حال و هوای برگزاری انتخابات جهت رای اولی ها که نخستین تجربه در تعیین آینده کشور را پیدا کنند، شرایط خاص ای را رقم زده که باید به

تمرینی جهت مسئولیت پذیری ، مشارکت در تعیین آینده کشور از جنس رای اولی ها

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ انتخابات رویدادی بزرگی است که با حضور همه جانبه و پر قدرت مردم جامعه تاریخ ساز خواهد شد، رویدادی که مردم فارغ از هر فرهنگ، سلیقه و عقیده ولی متحد جهت تعالی کشور در شعبه های اخذ رای حضور پیدا می کنند و با انتخابی مبتنی بر تفکر فردی اصلح را جهت سکانداری دولت آینده برمی گزینند.

عبارات مهم : ریاست جمهوری – انتخابات ۹۶

قریب به چهار دهه گذشته مردم کشور مبارزه کردند تا استقلا، آزادی و جمهوری اسلامی را به کشور آورند و با حضور همیشگی نشان دادند که با وجود تمامی دشمنی ها و هجمه هایی که جهت تخرریب این پایداری معاندان به خرج می دهند باز هم در لحظه ای حساس هر لحظه در صحنه حضور داشتند و اینگونه بوده تا ۳۴ انتخابات بدون احتساب انتخابات میاندوره ای مجلس را از سال ۵۸ تا ۹۴ برگزار کردیم و حال حماسه دیگر از حضور در ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۹۶در حال رقم خوردن هست.

هرچند حضور در انتخابات و همکاری در یک حرکت سیاسی و اجتماعی جهت همگان هیجان آور است ولی در این میان گروهی که نخستین تجربه تعیین مدیر جمهور آینده و شرکت در انتخابات را دارند، از شور و حال ددوچندان برخوردارند که احساس مسئولیتی تازه را تجربه می کنند و این امر نشان می دهد نسل دیگری از انقلاب رشد کرده و به حدی از توانایی رسیده که بخشی از تعیین آینده کشور را به دست می گیرد.

رای اولی های انتخابات ۹۶ چند نفر هستند؟
حضور در انتخابات یک وظیفه و وظیفه دینی و اجتماعی است که ضرورت دارد هر فرد در جامعه از این مناسبت حمایت کند ولی با این وجود محدودیت ها و ضوابطی جهت شرکت در این امر خطیر وجود دارد تا عالی ترین شکل برگزاری آن را شاهد باشیم.

ساختار حقوقی جمهوری اسلامی به ترتیبی تنظیم شده است که تمامی مقام های حکومتی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با رای مردم گزینش شوند و تنها عوض کردن قانون رای در این دوره در مورد شرط سن رای دهندگان بوده که در ابتدا به ۱۵ سال رسید و مجدد در سال ۱۳۸۵ از ۱۵ سال به ۱۸ سال عوض کردن یافت.

براساس قانون موجود حداقل سن جهت رای دادن در انتخابات جاری کسانی هستند که تا ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به ۱۸ سال تمام می رسند و این مساله حاکی از آن است که بخشی از دانش آموزان سال چهارمی امکان شرکت در انتخابات و تعیین آینده آینده کشور را دارند و نام رای اولی را یدک می کشند.

آمارهای رسمی کشور نشان می دهد تعداد واجدین شرایط رای دادن در انتخابات ۲۹ اردیبهشت امسال ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزارو ۲۳۴ نفر اعلام شده است که یک میلیون و ۳۵۰ هزار و ۲۹۴ نفر آنها رای اولی هستند.

انتخابات مدرسه ای تمرینی جهت حضور در انتخابی بزرگتر
حضور رای اولی ها در انتخابات این آمادگی را جهت آن ها به وجود می آورد که بتواند وارد عرصه های اجتماعی و عوض کردن در کشور شوند و ضمن مسئولیت پذیری جایگاه تعیین کننده خود در جامعه را بیش از پیش بشناسند.

البته در مدارس انتخابات دانش آموزی و فعالیت های این چنینی جهت آشنایی دانش آموزان با حال و هوای انتخابات و همکاری در این امر خطیر برگزار می شود و حتی دانش آموزان با حضور در فضاهای رقابتی در خور سن و سالشان همذات پنداری تقریبی و متناسب با شرایط سنی و موقعیت اجتماعی خود با نامزدها را پیدا می کنند.

مهدی علی اکبرزاده مدیرکل فرهنگی هنری و اردوگاهها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر حضور رای اولی ها در انتخابات، گفت: رای اولی ها با حضور خود می توانند در آینده کشور تاثیرگذار باشند همچنین این انگیزه را پیدا می کنند که در آینده کاندیدای ریاست جمهوری و شورای شهر شوند.

وی عنوان کرد: یکی از تاکیدات ما حضور رای اولی ها در انتخابات است که امسال نمود خاصی خواهد داشت اگر در آینده بتوانیم آماری از حضور این افراد داشته باشیم با برگزاری برنامه ها و همایش ها درمی یابیم شاهد رشد حداکثری حضور دانش آموزان رای اولی در پای صندوق های رای هستیم.

دانش آموزان رای اولی را غافل نشویم
حضور آموزش و پرورشی ها در عرصه های متفاوت اجتماعی همواره آشکار بوده و انتخابات از دیگر صحنه هایی است که نمی توان نقش فرهنگیان در آن را در حوزه های متفاوت از بخش های ترویجی تا اجرایی نادیده گرفت والبته رای اولی نیز که بخشی از دانش آموزان را مشمول بر می شوند نباید نادیده گرفت چراکه در سراسر کشور نقش بسزایی در تعیین آینده کشور دارند.

علیرضا کمرئی مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: قریب به هزار و ۵۰۰ واحد آموزشی به طور مستقیم درگیر انتخابات بوده و در حوزه اجرا، نظارت و بازرسی بالغ بر ۳۰ هزار نیروی آموزش و پرورش فعال داریم.

امیدی مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که دانش آموزان مهارت و سوادهای متعددی در آموزش و پرورش می آموزند، بیان کرد: حدود ۱۸ هزار نفر از دانش آموزان استان جهت نخستین بار، بلوغ سیاسی و حضور در عرصه های اجتماعی همانند انتخابات را مراسم خوش حالی گرفته اند و با برنامه های آینده نگری شده است و بررسی های صورت گرفته، شور و نشاط رأی اولی ها جهت حضور در انتخابات پیش رو مطلوب ارزیابی می شود.

علی بیرانوند مدیرکل آموزش و پرورش ایلام از ورود ۳ هزار و ۱۶۱ نفر رای اولی درآستانه ی ورود به عرصه ی آینده سیاسی در استان خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد نفر رای اولی ها یک هزار و۸۶۳ نفر دختر و یک هزار و ۲۸۹ نفر پسر هستند.

مصطفی خزاعی مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان گفت: در انتخابات امسال بیش از ۱۰هزار و ۲۵۰ دانش آموز رأی اولی استان شرکت خواهند کرد که از این تعداد ۵هزار و ۱۷۰ دانش آموز پسر و ۵هزار و ۸۰ دانش آموز دختر هستند.

توزیع دانش آموزان رای اولی در سراسر کشور و فضای باز کشور جهت تعیین نازدی اصلح که آینده کشور را بتوان به آن سپرد با تلاش همه جانبه های نهادهای متفاوت کشور تحقق یافته و حالا نوبت مردم است تا حماسه حضور را بار دیگر به دور از بداخلاقی های رسانه ای معاندان و مبتنی بر منطق و تفکر رقم بزنند و رای اولی ها را که می توانند ناخودآگاه ملعبه دشمن های باشند از این بیراهه نجات دهند.
گزارش از آتوسا دولتیاری
انتهای خبر/

واژه های کلیدی: ریاست جمهوری | انتخابات ۹۶ | انتخابات | اردیبهشت | آموزشی | سیاسی | آموزش | همکاری


برچسب ها: , , , , , , ,