راهبردها و روش های تقویت تمرکز و توجه:

افراد اطراف ما معمولا دو گروهند:

یکی آنهایی که می توانند در محیط های پر سر و صدا و محرک های زیاد با تمرکز به کارهای خود بپردازند.
یکی دیگر آنهایی که برای انجام کارهایشان حتما به محیطی آرام و عاری از هرگونه محرک نیاز دارند.

تعریف دقت و توجه معطوف کردن تمام ذهن و حواس خود بر یک موضوع خاص در جهت فهمیدن آن موضوع دقت یک امر انتخابی است.
کودک چیزی را یاد می گیرد که مورد توجه، علاقه و نیاز او باشد.

ویژگی های کودکان دچار کمبود دقت و توجه عدم داشتن تداوم در انجام یک کار عدم داشتن تمرکز بر جوانب مهم گفت و گو یا تکالیف مربوط به مدرسه
به پایان نرساندن تکالیف و وظایفی که بر عهده آنها گذاشته می شود.
تغییر سریع از یک فعالیت به فعالیت دیگر بدون کامل کردن فعالیت ها از دست دادن حواس توسط محرک های بیرونی بی قراری و پیوسته در جنب و جوش بودن پرسیدن سوالاتی که ربطی به موضوع بحث و درس ندارد

معیار تشخیص اختلال کمبود توجه:
۱٫ کودک اغلب با دست و پاهایش بازی می کند یا پشت میزش وول می خورد.
۲٫ هنگامی که از او می خواهید در جای خود بنشیند، به سختی می تواند این کار را انجام دهد.
۳٫ حواسش به آسانی توسط محرک های بیرونی پرت می شود.
۴٫ در بازی یا موقعیت های گروهی، به سختی می تواند منتظر نوبتش بماند.
۵٫ اغلب به پرسش ها، پیش از آنکه بطور کامل طرح شوند، پاسخ می گوید.
۶٫ در دنبال کردن دستورالعمل هایی که دیگران به او می دهند، دچار مشکل می شود.

۷٫ اغلب از کاری ناتمام به کاری دیگر می پردازد.
۸٫ هنگام بازی نمی تواند ساکت و آرام باشد.
۹٫ اغلب زیاد حرف می زند.
۱۰ . اغلب سخن دیگران را قطع می کند و یا مزاحم آنان می شود.
مثلا به وسط بازی دیگران می پرد.
۱۱ . اغلب به نظر می رسد که به آنچه به او گفته می شود گوش فرا نمی دهد.
۱۲ . اغلب لوازمی همچون اسباب بازی، قلم و کتاب را که برای انجام تکالیف یا فعالیت ها در مدرسه و خانه لازم است، گم می کند.

مشکلات و مسائل کودکان دچار کمبود توجه در خانه و مدرسه :

۱٫ بی نظمی فراموش کردن قوانین.
۲٫ اتاق و وسایلشان بهم ریخته و شلوغ است.
۳٫ هیچ کاری را تا انتها دنبال نمی کنند.
۴٫ نمی توانند مطالب کلاس را بطور موثری جذب کنند.
۵٫ بسیاری از اطلاعات درون کلاس در حافظه شان نمی ماند.
۶٫ در کلاس بدون اجازه صحبت می کنند.
۷٫ ایجاد سر و صدا می کنند.


برچسب ها: