برنامه سالانه ویژه مدارس مجری طرح تدبیر:

 

فعالیت‌های مورد انتظار مدرسه …………………… منطقه / ناحیه ……………………  در  سال تحصيلي ۹۹-۹۸

(مديريت مدرسه در چهارچوب تدبير فرم شماره ۶)

عنوان ساحت اهداف مصوبه فعالیت های مرتبط نوع فعالیت دوره مربوطه امتیاز خودارزیابی (۰-۷)
الزامی اقتضائی اول دوم
تعليم وتربيت اعتقادی، عبادی واخلاقی دوره اول:

 

۱-با صفات مهربانی ،بخشندگی ،دانایی وتوانایی خداوند آشنا واحساس اطمینان وآرامش حاصل از آن را ابراز نماید.

۲- با شناخت روش زندگی وآموزه های اخلاقی پیشوایان دینی (آداب ورفتار فردی واجتماعی ،راستگویی نظم وپشتکار ) ،تاثیر آن را در رفتار خود نشان دهد.

۳- با قرائت صحیح نماز  وآیات آسان قران ، آموخته های قرانی خود را در زندگی به کار گیرد

دوره دوم :

 

۱-بادرک مفهوم اولیه هریک از اصول دین، پذیرش واحساس تعلق خاطر خود نسبت به آن را نشان دهد

۲-با مطالعه روش زندگی وآموزه های اخلاقی پیشوایان دینی (عزت نفس ،تکریم والدین ،احترام به طبیعت ودیگران،وفای به عهد)و شناخت احکام موردنیاز الگوهایی را برای عمل صالح شناسایی ودر زندگی به کار گیرد.

۳-با قرائت صحیح وروان ،درک مفاهیم عینی وانس با قران کریم ،آموزه های آن را در زندگی به کار گیرد

اجراي طرح حفظ قرآن (جزء سي قرآن، حفظ موضوعي و ترتيبي)     * *  
برگزاري محافل قرآني و مسابقات قرآن و نماز با تاکید بر رقابت سالم و سازنده     * *  
اجراي طرح‌هاي عترت (عطر انتظار و مصباح الهدي و …)     * *  
برگزاري جشن تكليف و آموزش عملي نماز     * *  
اجراي نماز جماعت و پيوند مسجد و مدرسه و درج زنگ نماز در برنامه روزانه مدارس     * *  
آماده‌سازي، تجهیر نمازخانه و وضوخانه مدارس     * *  
برگزاري مطلوب جشنواره‌هاي فرهنگي و هنري و پرورشي به صورت حضوری     * *  
تشكيل پايگاه تابستانی در مدرسه و مراكز دارالقرآن كريم، به منظور بهبود اوقات فراغت و برگزاري منظم جلسات     * *  
فضاسازی معنوی و فرهنگی در فضای عمومی مدرسه و کلاس‌ها و … با استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش‌آموزی به‌ویژه بسیج دانش‌آموزی و …)     * *  
تقويت نقش تربيتي و مشاوره اي معلمان و همزمان توسعه  برنامه ي معلم رابط مشاور     * *  
تشویق، ترغیب و فراهم نمودن زمینه برای شرکت کارکنان و معلمان درجشنواره تجارب برتر تربیتی     *    
برنامه‌ریزی برای تقدیر از خدمات مربیان، معاونان پرورشی و مشاوران در هفته تربیت اسلامی و سالروز تأسیس نهاد مقدس امور تربیت (هشتم اسفندماه) به همراه  معلمانی که درانجام فعالیتهای پرورشی حضور فعال و نقش مؤثری داشته‌اند.     * *  
اجراي طرح آداب و مهارت‌هاي زندگي اسلامی و شهروندي در دوره ابتدايي و تقويت مهارت‌هاي اخلاقي، علمي و عملي در مدرسه با اولويت كرامت، عزت نفس، شجاعت، حياء و عفاف، صداقت و نظم     * *  
توانمندسازي و تشويق دانش‌آموزان براي مشاركت در فعاليت‌هاي خيريه و تعاوني در جامعه با استفاده از ظرفيت برنامه درسي و فعاليت‌هاي تربيتي و اجراي فعاليت‌هاي اجتماعي و امور خيريه (از قبيل جشن وقف مشاركتي عاطفه‌ها، نيكوكاري و …) براي پذيرش نقش و مشاركت معلمان و دانش‌آموزان در مواجهه با نيازهاي فوري و عمومي جامعه     * *  
و …          
تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی دوره اول:

 

۱-با ایفای نقش به عنوان عضوی از گروه (خانواده ،دوستان ،مدرسه ،)احساس تعلق خود را نسبت به گروه با رفتار همدلانه ، محترمانه و مشارکت جویانه نشان دهد.

۲-با رعایت نظم وقانون در روابط خانوادگی واجتماعی (محیط زندگی و مدرسه )وظایف خود را در قبال دیگران انجام دهد

۳-با شناخت خود به عنوان یک شهروند ایرانی ،تعلق خاطر خود را نسبت به وطن و نمادهای آن نشان دهد

دوره دوم :

 

۱-با شناخت حقوق ومسولیت خود در زندگی خانوادگی واجتماعی و بکار گیری رفتار سازنده و مسالمت جویانه ،از قوانین ومقررات به صورت آزادانه و سازنده پیروی کند .

۲-با شناخت تغییرات محیط طبیعی واجتماعی در گذر زمان ، تاثیر آن را در زندگی خودتبیین کند

۳-با کسب مهارت های شهروندی ،نقش ها و وظایف خودرا در قبال جامعه محلی با مشارکت در فعالیت ها وبرنامه های زیست محیطی ،فرهنگی ,سیاسی انجام دهد

تجهيز كتابخانه اعم از كلاسي و مدرسه‌اي و مشاركت در طرح‌هاي تجهيز (طرح ۵۰ هزار نمايشگاه كتاب در ۵۰ هزار مدرسه)     * *  
برگزاري جشنواره دانايي، توانايي در مدرسه برابر شيوه‌نامه ارسالي     * *  
برگزاري انتخابات شوراهاي دانش‌آموزي و بسترسازي براي فعاليت شوراهاي دانش‌آموزي     * *  
اجراي فعاليت هاي توانمند ساز براي تشكل هاي مصوب دانش آموزي براي مواجهه با نيازهاي فوري و عمومي جامعه     * *  
تقويت التزام خانواده ها و كاركنان مدرسه به فرهنگ عفاف و حجاب و تشكيل گروه‌هاي ياوران معروف     * *  
تقويت محتوا و اجراي  برنامه‌های مراسم آغازین با مشارکت دانش‌آموزان و کارکنان و رویکرد مبانی مذهبي، ملي ، فرهنگي، اعتقادی، دعا و نیایش و…     * *  
شناسايي و جذب افراد لازم التعليم در جامعه محلي (اجراي برنامه انسداد مبادي بيسوادي )     * *  
شناسايي و ارجاع دانش اموزان داراي مشكلات عاطفي و … به مراكز مشاوره  و معرفي خدمات مشاوره اي مراكز مشاوره هسته هاي آموزش و پرورش و مراكز مشاوره انجمن و اولياء به دانش اموزان و اولياء     * *  
اجراي دوره هاي اموزش خانواده با همكاري دانشگاه ها ، حوزه هاي علميه و ساير مراكز آموزشي مردم نهاد محلي(با رويكرد تقويت سواد رسانه اي و مواجهه هوشمندانه با رسانه ها و …)     * *  
جلب مشاركت حداكثري خانواده ها در اجراي فعاليت هاي متنوع در مدرسه     * *  
تشكيل گروه هاي داوطلب” والدين هميار مدرسه” براي مشاركت در طراحي و اجراي فعاليت هاي آموزشي و پرورشي     * *  
ايجاد فرصت براي نقش آفريني انجمن و اولياء و مربيان مدرسه در اجراي اقدامات آموزشي ، هنري ،پرورشي و ورزشي دانش اموزان و اولياء     * *  
اجراي فعاليتهاي سواد اموزي و توانمند ساز  براي خانواده هاي آسيب زا و آسيب پذير با بهره گيري از ظرفيت ساير خانواده ها و همكاري نهادها     * *  
اجراي فعاليت هاي آموزشي مناسب ويژه خانواده هاي بد سرپرست، فرزندان طلاق ، كودكان كار و زنان سرپرست خانوار     * *  
انجام امور اداري و اجرايي مدرسه (امور ثبت نام ، ارزشيابي سالانه همكاران ، نقل و انتقالات ، حسن اجراي بخشنامه ها ، تشكيل پرونده كاركنان ، به روز بودن دفاتر و …)     * *  
انجام   امور مالي مدرسه (سامانه اموال ، خروج اموال ، رعايت مقررات صدور چك ، واريز كمك هاي مردمي به حساب مدرسه و عدم دريافت وجه نقد، دفاتر مالي ، ثبت اسناد و ارائه عملكرد مالي به اولياء و …)     * *  
نظارت و ارزيابي فعاليت ها ؛ نظارت وهدایت مستمرمسؤولين هر فعاليت در جهت خود ارزیابی ها وتحليل و بهره گيري از نتايج حاصل از خود ارزيابي مستمر و ارائه آن به شوراي مدرسه     * *  
ميزان بهره مندي از ظرفيت همكاران در طراحي و تنظيم برنامه سالانه مدرسه  وتوجيه اطلاع رساني به  كاركنان و تعيين وظايف هريك از مسئولين فعاليت ها     * *  
توجه به تمام ساحت هاي تعليم و تربيت و اهداف دوره تحصيلي در طراحي برنامه سالانه  وميزان  قابليت اجرايي برنامه     * *  
و …          
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تعلیم و تربیت علمی و فناورانه

دوره اول:

 

۱-با بهره گیری از مهارت های پایه یادگیری ،پدیده های طبیعی وروابط ریاضی را مطالعه کند ویافته های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.

۲-باکسب مهارتهای پایه فناوری ،پرسشگری وخلاقیت ،فرایند تولید یک محصول را تجربه کند

دوره دوم :

 

۱-با استفاه از مهارت های کار علمی وتفکر ,پدیده های طبیعی (آیات الهی ) والگوها وروابط ریاضی را مطالعه کند و نتایج آن را برای حل مسائل روزمره زندگی بکار گیرد.

۲-بااستفاده از مهارت های کار با دیگران ایده ها و یافته های حاصل از فعالیت های علمی – پژوهشی (فردی وگروهی )را با دیگران به مشارکت بگذارد .

۳-با استفاده از یافته های علمی وفناورانه و بهرگیری از مهارتهای پایه فناوری ،کالاها و وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره را بررسی و ایده هایی برای کیفیت واستفاده مسئولانه از منابع پیشنهاد کند

آموزش سواد رسانه‌اي و نحوه استفاده هوشمندانه از فن‌آوري در جهت ارتقاء بهداشت روان دانش‌آموزان     * *  
برنامه‌ريزي به منظور شناسايي و هدايت استعدادهاي دانش‌آموزان (اجراي طرح شهاب)     * *  
بستر سازي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري مناسب جهت طرح شناسايي، غربالگري، ارجاع و درمان در قالب طرح نماد     * *  
اجراي فعاليت‌هاي تربيتي با تأكيد بر تأثيرات فضاي مجازي با رويكرد دانش‌آموزي     * *  
استفاده ازراهكارهاي انگيزشي و تشويقي معلمان و دانش اموزان پژوهنده و نوآور     * *  
تقویت سواد پژوهشی معلمان با تأکید بر پژوهش های گروهی از جمله درس پژوهی و اقدام پژوهی و اطلاع رسانی دستاوردهای مطالعات پژوهشی به کارکنان (تراکت، پنفیلد، سایت و …)     * *  
توانمندسازی نیروی انسانی برای خلق فرصت ها و محیط های متنوع یادگیری متناسب با نیازها و علائق متنوع دانش آموزان (طرح کارآمد، مدرسه توانمندساز و …)     * *  
تقویت فعالیت های علمی و پژوهشی دانش آموزان و معلمان برای حل مشکلات ملی و محلی (تکالیف مهارت محور، جابر بن حیان و … )     * *  
تقویت معلمان در تهیه و تنظیم طراحی آموزشی و کیفیت بخشی به آن (به کارگیری روش های فعال و خلاق، استفاده از ابزارهای مناسب، بهره مندی از فناوری های نوین و استفاده از وسایل و امکانات موجود آموزشی، پرورشی و ورزشی و …)     * *  
تقویت ارتباط و تعامل معلمان با گروه های همپایه در مدرسه، مدارس همجوار و گروه های آموزشی منطقه     * *  
توسعه و تجهیز آزمایشگاه، مواد آموزشی و کلاس های هوشمند برای برقراری ارتباط شبکه ای محیط های یادگیری با یکدیگر و مدارس     * *  
ارتقاء سواد رسانه ای معلمان و توسعه  بهره برداری از فناوری های نوین آموزشی برای اثربخش کردن فعالیت های  آموزشی و تربیتی (تولید محتوای الکترونیکی و …)     * *  
تقويت اجرای صحیح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی     * *  
طراحی فعالیت های متنوع آموزشی ویژه دانش آموزان با مشکلات یادگیری (افت تحصیلی، تلفیقی ـ فراگیر     * *  
خلاقيت در اجراي فعاليت هاي فرايندهاي مدرسه ؛ قابليت تعميم پذيري روش ابداعي و خلاق، ميزان اثر گذاري خلاقيت و نوآوري در فعاليت ها و توليد ابزار ووسايل آموزشي خاص و نوآورانه     * *  
برگزاري كلاس هاي پيش نياز به منظور كسب آمادگي و ايجاد زمينه فراگيري در دانش آموزان قبل از شروع سال تحصيلي (ويژه مدارس شاهد)     * *  
اجراي برنامه هاي مكمل در جهت تكميل آموزخته هاي دانش آموزان (ويژه مدارس شاهد)     * *  
اجراي ساعت تقويتي به منظور ايجاد تعادل و ارتقاء سطح علمي دانش آموزان در طول سال تحصيلي(ويژه مدارس شاهد)     * *  
و …          
تعلیم و تربیت زیستی و بدنی دوره اول:

 

۱-با شناسایی ویژگیها ، نیازها و توانمندی های جسمی – حرکتی خود ،رفتارهای متناسب با آن را بری حفظ شادابی ،ارتقای سلامت وتوانایی های بدنی خویش به عنوان امانت الهی انجام دهد

۲-با کسب آگاهی نسبت به محیط زیست ، تاثیر عملکرد خود بر محیط زندگی را بررسی و نتایج آن را به کار گیرد

دوره دوم :

 

۱-با شناسایی ویژگی ها،نیازها،وتوانمندی های جسمی_حرکتی وروانی خود، الگوی رفتاری مناسب با  موقعیت های مختلف را انتخاب کند وسطح سلامت وشادابی خود را ارتقا دهد

۲-با مشارکت در طرح ها وبرنامه های بهداشت، سلامت ، تفریحات سالم ، تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی ،تاثیر گذاری آن را بر سلامت خود ودیگران مورد بررسی قرار دهد

۳-با شناسایی محیط زندگی خود ،تاثیر الگوی رفتاری خویش بر محیط زیست به مثابه آیات الهی را تبیین کند وعملکرد خود را بهبود بخشد.

برگزاري و اجراي مطلوب اردوهاي دانش‌آموزي بر اساس دستورالعمل ابلاغي و با رويكرد استفاده حداكثري از اردوگاه هاي دانش آموزي     * *  
اختصاص اتاق مربی، معاون پرورشی و مشاور و معلم تخصصي تربيت بدني مدرسه و تجهیز به امکانات مورد نیاز     * *  
اجراي برنامه مدارس  پويا  بر اساس دستورالعمل جامع اجرا و ارزشيابي درس تربيت بدني     * *  
تكميل و بايگاني فرم سلامت دانش آموزان براي انجام فعاليت هاي ورزشي بر اساس دستورالعمل جامع اجرا و ارزشيابي درس تربيت بدني     * *  
تشكيل كانون هاي ورزشي درون مدرسه اي بر اساس دستورالعمل مربوطه     * *  
تقويت مشاركت دانش آموزان در طرح هاي تربيت بدني  و حوزه سلامت از طريق انجمن هاي ورزشي دانش آموزي و سفيران سلامت     * *  
شناسايي و ارجاع دانش آموزان داراي ناهنجاري هاي اسكلتي و قامتي به كانون هاي تندرستي     * *  
توانمند سازي و آموزش مهارت هاي خود مراقبتي با ارايه آموزش هاي لازم و مستمر به دانش آموزان، والدين و كاركنان براي پيشگيري از اعتياد در محيط خانه و مدرسه(مدارس مراقب)     * *  
ترسيم زمين هاي ورزشي وايمن سازي، بهسازي و متناسب سازي فضاهاي ورزشي بر اساس دستورالعمل مربوطه     * *  
تقويت مشاركت كاركنان و معلمان در رقابت هاي علمي تخصصي و جشنواره هاي روش هاي برتر تدريس درس تربيت بدني     * *  
داشتن بيمه مسئوليت مدني معلمان درس تربيت بدني     * *  
برگزاري المپياد ورزشي درون مدرسه اي  و انجام فعالیتهای موثر جهت حضور حداکثری  دانش آموزان و معلمان درفعاليت هاي ورزشي     * *  
برگزاري مناسبت هاي  مرتبط با حوزه محيط زيست (درختكاري ، روز طبيعت  ، هواي پاك و …)با حضور و مشاركت حداكثري معلمان ، دانش آموزان     * *  
ارتقاءوضعيت بهداشت محيط مدرسه( كلاس ها ، راهروها ،حياط و…) رعايت نكات بهداشتي در سرويس هاي بهداشتي و كافي بودن تجهیزات  بهداشتي با توجه به آمار دانش آموزان ، تفكيك آبخوريها ازسرويس هاي بهداشتي     * *  
ايمني مدرسه ؛ تجهيز مدرسه به كپسول آتش نشاني و جعبه كمك هاي اوليه، وضعيت ساماندهي وضعيت درب ورودي و تابلوي مدرسه ، لوله گاز و رفع موانع موجود براي  ورود ماشين آتش نشاني دكل دار به مدرسه، وضعيت ايمن سازي فضاوتجهيزات ،آزمايشگاهي ،كارگاهي ، شناسايي نقاط امن در مدرسه و معرفي به دانش آموزان جهت استفاده در هنگام بروز حوادث احتمالي     * *  
ايمني سيستم حرارتي ، برودتي مدرسه، تأمين حفاظ براي پله ها و پنجره هاي طبقات فوقاني، وضعيت ايمني سيستم برق مدرسه ( سيم كشي ها ، پريزها ، وجود فيوز و…)،     * *  
و …          
تعلیم و تربیت زیبایی شناختی و هنری دوره اول:

 

۱-با مشاهده اشیاءاطراف ،پدیده های طبیعی ، فرهنگی وهنری ساده ،دریافت حسی خود و لذت حاصل از آن را به زبان هنر ابراز نماید

۲-با تغییر سازنده در محیط و اشیاء اطراف تخیل، تجسم و خلاقیت خود را پرورش دهد.

دوره دوم :

 

۱-با شناسایی ودرک اهمیت عناصر زیباییساز در پیرامون خود، فضای زندگی خویش را بهبود بخشد

۲-با خلق یک اثر هنری با استفاده از معیارهای زیبا شناسی ، قدرت خیل ، تجسم وایده پردازی خود را تقویت کند .

۳- با شناخت اصول اولیه زیبا شناختی ، یک پدیده طبیعی یا اثر هنری را بررسی وچگونگی آن را برخود توصیف کند

تشكيل گروه‌هاي سرود و نمايش كلاسي و اجراي فعاليت‌هاي  سرود و نقاشي همگاني در مدرسه و برگزاري هفته سرود     * *  
تعامل  و همكاري در  برگزاري  جشنواره‌ها، همايش‌ها و مسابقات فرهنگي و هنري كانون‌هاي فرهنگي تربيتي و اجراي طرح كانون مدرسه و معرفي رابطین كانون     * *  
استفاده از ظرفيتهاي محيط هاي يادگيري متنوع  با محوریت شناخت زیبایی های طبیعت و بیان و ارائه دریافت های حسی     * *  
ارتقاء كيفيت آموزش درس هنر با بهره گیری از ایده های خلاق و نوآورمدیران، مربیان و دانش آموزان با استفاده از ظرفیت برنامه ی عید و داستان و …     * *  
و …          
تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه ای دوره اول :

۱-با درک مفاهیم پایه اقتصاد ( فایده ، هزینه، مصرف) روش های مصرف بهینه را در زندگی شخصی وخانوادگی  به کار گیرد

۲-با کسب مهارت های ساده کار آفرینی ، قدرت تخیل و خلاقیت خود را برای تولید یک محصول یا خدمت بکار گیرد

دوره دوم :

۱-با شناسایی مفاهیم عموی اقتصاد (تولید، توزیع  و مصرف) و درک نقش مسولیت پذیری وانضباط مالی در فعالیت های اقتصادی ، روش هایی را برای حل مسائل ساده اقتصادی شناسایی کند و بکار گیرد

۲-با کسب مهارت های اصلی کار آفرینی ، قدرت تخیل وخلاقیت خود را برای تولید یک محصول یا خدمت اجرا و نتایج آن را تحلیل کند .

۳- با درک مفاهیم اخلاق اقتصادی (کاروتلاش ، رعایت حق الناس ، نیکوکاری ، امانت داری ، پرهیز از اسراف وتبذیر )، رفتار خود در زندگی شخصی و ارتباط با دیگران را بر مبنای آن سامان دهد وعمل کند

انجام فعاليت هاي خلاق ، نوآورانه دانش آموزان ؛ معلمان و اوليا در راستاي كارآفريني (برگزاري بازارچه هاي كارآفريني، نمايشگاه دست سازه هاو .. )     * *  
برنامه ريزي كلاس هاي مهارت آموزي دانش اموزان در قالب برنامه ويژه مدرسه (استفاده از ظرفيت اولياء و هنرستان هاي كار و دانش در معرفي مشاغل     * *  
توسعه فرهنگ تغذيه سالم در مدارس و صيانت از غذاهاي سنتي ،محلي و ايراني     * *  
اجراي فعاليت‌هايي در راستاي استفاده همگاني از كالاهاي ايراني (دانش آموزان، اوليا و كاركنان) و اصلاح الگوي مصرف     * *  
و …          
مجموع امتیاز  
نام و نام خانوادگی مدیر مدرسه

 

مهر و امضاء

نام و نام خانوادگی ارزیاب/ کارشناس آموزش ابتدایی منطقه / ناحیه

امضاء و تاریخ

نام و نام خانوادگی معاون آموزشی

 

امضاء

نام و نام خانوادگی مدیر/ رئیس منطقه/ناحیه

 

امضاء

 

نكات مهم در خصوص جدول شماره ۶  و برنامه تدبير :

 

۱-از آنجايي كه در برنامه تدبير به مديران در اجراي فعاليت هاي جدول فوق ،اختيار عمل داده شده است تا در اجراي اين فعاليت ها متناسب با شرايط و اقتضائات مدارس خود در برنامه سالانه اقدام نمايند بنابراين ممكن جمع امتيازات مدارس با يكديگر متفاوت شود.

۲- با توجه اختيار ي كه در قسمت (و…) جدول شماره ۶ به مدارس داده شده است ، مديران محترم در اضافه  نمودن فعاليت ها به اهداف دوره توجه نمايند و متناسب با اهداف دوره كه در ذيل ساحت ها آمده است نسبت به طراحي فعاليت ها اقدام نمايند.

۳-از آنجا كه در برنامه تدبير ، مدارس با يكديگر مقايسه نمي شوند و عملكرد خودشان در سال قبل با سال جديد مقايسه مي گردد ،بنابراين افزايش و يا كاهش امتيازات جدول شماره ۶  بر اثر حذف و يا اضافه نمودن فعاليت ، هيچگونه نگراني براي مديران مدارس ايجاد نخواهد كرد.

۴-در جدول شماره ۶ (جدول فوق ) ، هر فعاليت به طور مجزا داراي يك امتياز واحد از بين اعداد ۰ تا ۷ مي باشد و ارزش تمام فعاليت ها يكسان لحاظ شده است بنابراين فعاليتي بر فعاليت ديگر ارجحيت ندارد .

۵-در خصوص حذف نمودن فعاليت ها در جدول فوق ، مديران محترم توجه داشته باشند چون فعاليت هاي تعريف شده در اين جدول، همگي از جمله انتظارات حوزه هاي مختلف و همچنين برگرفته از برنامه هاي زير نظام ها مي باشند. در صورتي ميتوانند نسبت به حذف آنها اقدام نمايند كه مدارس شرايط اجرا و اقدامي در راستاي آن فعاليت ندارند.

مثال : برگزاري جشن تكليف : جشن تكليف ويژه مدارس دخترانه است و مدارس پسرانه عملا نميتوانند براي اين فعاليت ، اقدامي داشته باشند . بنابراين مدارس پسرانه مجاز هستند اين فعاليت را حذف نموده و در برنامه سالانه آن را لحاظ نكند.

۶- از آنجايي كه در سال تحصيلي ۹۹-۹۸ برنامه هايي تحت عنوان برنامه هاي سال ۱۳۹۸ از طريق مناطق به مدارس ارسال مي گردد، لازم است مديران محترم مدارس ، پس از دريافت برنامه عمل منطقه ، مي بايست در شوراي مدرسه  فعاليت هاي ابلاغي منطقه را با فعاليت هاي جدول شماره ۶ برنامه تدبير(جدول فوق) انطباق داده ، و در صورتي كه عنوان فعاليتي از عناوين فعاليت هاي مندرج در برنامه ابلاغي منطقه در فعاليت هاي جدول شماره ۶ تدبيردرج نشده بود و آن عنوان از نوع فعاليت هاي الزامي تعريف شده است مدارس مي بايست آن عنوان را در جدول شماره ۶ تدبير جانمايي نموده و در برنامه سالانه مدرسه نيز لحاظ گردد.

۷-تاكيد مي گردد تنها شيوه ي اجراي فعاليت ها و برنامه ها در سطح مدارس ،فقط از طريق برنامه تدبير مي باشد و مديران محترم مي بايست طبق چارچوب برنامه تدبير عمل نمايند.

 

۸-در جدول شماره ۶ (فوق)، تعداد ۳ فعاليت در ذيل ساحت تعليم و تربيت علمي و فناورانه ، ويژه مدارس شاهد طراحي شده است و فقط مدارس شاهد مجاز به اجراي اين ۳ فعاليت مي باشند.

۹-تاكيد مي گردد مديران محترم در اجراي فعاليت ها تا حد امكان از ظرفيت هاي برنامه درسي ( كتب درسي) استفاده نمايند. و برنامه درسي  را به عنوان يكي از راهبردها و راهكارهاي اصلي اجراي فعاليت ها در مدرسه بكارگيرند.


برچسب ها: , ,