رئیس شرکت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: روش‌های آموزشی در مدارس کشور نیازمند تحلیل و عوض کردن است.

کمبود معلم در دوره ابتدایی جدی است ، ضرورت عوض کردن روش‌های یاددهی - یادگیری در مدارس

‎به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ آیین «یک روز با درهایی باز» با حضور محی الدین بهرام محمدیان مدیر شرکت پژوهش و برنامه ریزی آموزشی آموزش و پرورش و معاونان آموزش و پرورش قزوین صبحگاه امروز در شرکت پژوهش برگزار شد.

‎در این مراسم محمدیان با بیان روایتی از امام رضا علیه السلام در مقوله اموزش و تربیت گفت: اگر مردم قشنگی های کلام ما را بشناسند حتما از ما تبعیت می کنند.

عبارات مهم : برنامه ریزی – یادگیری
‎وی ادامه داد: علم مبنای دوام است ولی باید آن را باز نشر کنیم و این مساله در حالی باید انجام شود که به روشی قشنگ ارائه شود.

معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه درهای باز در استان متفاوت اجرا شود و این کار می تواند به پرسش ها پاسخ دهد و ابهام ها را برطرف کند ولی میزان همکاری نیز زیاد کردن یابد.

کمبود معلم در دوره ابتدایی جدی است ، ضرورت عوض کردن روش‌های یاددهی – یادگیری در مدارس

محمدیان‌ افزود: امروز نیاز داریم تا دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی با مردم براق باشند و برنامه درهای باز، شیوه ای جهت شیشه‌ای کردن فعالیت های آموزش و پرورش بوده تا مردم از نزدیک با توانایی‌های ما آشنا شوند و در برطرف نقاط ضعف به ما کمک کنند.

وی با اشاره به اینکه کارها متعددی در حوزه شرکت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی انجام می‌شود، گفت: هزار و ۱۰۰ عنوان کتاب در ۱۲۰ میلیون تیراژ همچنین ۳۴ عنوان مجلسه‌ در ۳۵ میلون تیراژ سال گذشته انتشار یافته و از اکنون کتاب‌های درسی سال تحصیلی آینده ( ۹۸-۹۷) در دست چاپ قرار گرفته چراکه جز این روش جهت سال تحصیلی آینده کتاب‌های درسی در دسترس دانش‌آموزان قرار نخواهد گرفت.

رئیس شرکت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: آموزش ابتدایی که رکن و اساس در نظام اموزش و تربیت محسوب شده است چندان مورد توجه نبوده هر چند تاکنون نیز دیر عمل کردیم ولی باید به این دوره تحصیلی نگاه تخصصی داشته باشیم.

نقش راهبر آموزشی معلمان در سند تحول بنیادین

محمدیان‌ در خصوص بهره‌گیری از معلمان جهت تألیف کتاب‌های درسی جدید‌ اظهار کرد: در سند تحول بنیادین‌ اعتقاد هستیم که معلم راهبر آموزشی محسوب می‌شود و باید نقش پر‌رنگی‌ ایفا کند که تلاش داریم شرایط کنونی عوض کردن کرده و نقص‌ها را برطرف کنیم تا در تألیف کتاب‌های درسی تازه معلمان نقش پررنگ‌تری داشته باشند و در این مسئله حتی جنسیت‌ نیز اهمیت بسزایی دارد و از معلمان زن و آقا جهت کار دعوت می‌شود.

رئیس شرکت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی آموزش و پرورش گفت: روش‌های آموزشی در مدارس کشور نیازمند تحلیل و عوض کردن است.

وی ادامه داد: البته الزا‌ماً هر معلمی مؤلف خوبی نبوده و بالعکس‌ امّا می‌توان از تفکرات معلمان و مؤلفان جهت کتاب‌های جدید‌التألیف بهره برد.

رئیس شرکت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به مسئله برنامه‌های جانبی مدارس اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها باید در اوقات فراغت دانش‌آموزان ارائه شود و نمی‌توان برنامه‌های فوق برنامه و کمک‌درسی را در ساعت های تعریف شده است گنجاند‌ چراکه وقت کافی جهت تبیین آن وجود نخواهد داشت.

محمدیان‌ تصریح کرد: در دوره ابتدایی باید لذّت یادگیری را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم و کتاب‌های پر متن‌ به بیانی دیگر پر خواندن و نوشتن، زیاد خواندن و نوشتن جهت این دوره تحصیلی بی معنی‌ است.

وی در مورد توجه بکارگیری‌ نیروی انسانی متخصص در این دوره بیان کرد: جهت دوره ابتدایی باید معلم تربیت کرد و نمی‌توان در حال حاضر به علت نبود معلم متخصص به کم کردن ساعت های درسی توجه داشت چراکه با توجه به شرایط متعدد دخیل در این مسئله همچنین اهداف بالا‌دستی چنین مسئله‌ای نتیجه ‌بخش نخواهد بود.

لزوم طراحی سیر مطالعاتی جهت دانش‌آموزان

محمد‌یان تصریح کرد: باید روش یاددهی‌ – یادگیری‌ را تحلیل کرده و آن را عوض کردن داد چراکه اکنون روش مناسبی نداریم و به همین جهت گاهی حجم بالای کتاب‌های درسی مورد انتقاد قرار می‌گیرد و همانطور که در طرح درس اشاره شده است باید روح مطالب را معلمان آموزش دهند و دانش‌آموزان جهت جزئیات‌ زیاد به کتاب مراجعه کنند البته باید در این مسیر مراجع و منابعی معرفی شود و سیر مطالعاتی جهت دانش‌آموزان طراحی کنیم.

رئیس شرکت پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی یادآور شد: نوع آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد تا به دانش‌آموزان بیاموز‌یم که شبهه‌ها را آشنا و آن را برطرف کنند البته در کتاب‌های درسی اجتماعی، دین و زندگی و تفکر و پژوهش شناسایی‌ شبهه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

کمبود معلم در دوره ابتدایی جدی است ، ضرورت عوض کردن روش‌های یاددهی – یادگیری در مدارس

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | یادگیری | برنامه | آموزشی | یادگیری | آموزش | معلمان | برنامه


برچسب ها: , , , , ,