بیشتر ما در مورد تحصیل دانشجویان کشورمان در کشورهای دیگر شنیده و خوانده‌ایم، ولی حالت تصویر این قضیه یعنی ورود دانشجوی خارجی جهت تحصیل به داخل کشور عزیزمان ایران که هیچ منعی هم وجود ندارد.

تحصیل دانشجویان چینی در کشور کشور عزیزمان ایران

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ یکی از راه های تعامل علمی پژوهشی میان کشورهای دنیا رد و بدل کردن دانشجو هست. چه جهت تحصیل دائم در یک مقطع تحصیلی و چه جهت مدت موقت ترمی و حتی همان وقت مطالعاتی دانشجو که از کشور دیگر جهت پذیرش در کشور مقصد عضویت می کند.

عبارات مهم : کشورهای پیشرفته – کشورهای دیگر
در بین کشورهای متفاوت اروپایی و امریکایی تبادل و پذیرش دانشجو امری متداول است هرچند اکثراً در مورد تحصیل دانشجویان کشورمان در کشورهای دیگر شنیده و خوانده ایم، ولی حالت تصویر این قضیه یعنی ورود دانشجوی خارجی جهت تحصیل به داخل کشور عزیزمان ایران که هیچ منعی هم وجود ندارد.

ایران ۵ برابر کشورهای پیشرفته دانشگاه دارد. کشور عزیزمان ایران ۲۶۴۰ دانشگاه دارد، در حالی که چین ۲۴۸۱ دایر کرده است.

امروزه کمتر دانشگاهی را می توان دید که دانشجوی خارجی در آن مشغول به ادامه تحصیل نباشد ارتقای جایگاه بین المللی دانشگاه های معتبر در دنیا در گرو تعامل زیاد آن ها با دیگر دانشگاه های معتبر در دنیا و تبادل علمی با آنهاست برهمین اساس وزارت علوم یکی از برنامه ها و اولویت های خود را بین المللی سازی دانشگاه ها قرار داده است.

تحصیل حدود ۵ هزار دانشجوی خارجی در کشور
محمد فرهادی وزیر علوم در همین زمینه اظهار کرد: با توجه به ظرفیت موجود در دانشگاه ها اقداماتی در قالب انعقاد تفاهم نامه با کشورهای خارجی و هماهنگی های مورد نیاز با وزارت منزل های کشور و امور خارجه و سایر ارگان های مربوطه انجام شده است تا پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه های کشور تسهیل شود.

وی به پذیرش حدود ۵ هزار دانشجوی خارجی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: با جذب این تعداد دانشجوی خارجی مجموع آن ها به ۵۲ هزار دانشجو می رسد که در مقاطع تحصیلی متفاوت از کارشناسی تا دکتری در دانشگاه های کشور پذیرفته شده است اند.

در این میان دانشگاه های دنیا را اگر بتکانی حداقل یک دانشجوی چینی در تمامی دانشگاه های دنیا وجود دارد.

طبق آمارهای تازه به دست آمده از موسسات دانشگاهی و علمی سراسر جهان، ۲۵ درصد از ۵ میلیون دانشجوی خارجی که در دنیا وجود دارد چینی هستند.

بیشترین دانشجوی چینی در دانشگاه های کشورهای غربی
بدین ترتیب که از هر ۴ دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور یک دانشجوی چینی در این میان دانشجویان وجود دارد در حالی که تعداد دانشجویان چینی در دانشگاه های آمریکا، انگلیس و استرالیا زیاد هست؛ و این رقم را می توان این طور تصور کرد که تعداد زیاد دانشجویان چینی در دانشگاه های آمریکا ادامه تحصیل می دهند.

تحصیل ۱۴۰۰ دانشجوی ایرانی در ۶۰ دانشگاه کشور چین
حسین سالار آملی معاون بین الملل وزارت علوم گفت: یک هزار و ۴۰۰ نفر از دانشجویان ایرانی در ۶۰ دانشگاه چین در حال تحصیل هستند. براساس گزارش آماری اردیبهشت ۹۶، رایزن علمی کشور عزیزمان ایران در کشور چین، تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور نزدیک به یک هزار و ۴۰۰ نفر است.

وی ادامه داد: تا کنون اطلاعات ۵۸۰ نفر از این افراد به وسیله رایزن علمی کشورمان به دست آمده، این دانشجویان در ۶۰ دانشگاه چین در حال تحصیل هستند. بیش از نیمی از دانشجویان ۵۵ درصد در دو شهر پکن و شانگهای مستقر هستند و نزدیک به ۸۰ درصد دانشجویان ایرانی در چهار شهر پکن، شانگ های، نانجینگ و ووهان هستند.

معاون بین الملل وزارت علوم افزود:از نظر مقطع تحصیلی ۸۳ درصد تحصیلات تکمیلی و ۶۱ درصد دانشجویان در مقطع دکتری تحصیل می کنند.

آملی تصریح کرد:دانشگاه های شانگ های جیائوتونگ با ۷۹ دانشجو بیشترین دانشجوی ایرانی را دارد و دانشگاه چینخوا با ۴۳ دانشجو در رتبه بعدی واقع شده است است هر دو دانشگاه در رتبه بندی وزارت علوم ممتاز هستند.

قائم مقام وزیر علوم راجع به اعزام دانشجویان ایرانی به کشور چین، خاطرنشان کرد که در امسال بورسیه کردن دانشجویان ایرانی به کشور چین شتاب بیشتری خواهد گرفت.

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: با توجه به پردیس های بین الملل و ارتقا دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران در سطح بین الملل هرساله تعداد دانشجویان خارجی متقاضی به تحصیل در این دانشگاه نسبت به سال های قبل زیاد کردن پیدا می کند.

وی ادامه داد: هر سال حجم بسیار زیادی از دانشجویان خارجی جهت ادامه تحصیل به دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت مراجعه می کنند.

معاون آموزشی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران تصریح کرد: این دانشگاه در زمینه جذب دانشجویان خارجی فعالیت خوبی داشته، به طوری که با ورود گسترده دانشجویان از کشورهای متفاوت و زیاد کردن مراودات روسای دانشگاه ها، افراد بیشتری علاقمند به تحصیل در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران هستند.

حسینی بیان کرد: اکنون بیش از ۲۸۰ دانشجوی خارجی از ۴۴ کشور از جمله عراق، افغانستان، روسیه، چین، کره، ژاپن، ترکیه، لبنان، سوریه و اسپانیا در مقاطع متفاوت مشغول تحصیل در دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران هستند.

سخن آخر
امیدواریم در جهت توسعه هویت بین المللی دانشگاه و فراهم نمودن بستر مناسب جهت ادامه تحصیل جوانان مستعد سایرکشور ها با تاکید بر کشورهای همسایه و دنیا اسلام و بر اساس آیین نامه پذیرش دانشجویان غیرایرانی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورمان بتوانیم قدمی مثبت برداشته باشیم.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: کشورهای پیشرفته | کشورهای دیگر | پذیرش دانشجو | وزارت علوم | دانشگاه ها | دانشجویان | بین الملل | دانشگاه | دانشجو | ایرانی | دانشگاه


برچسب ها: , , , , , , , , ,