هدیه های اسمانی :

مشخصات کلی نام درس: هدیه های اسمانی       موضوع درس : کوچک های بزرگ     کلاس: پنجم

تعداد دانش آموزان:   –             مدت جلسه:۴۵ دقیقه                                 تاریخ اجرا:

نام معلم: –         مقطع: ابتدایی                                     شماره طرح درس:

اهداف الف) اهداف کلی: آشنایی با مفاهیم اسراف‌

 

ب) اهداف جزیی:

۱-      آشنایی با مفهوم اسراف و روشهای پرهیز از آن

۲-      تقویت نگرش منفی نسبت به اسراف

۳-      تلاش برای پرهیز از اسراف در زندگی فردی و جمعی

۴-      آشنایی با معانی و مصادیق اسراف

۵-      آشنایی با فواید پرهیز از اسراف

۶-      آشنایی با پیام قرآنی

ج) اهداف رفتاری :

۱-      پس از تدریس این مبحث دانش آموز باید :

۲-      مصادیق اسراف را برای کلاس بیان کند

۳-      فواید پرهیز از اسراف را بیان کند

۴-      مصادیق پرهیز از اسراف و صرفه جویی را در زندگی خود به کار گیرد

وسایل مورد نیاز ۱٫کتاب درسی     ۲٫ تابلو       ۳٫لوازم صوتی و تصویری
روش ارائه مطلب ۱٫داستان گویی           ۲٫پرسش و پاسخ               ۳٫ روش تدریس گروهی زمان تقریبی
قبل از شروع درس سلام و احوال پرسی با دانش آموزان . حضور و غیاب

 

 

۳

ارزشیابی تشخیصی از چند دانش آموز می خواهیم تا خلاصه درس قبل( خورشید پشت ابر، درس دوازدهم) را برای کلاس بیان کنند

 

۵
آمادگی و ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان برای ایجاد انگیزه در ابتدا یک کلیپ آموزشی در ارتباط با اسراف پخش کرده و پس از آن به بیان یک داستان می پردازیم. داستان مد نظر نیز در ارتباط با رفتار امام رضا (ع) در برابر چند کودک است، که به اصلاح الگوی مصرف آنها می‌پردازند. در پایان معلم از دانش‌آموزان میخواهد تا حدس خود را در ارتباط با موضوع درس بیان کنند. و با هدایت آنها مصادیقی از اسراف را از آنها میخواهد تا برای کلاس بیان کنند. ۷
نحوه ی ارائه درس جدید فعالیت معلم فعالیت دانش‌آموزان ۲۳
مقدمه: پس از مرحله ایجاد انگیزه به تدریس درس جدید میپردازیم، به دلیل داستانی بودن متن درس و وجود یک شخصیت با فعالیت و نقش مثبت می‌توانیم از این درس برای ترغیب یکی از دانش‌آموزانی که درسش نسبت به سایر دانش‌آموزان ضعیف تر است استفاده کنیم؛ بدین منظور داستان کتاب که به صورت اول شخص است را تبدیل به داستان با دید سوم شخص میکنیم و از اسم آن دانش‌آموز برای تعریف داستان استفاده می‌کنیم. فقط باید به صورتی عمل کنیم که دانش‌آموز متوجه این عمل معلم شود.

–          معلم داستان را به صورت سوم شخص و به صورت خلاصه برای کلاس تعریف میکند.

–          معلم پس از تعریف داستان به صورت خلاصه ، از دانش‌آموزان میخواهد مصادیقی از اسراف و صرفه جویی که در داستان بیان شده است را برای کلاس بیان کنند.

–          در این مرحله معلم به کمک دانش‌آموزان متن درس را از روی کتاب می‌خوانند و معلم بر روی قسمت های مهم تاکید میکنند

 

 

–          در این مرحله تدریس متن داستان به پایان می‌رسد و به فعالیت های کتاب میپردازند

۱-      برایم بگو: با هدف جمع بندی و نتیجه گیری درس. سوال «چه نمونه های دیگری از این کوچک های بزرگ سراغ دارید؟»

۲-      گفت و گو کنید: با هدف تثبیت مفاهیم درس از طریق ارائه نظرات در گروه و مشارکت در جمع بندی.این فعالیت به صورت گروهی انجام می‌شود و دانش‌آموزان پس از مشورت در گروه به بیان پاسخ می‌پردازند

۳-      تدبر کنید: با هدف جمع بندی و نتیجه گیری مفاهیم درس در قالب آیات و احادیث کوتاه.در این فعالیت در ابتدا آیه ۳۱ سوره اعراف را بیان کرده و سپس از دانش‌آموزان میخواهد به سوالات مطرح شده با توجه به آیه مورد نظر پاسخ دهند.

۴-      ببین و بگو: با هدف تعمیق مفاهیم درس با پاسخ به پرسش‌های مطرح شده از طریق تصویر خوانی.برای این فعالیت پاسخ مشخصی وجود ندارد و تمام برداشت های منطقی دانش‌آموزان میتواند برای این فعالیت صحیح باشد

۵-      بررسی کنید: با هدف تثبیت، توسعه و تعمیم مفاهیم بر اساس مرور اطلاعات.

۶-      با خانواده: با هدف بسط یادگیری و تقویت نگرش دانش‌آموز به مفاهیم دینی ، برای بروز رفتار دینی از طریق جست و جوی مصداق های تازه از مفاهیم، با کمک و همفکری اعضای خانواده.از این فعالیت میتوان برای کاربرد مفاهیم در زندگی روزمره و همچنین تکلیف دانش‌آموز در خانه استفاده کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

–          دانش‌آموزان به داستان معلم با دقت گوش می‌دهند

–          دانش‌آموزان مصادیقی از اسراف و صرفه جویی که در داستان مطرح شده است را بیان می‌کنند.

–          دانش‌آموزان در روخوانی متن درس به معلم کمک می‌کنند و به قسمت های مهم درس توجه وافری میکنند

 

 

 

–          دانش‌آموز به سوالات و درخواست معلم پاسخ می‌دهند

 

 

 

–          فعالیت به صورت گروهی و مشورت در گروه های از پیش تعیین شده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

–          پاسخ در خانه و به عنوان تکلیف برای جلسه آینده

ارزشیابی پایانی ۱٫دانش‌آموزان باید حداقل به ۵۰ درصد سوالات معلم پاسخ درست بدهند.

سوالات مطرح شده در پایان در ارتباط با مصرف درست و جلوگیری از اسراف است.

۵
تعیین تکلیف معلم از دانش آموزان میخواهد برای تکلیف فعالیت«با خانواده» را در خانه پاسخ دهند و برای جلسه بعد به کلاس بیاورند. ۲

 


برچسب ها: ,