ارزشیابی توصیفی یکی از شیوه‌های تازه آموزشی بوده که در دوره ابتدایی مورد توجه قرار گرفته، ولی نقد‌های بسیاری را در پی داشته است.

آیا ارزشیابی توصیفی، درمانی جهت از بین بردن نمره محوری است؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ طرح ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوری های آموزشی است که در دهه ۸۰ به وسیله مسئولان نظام آموزشی در مقطع دبستان ارائه شد که نشانه اساسی ارزشیابی کیفی توصیفی ، اصلاح كیفیت یادگیری و ارتقای سطح بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری است اکنون چندسالی است که مساله ارزشیابی توصیفی در نظام آموزشی مطرح شد و این طرح چالش های بسیاری را در پی داشته است و عوض کردن سکانداری آموزش و پرورش آن مساله را به دوره پیشین ارتباط می دهد.

بسیاری از والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی به دلایل مختلف، دلواپس تحصیل فرزندان خود با این شیوه تحصیلی هستند و از جمله دغدغه هایی که با من معلم در میان می گذارند عدم تکرار پایه تحصیلی، از بین بردن نمره و در نتیجه کم کردن انگیزه یادگیری است.

آیا ارزشیابی توصیفی، درمانی جهت از بین بردن نمره محوری است؟

چند دانش آموز ابتدایی در دوره ابتدایی تکرار پایه شده است اند؟

مساله ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی و آمار تکرار پایه موجب شده است تا در جامعه این ۲ عنوان به همدیگر ارتباط داده شود و اغلب ضعف ارزشیابی توصیفی را یکی از عوامل این عنوان می دانند.

مساله آمار تکرار پایه در دوره ابتدایی به خاص اول ابتدایی رقم بالایی را نشان می دهد و این مساله به استناد آمار ارسالی از مرکز آمار وزارت متبوع در سال تحصیلی ۹۵_۹۴ تعداد دانش آموزان مردودی دوره ابتدایی ۱۰۱ هزار و ۶۵۳ نفر یعنی حدود ۱/۴درصد کل دانش آموزان دوره ابتدایی برآورد شده است است و این عدد در ۹۲-۹۱با توجه بیانات معاون سابق آموزش ابتدایی ۴۷هزار دانش آموز اعلام شده است بود.

مجید قدمی مدیر شرکت آموزش و پرورش استثنایی در این رابطه عنوان کرد: افت تحصیلی دانش آموزان تنها به ضریب هوش مربوط نیست بلکه مسایل اقتصادی، هوشی، نگرشی و توانایی معلم و تراکم بالای کلاس های درسی نیز اثرگذار است.

وی ادامه داد: معلمان نیرومند باید جهت پایه ابتدایی گزینش شوند و عالی ترین معلم ها در پایه اول ابتدایی تدریس کنند آیا که تحقیقات نشان داده است اگر معلم اول ابتدایی توانایی مورد نیاز را نداشته باشد آنان را دچار اختلال یادگیری می کند.

ارزشیابی توصیفی یکی از شیوه‌های تازه آموزشی بوده که در دوره ابتدایی مورد توجه قرار گرفته، ولی نقد‌های بسیاری را در پی داشته است.

قدمی با بیان اینکه ضریب اشتباه در پایگاه‌های سنجش بسیار کم هست، تصریح کرد: ضریب تشخیص سنجش بالااست و در دو مرحله انجام می گیرد و اگر دانش آموزی اوضاع مشکوکی داشته باشد به مرحله سنجش تخصصی فرستاده می شود.

رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی نیز در این مورد عنوان کرد: ارزشیابی توصیفی در تکرار پایه دانش آموزان تاثیر منفی نداشته و علت چنین تصوراتی عینی بودن نتیجه در نظام نمره‌ای است در حالی که نظام توصیفی با عدد دانش آموزان را ارزیابی نمی‌کند.

سایه دراز مدت اجرای شتاب زده نظام تازه آموزشی در دوره ابتدایی

عبارات مهم : اجرای طرح – یادگیری
ورود نظام تازه آموزشی بنا بر بیانات آموزش و پرورشی ها گامی مثبت در جهت نظام آموزشی است ولی این مساله در نخستین سال های ورودش بدون بسترسازی مناسب به جامعه راه یافت و عواقب بسیاری را در نیروی انسانی، برنامه های آموزشی و به تبع آن دانش آموزان داشته است.

حکیم زاده در مورد تکرار پایه دانش آموزان و علل آن اظهار کرد: بیشترین آمار مربوط به تکرار پایه در دوره ابتدایی و کلاس اول مشاهده شده است است بنابراین شرایط، باید کیفیت روند یاددهی-یادگیری و عنصر معلم را مورد توجه قرار دهیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از مشکلاتی که اکنون در نظام آموزشی با آن مواجه هستیم به علت اجرای طرح شتاب زده ۳-۳-۶ در وقت فعالیت وزیر وقت بوده و هنوز اثرات منفی آن باقی مانده است و به کارگیری نیروی بدون تخصص کافی در امر آموزش بر کیفیت یادگیری تاثیر منفی داشته و نمی‌توان در کوتاه مدت این تاثیرات را از بین بردن کرد.

ارزشیابی توصیفی در گیر ودار پژوهش های علمی

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه عنوان کرد: اجرای نظام ارزشیابی توصیفی به آخرهای فعالیت حاجی بابایی برمی گردد و تلاش شده است بود تا در پایه های اول، دوم و سوم نمره محوری حاکم نباشد ولی متاسفانه اکنون نه معلم و نه والدین این عنوان را باور دارند.

آیا ارزشیابی توصیفی، درمانی جهت از بین بردن نمره محوری است؟

وی با اشاره به اینکه ارزشیابی در دوره ابتدایی باید فرآیند محور یاشد، ادامه داد: ارزشیابی جهت سه ساله دوم با روش توصیفی قابل قبول نیست ولی در سه ساله اول این سبک جهت دانش آمزان مسئله ساز نیست.

سحرخیز با تاکید بر اینکه هنوز با شیوه توصیفی آشنایی کافی نداریم، گفت: بنابراین شرایط کاستی ها در اجرا وجود دارد و پژوهش و نگرش علمی در دوره ابتدایی وجود نداردو با افت تحصیلی مواجه هستیم.

حکیم زاده در این مورد بیان کرد: این طرح ابتدا باید با شیب ملایم اجرایی می‌شد تا نقاط ضعف و قوت شناسایی و بعد از این مرحله در سطح وسیع به کار گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه دیدار‌هایی با معلمان داشته و بازخورد‌های حاصل از طرح را مورد توجه داریم، اظهار کرد: علاوه بر معلمان، مطالبات خانواده‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و در قالب برنامه‌های تخصصی و علمی آسیب‌ها و نیاز‌های این طرح مورد توجه قرار می‌گیرد.

ارزشیابی توصیفی یکی از شیوه‌های تازه آموزشی بوده که در دوره ابتدایی مورد توجه قرار گرفته، ولی نقد‌های بسیاری را در پی داشته است.

ارزشيابي توصيفی و سنتی مي توانند تاثيرات متفاوتي در حيطه هاي آموزشي داشته باشد و با توجه به اینکه دوره ابتدایی تاثیر بسزایی در روند نظام آموزشی و تحصیلات دانش آموزان دارد باید منتظر ماند و دید که آیا این چالش ها و نظرات متفاوت در نظام آموزشی می تتواند نسخه ای شفابخش جهت اصلاح روند ارزشیابی بپیچد.

انتهای پیام/

چالش‌های اجرای شتاب زده طرحی در آموزش و پرورش

واژه های کلیدی: اجرای طرح | یادگیری | آموزشی | یادگیری | آموزش | معلمان | آموزش و پرورش | مقطع ابتدایی


برچسب ها: , , , , , ,