۷ نفر کم کردن داشته است.این کم کردن حضور تنها تفاوت کنکور سراسری امسال با سایر سال های اشاره شده است نیست؛ چراکه براساس آمار شرکت سنجش آموزش کشور، از مجموع ٨٧٧ هزار داوطلبی که در چند روز اخیر در کنکور مسابقه کرده اند، تنها حدود ٢٠ درصد از آنها جذب دانشگاه های دولتی می شوند و از آنجایی که دانشگاه های دولتی در کشور عزیزمان ایران در زمره دانشگاه های باکیفیت قرار دارند و به ازای هر دانشجو یک صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد، مسابقه بر سر صندلی خالی به مسابقه بر سر صندلی باکیفیت تبدیل شده است است.

اتفاق مهمی که با نحوه مسابقه میان داوطلبان کنکور در آخرهای دهه ٧٠ و اوایل دهه ٨٠ که مصادف با شرکت متولدان دهه ٦٠ بود، تفاوت اساسی دارد. در آخرهای دهه ٧٠ و اوایل دهه ٨٠، کشور با رقمی معادل یک میلیون و ٨٠٠ هزار داوطلب ورود به دانشگاه ها مواجه بود و از آن طرف دانشگاه ها تنها توانایی جذب ٢٠ درصد داوطلبان را داشتند.

تفاوت‌ کنکور دهه هفتادی‌ها با دهه شصتی‌ها

همین مسئله باعث ایجاد صف های چندین ساله جهت ورود به دانشگاه شد و تحصیل در دانشگاه های دولتی، مانند تهران، شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی و… رؤیایی جهت داوطلبان بود، ولی حالا دهه هفتادی ها در کشور به واسطه تعداد بالای کرسی های خالی در دانشگاه ها و زیاد کردن ظرفیت دانشگاه های مادر و معتبر کشور، دست باز تری نسبت به دهه شصتی ها جهت ورود به دانشگاه ها دارند. در همین رابطه، ابراهیم خدایی، معاون وزیر علوم و مدیر شرکت سنجش می گوید: «ظرفیت پذیرش در آزمون سراسری تاکنون بیش از ۷۵۰ هزار نفر اعلام شده است است که بیشترین ظرفیت در گروه علوم ریاضی و فنی با ۲۶۰ هزار نفر، گروه علوم انسانی با ۲۱۵ هزار نفر و گروه علوم تجربی با ۲۰۲ هزار نفر است».

او در حاشیه دیدار از حوزه کنکور سراسری ۹۴ در دانشگاه علم و صنعت، در جمع خبرنگاران راجع به اوضاع ظرفیت خالی دانشگاه ها گفت: بیشترین ظرفیت خالی نیز در گروه علوم ریاضی و علوم انسانی است که البته این ظرفیت خالی در دانشگاه آزاد، خبر نور و مؤسسات غیرانتفاعی واقع شده است است نه در دوره های روزانه. وی افزود: وزارت علوم طرح هایی جهت پذیرش دانشجوی خارجی عمدتا از کشورهای همسایه دارد که بتواند از این ظرفیت خالی به صورت بهینه استفاده کند. صندلی خالی را باید دانشگاه ها مدیریت کنند.

خدایی راجع به زیاد کردن ظرفیت در دوره های روزانه و رایگان گفت: ظرفیت پذیرش در دوره روزانه حدود ۱۱۰ هزار نفر است و با توجه به اینکه این عنوان تنها در دانشگاه های دولتی وجود دارد این ظرفیت زیاد کردن پیدا نمی کند تا دانشگاه ها در تحصیلات تکمیلی از این بخش استفاده کنند. مدیر شرکت سنجش افزود: با توجه به اینکه در آزمون سراسری سال ۹۳ تعداد یک میلیون و ۳۱ هزار و ۳۸۱ نفر عضویت کرده بودند، بنابراین آمار عضویت کنندگان آزمون سال ۹۳ نسبت به سال گذشته، ۱۵۰هزارو ۶۲۵ نفر معادل ۱۴.۶۰ درصد کمتر است.

وی اضافه کرد: بر اساس ضوابط، تعداد ۴۵هزارو ۳۹۷ داوطلب (۳۰هزارو ۶۳۲ نفر زن و ۱۴هزارو ۷۶۵ نفر مرد) از گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و زبان های خارجی علاقه مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی هنر و تعداد ۱۰۵هزارو ۲۴۳ داوطلب (۶۸هزارو ۸۱۴ نفر زن و ۳۶هزارو ۴۲۹ نفر مرد) نیز از گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و هنر علاقه مندی خود را به شرکت در گروه آزمایشی زبان های خارجی اعلام کرده اند.

چهل‌وپنجمین کنکور سراسری امسال با مسابقه ۸۷۷هزارو ۸۳۵ نفر در دو روز اخیر برگزار شد که

اعلام وقت بندی اعلام نتیجه های اولیه

بااین حال، براساس اعلام شرکت سنجش آموزش کشور، کلید تصحیح آزمون سراسری بعدازظهر روز یکشنبه ۲۴ خرداد روی سایت شرکت سنجش منتشر می شود. کارنامه آزمون سراسری تا هفته اول مرداد اعلام می شود و یک هفته بعد از اعلام نتیجه های اولیه، پاسخ نامه داوطلبان با رتبه کشوری کمتر از ۷۵ هزار در گروه های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار در گروه های هنر و زبان روی سایت قرار داده می شود.

انتخاب رشته جهت داوطلبان مجاز در دهه اول مرداد صورت می گیرد و داوطلبان مجاز به گزینش ۱۵۰ کدرشته محل هستند. گزینش کدرشته محل های دانشگاه آزاد نیز هم وقت روی سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد قرار می گیرد و داوطلبان می توانند رشته های خود را گزینش کنند. فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی رشته های متمرکز کنکور سراسری سال ۹۴ در دهه دوم شهریور اعلام می شود.

منبع: روزنامه شرق

تفاوت‌ کنکور دهه هفتادی‌ها با دهه شصتی‌ها

واژه های کلیدی: کنکور سراسری | مسابقه | داوطلبان | آزمون سراسری | دانشگاه | ریاضی | خبر | دانشگاه

دانلود و مشاهده اموزش در اوردن ماشین ازگل- kfun85.ir


برچسب ها: , , , , , ,