در اين آزمون بايد تصور كنيد كه در جمعي حضور داريد كه مي خواهيد با فردي آشنا شويد، قبل، بعد و در حين اين ارتباط شما با خودتان چه فكرهايي مي كنيد؟ هر مورد را با د

آيا در جمع احساس راحتي مي‌كنيد؟

آيا در جمع احساس راحتي مي كنيد؟

عبارات مهم : احساس

به خودتان بگویید من می توانم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنم‎

آيا در جمع احساس راحتي مي‌كنيد؟

در اين آزمون بايد تصور كنيد كه در جمعي حضور داريد كه مي خواهيد با فردي آشنا شويد، قبل، بعد و در حين اين ارتباط شما با خودتان چه فكرهايي مي كنيد؟ هر مورد را با دقت بخوانيد، در طول اين ارتباط تا چه حد افكاري مشابه آن چه در اين آزمون آمده به ذهن شما خطور مي كند؟

براي تعيين امتيازتان از راهنماي زير استفاده كنيد:

۱= هرگز، ۲= گاهي، ۳= معمولا، ۴= بيشتر اوقات، ۵= هميشه

در اين آزمون بايد تصور كنيد كه در جمعي حضور داريد كه مي خواهيد با فردي آشنا شويد، قبل، بعد و در حين اين ارتباط شما با خودتان چه فكرهايي مي كنيد؟ هر مورد را با د

۱- زماني كه نمي توانم موضوعي براي صحبت كردن بيابم مضطرب مي شوم.

۲- در جمع هاي متفاوت معمولا مي توانم به خوبي صحبت كنم.

۳- اميدوارم خودم را فرد ناداني جلوه ندهم.

۴- در جمع بيش از هنگامي كه تنها هستم احساس راحتي مي كنم.

۵- از اين كه ديگران در مورد من چه فكري مي كنند مي ترسم.

آيا در جمع احساس راحتي مي‌كنيد؟

۶- حضور در جمع، ترس، اضطراب و نگراني ندارد.

۷- در حد فوت از حضور در جمع افراد ناشناخته مي ترسم.

۸- غريبه هايي كه در جمع مرا مي بينند از من خوششان مي آيد.

۹- من با صحبت ها و رفتارم مي توانم روي ديگران را هم باز كنم.

در اين آزمون بايد تصور كنيد كه در جمعي حضور داريد كه مي خواهيد با فردي آشنا شويد، قبل، بعد و در حين اين ارتباط شما با خودتان چه فكرهايي مي كنيد؟ هر مورد را با د

۱۰-به جاي نگراني مي توانم بهتر با ديگران آشنا شوم.

۱۱-از ديدن افراد غريبه خوشحال نمي شوم، شايد اوضاع خيلي خوب پيش نرود.

۱۲-بدترين اتفاق ممكن اين است كه افراد حاضر در جمع از من خوششان نيايد.

۱۳-شايد ديگران هم بخواهند بيشتر با من آشنا شوند.

آيا در جمع احساس راحتي مي‌كنيد؟

۱۴-اين آشنايي وقت هاي خوبي براي من ايجاد خواهد كرد.

۱۵-اگر نتوانم به خوبي با ديگران ارتباط برقرار كنم اعتمادبه نفسم را از دست مي دهم.

۱۶-هر حرفي كه بر زبان بياورم احمقانه خواهد بود.

۱۷-اگر نتوانم با ديگران ارتباط خوبي برقرار كنم، مگر چه چيزي را از دست مي دهم؟ ارزش امتحان كردن را دارد.

۱۸-شايد موقعيت دشواري باشد ولی من از بعد آن برمي آيم.

۱۹-واي نه، من نمي توانم در اين جمع حاضر شوم.

۲۰-فاجعه است كه نتوانم با ديگران ارتباط خوبي برقرار كنم.

۲۱-يا بايد تاثير خوبي بر ديگران بگذارم يا احساس خيلي بدي پيدا خواهم كرد.

۲۲-من سرخورده شده است ام.

۲۳-بالاخره یک روز منفجر می شوم.

۲۴-هر مساله ای را می توانم کنترل کنم.

۲۵-حتی اگر کارها به خوبی پیش نروند فاجعه ای رخ نمی دهد.

۲۶-احساس می کنم دست و پا چلفتی هستم، کسی به من توجه نمی کند.

۲۷-سعی می کنم با کسانی که در جمع هستند نقاط مشترکی پیدا کنم.

۲۸-شاید در این جمع بتوانم با کسی ارتباط دوستانه برقرار کنم.

۲۹-ای کاش می توانستم در این جمع حاضر نشوم.

۳۰-هر اتفاقی بیفتد اصلا مهم نیست.

در این آزمون به تفکرات مثبت و منفی که هنگام حضور در جمع به ذهن افراد خطور می کند اشاره شده است هست. امتیازات این آزمون نیز در دو دسته تفکر مثبت و تفکر منفی ارزیابی می شوند. شماره جمله هایی که در مورد تفکرات مثبت و منفی هستند در ادامه آمده هست، جهت محاسبه امتیازات تان فقط کافی است امتیازات مربوط به هر دسته را با یکدیگر جمع بزنید.

تفکر مثبت: ۲، ۴، ۶، ۸، ۹، ۱۰، ۱۳، ۱۴، ۱۷، ۱۸، ۲۴، ۲۵، ۲۷، ۲۸، ۳۰

تفکر منفی: ۱،۳، ۵، ۷، ۱۱، ۱۲،۱۵، ۱۶، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۶، ۲۹

حد میانه امتیازات در این آزمون جهت زنان و مردان کمی با یکدیگر متفاوت هست. حد میانه جهت تفکرات مثبت در مورد مردان ۴۷ و در مورد زنان ۵۲ است و در مورد تفکرات منفی حد میانه جهت مردان ۴۴ و جهت زنان ۳۸ است.

“بهتر است ساکت بمانم و فردی متفکر به نظر برسم تا این که صحبت کنم و تمام تردیدها را از بین ببرم.” اگر شما در بخش تفکرات منفی این آزمون امتیازی بالاتر از حد میانه به دست آورده اید احتمالا با این جمله موافق هستید. معمولا کسانی که در بخش تفکرات منفی امتیاز بالایی کسب می کنند در موقعیت های اجتماعی و هنگام حضور در جمع های متفاوت مضطرب می شوند و این اضطراب را با جملات منفی که دايم به خود می گویند نیز زیاد می کنند. این افراد خود را سرکوب می کنند و کم کم به این باور می رسند که هیچ جذابیتی جهت دیگران ندارند و حتما در هر جمعی که حاضر شوند از طرف دیگران رانده خواهند شد و امیدی به موفقیت در جمع های متفاوت ندارند.

کسانی که در بخش تفکرات مثبت امتیاز بالایی به دست آورده اند نقطه برابر افراد گروه اول هستند، آنها با اشتیاق در جمع های متفاوت حاضر می شوند و باور دارند به آسانی در هر جمعی که حاضر شوند پذیرفته خواهند شد. آنها به خودشان می گویند دلیلی جهت نگرانی وجود ندارد، حتی اگر از طرف افراد حاضر در جمع به خوبی پذیرفته نشوند این علت ناتوانی و نالایقی آنها نیست و همواره حضور در جمع های متفاوت را به عنوان یک وقت و موقعیت جالب می بینند و به خود می گویند هیچ موقعیت ترسناک و دشواری وجود ندارد جهت چه باید دلواپس باشم. هنگام مواجه شدن با غریبه ها اگر بتوانیم این گونه بیندیشیم کار برایمان بسیار راحت تر می شود و کمتر مضطرب می شویم به این ترتیب دیگر حضور در جمع های متفاوت به خصوص جمع غریبه ها برایمان به یک کابوس مبدل نمی شود.

امتیازات این آزمون جهت زنان و مردان تفاوت دارد و علت آن این است که اضطراب و احساس خجالت در مورد زنان و مردان تفاوت دارد و آنها را به گونه متفاوتی تحت تاثیر قرار می دهد. در بررسی های انجام شده است روان شناسان دریافته اند که میزان حضور زنان خجالتی در جمع های متفاوت خیلی کمتر از زنان اجتماعي نیست و آنها در بسیاری از جمع ها حاضر می شوند، ولی این مساله در مورد مردان کاملا متفاوت هست. مردان خجالتی معمولا کنار گذاشته می شوند به همین علت زیاد از زنان احساس تنهایی و ناراحتی می کنند. این مساله مردان را هنگام موقعیت هایی از جمله ازدواج با دشواری های بسیاری روبه رو می کند چون آنها باید نخستین قدم را بردارند. آنها مدام با خود می گویند نمی توانند نظر کسی را جلب کنند و جالب نیستند بعد برداشتن نخستین قدم جهت آنها به یک کابوس تبدیل می شود و گاهی از این کار صرف نظر می کنند. ولی زنان شرایط بهتری دارند چون می توانند منتظر بمانند تا مرد مناسبی جهت ازدواج با آنها بیاید و آنها نیاز چندانی به تلاش کردن ندارند.

به این ترتیب مردان خجالتی در موقعیت های اجتماعی با پرسشها و مشکل های بیشتری مواجه می شوند. در بخش تفکرات منفی زنانی که امتیاز آنها بالاتر از ۵۹ و مردانی که امتیاز آنها بالاتر از ۵۴ باشد معمولا نمی توانند از زندگی خود لذت ببرند، زیاد اوقات احساس وحشت و اضطراب دارند و به خودشان اعتماد و باور ندارند. همین امر آنها را از دیگران دورتر می کند. این افراد معمولا ترجیح می دهند در منزل بمانند ولی در جمعی که ممکن است طرد شوند حضور نداشته باشند. این روش مسلما نمی تواند زندگی رضایت بخشی را جهت افراد ایجاد کند در نتیجه این افراد خیلی خوشحال و پرانرژی نیستند.

اگر شما از این دسته افراد هستید خبر خوبی برایتان داریم، این مسئله به خوبی به روش های درمانی پاسخ می دهد. شما می توانید با ترتیب دادن برنامه ای منظم این مسئله را به خوبی برطرف کنید تا بتوانید احساس آرامش بیشتری داشته و با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید. در نخستین قدم دیگر هرگز نباید خودتان را سرکوب کنید، به خودتان اجازه ندهید که جملات منفی به خود بگویید و منفی بافی کنید. در ابتدا قدم های کوچک بردارید، در این مطلب یک برنامه پنج مرحله ای برایتان ترتیب داده ایم، شما می توانید متناسب با شرایط خودتان به این برنامه مراحل دیگری نیز بیفزایید:

با دیگران کمی مهربان تر از قبل باشید‎

مرحله اول: در دو هفته اول تنها کاری که باید انجام دهید این است که هرگاه در موقعیت مناسب با کسی ارتباط چشمی پیدا کردید، لبخند بزنید. حتما تا به حال برایتان بسیار اتفاق افتاده که در مترو نگاهتان با نگاه فرد دیگری برخورد می کند و چند لحظه در همین اوضاع باقی می مانید از این به بعد در موقعیت های مشابه لبخند بزنید. اگر دانشجو هستید زمانی که وارد کلاس می شوید به همکلاسی هایتان سلام کنید و هنگام صحبت کردن لبخند بر لب داشته باشید. در محل کار هنگامی که با چندینه نفر دیگر از همکاران وارد آسانسور می شوید لبخند بزنید و سلام کنید. همین واکنش‌ها را با فروشنده ای که می خواهید از او خرید کنید یا همسایه و دوست دوستانتان نیز داشته باشید. شما همواره منتظر بوده اید که بتوانید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید و دایره دوستانتان را گسترش دهید این کار شما را سریع تر به نشانه می رساند. مسلما زمانی که وارد جمعی می شوید می خواهید با دیگران ارتباط خوبی برقرار کنید ولی دیگران نمی توانند متوجه این خواسته شما شوند چون صورت و واکنش‌ها شما این امر را نشان نمی دهد، شما ارتباط را شروع نمی کنید چون نگرانید که هرگز کسی شما را طرد کند، ولی کسی که شما را می بیند احساس می کند در برابر هر ارتباطی گارد گرفته اید و پذیرای کسی نیستید. هرگز اجازه ندهید وحشت از طرد شدن شما را از موقعیت خوبی که در انتظارتان است دور کند. جمله مثبتی بسازید و آن را دايم با خودتان تکرار کنید به عنوان نمونه به خودتان بگویید: “من می توانم به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنم” یا “من می توانم نظر دیگران را به خودم جلب کنم”. از همین امروز تمرین را شروع کنید بدون شک از نتیجه ای که یک لبخند راحت برایتان به ارمغان خواهد آورد متعجب می شوید.

مرحله دوم: در دو هفته دوم تلاش کنید در صحبت ای کوتاه مهارت تان را اوج ببرید. زمانی که در صف نانوایی ایستاده اید یا منتظر اتوبوس هستید با دیگر افرادی که منتظر ایستاده اند در مورد جَوی صحبت کنید. زمانی که جهت خرید به سوپر محله تان می روید بعد از سلام با او احوالپرسی کنید، بپرسید اوضاع خوب است؟ این آشنایی های کوچک تاثیرات بزرگی دربردارند، اگر تا به حال نتوانسته اید ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنید به علت جملات منفی و بازدارنده ای بوده که دايم به خودتان می گفتید. شاید استثناهایی وجود داشته باشد ولی زیاد افراد به برخوردهای دوستانه تصویر العمل مثبتی نشان می دهند و باید همواره این مساله را به یاد داشته باشید که زیاد افراد خوب هستند و با شما ارتباط خوبی برقرار می كنند. زمانی که ارتباط بهتری با دیگران داشته باشید دنیا برایتان زیباتر می شود.

مرحله سوم: در مرحله سوم باید تلاش کنید با دیگران کمی مهربان تر از قبل باشید، از نقاط مثبت دیگران تعریف کنید و مثبت باشید. به همکارتان بگویید که لباس جدیدش به او می آید، به همکلاسی تان بگویید که امروز سرحال تر از قبل به نظر می رسد. یکی از اساسی ترین اصول در روابط انسانی این است که ما کسانی را که دوستمان دارند و به ما توجه می کنند زیاد دوست داریم. معمولا مردم زمانی که می بینند شما در مورد آنها و تغییراتشان نظری نمی دهید احساس می کنند شما به آنها علاقه و توجهی ندارید و کمتر کسی سکوت شما را علت خجالتی بودن شما می داند.

مرحله چهارم: در مرحله چهارم باید ارتباطات خود را گسترده تر کنید. اگر به مهمانی دعوت شدید از آن استقبال کنید. با پشت سر گذاشتن سه مرحله قبلی می توانید در جمع ها با اعتمادبه نفس بیشتری حاضر شوید و راحت تر باشید. بهتر می توانید با غریبه های حاضر در جمع ارتباط برقرار کنید، اکنون بهتر می توانید دوستان تازه ای بیابید. از همکارتان بخواهید ناهار را با هم بخورید، از همسایه تان بخواهید بعدازظهر جهت صرف چای به منزل شما بیاید، از همکلاسی تان بخواهید با هم به سینما بروید. همه کسانی که به آنها این پیشنهادها را می دهید به شما پاسخ مثبت نمی دهند چون همه افراد شما را دوست ندارند ولی این امر بهانه ای جهت تنها ماندن و تلاش نکردن نیست. همان طور که شما از همه خوشتان نمی آید طبیعی است که گاهی کسانی باشند که از شما خوششان نیاید ولی اگر واکنش‌ها خوب و دوستانه ای داشته باشید زیاد افراد از برقراری ارتباط با شما استقبال می کنند و کمتر با شکست مواجه می شوید. به یاد داشته باشید این که کسی پیشنهاد دوستانه شما را نپذیرد خطری برایتان ندارد، بعد نترسید.

مرحله پنجم: اکنون که آموختید در گروه های کوچک حاضر شده است و جهت دوستی پیشقدم شوید می توانید در گروه های بزرگ تر نیز حاضر شوید و دایره دوستانتان را گسترده تر کنید. جهت این کار باید تمرین کنید بعد گروهی را که مناسب باشد بیابید و در آن حاضر شوید. بسیاری از برنامه های آموزشی و کلاس های فوق برنامه وقت های خوبی در اختیارتان می گذارند. اگر از چنین برنامه هایی خبر دارید وقت را از دست ندهید اگر این موقعیت ها برایتان فراهم نشده خودتان تلاش کنید که گروهی از همکاران و همکلاسی ها را به بهانه های متفاوت با هم جمع کنید. خودتان یک مهمانی ترتیب دهید و میزبان باشید. زمانی که خودتان میزبان باشید برقراری ارتباط برایتان راحت تر از زمانی است که مهمان هستید. شاید در ابتدای کار زمانی که می خواهید صحبت کنید یا جهت برقراری ارتباط پیشقدم شوید کمی مضطرب شوید، ولی دلواپس نباشید این حالت کاملا طبیعی است و همه چیز به زودی برایتان عادی می شود. خیلی سریع متوجه می شوید که ناخودآگاه به یک مجلس گرم کن واقعی تبدیل شده است اید که ارتباطات گسترده و موفقی دارد.

کسانی که در بخش افکار منفی امتیاز بالایی کسب کرده اند معمولا به شدت دلواپس هستند که هرگز دیگران در مورد آنها بد فکر کنند. به یاد داشته باشید هرچه زیاد دلواپس این عنوان باشید و به آن فکر کنید مساله برایتان بزرگ تر و ترسناک تر می شود و شما را از دیگران دورتر می کند.

موفق باشید، آن قدر تلاش کنید تا امتیازتان در بخش تفکر مثبت به بیش از ۴۵ (برای زنان) و بیش از ۵۴ (برای مردان) برسد. این اعداد امتیازی ایده آل هستند که بدون شک با قدری تلاش به زودی آن را به دست می آورید.

منبع: موفقیت

واژه های کلیدی: احساس | مردان | ارتباط | ارتباط چشمی | تست روانشناسی


برچسب ها: , , , ,