سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در دولت‌های متفاوت آموزش و پرورش اولویت نخست نبوده است.

بودجه، مسئله مهم در برنامه‌های اوقات فراغت نیست ، آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نبوده است

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه «پرسشگر» درباره برنامه های غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان عنوان کرد: نهادهایی مانند کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان امکاناتی دارند که می توانند با آموزش و پرورش همکاری کنند و نهادهای دیگری مانند وزارت ارشاد، هلال احمر، شرکت دانش آموزی و مواردی از این قبیل نیز که بعضی به آموزش و پرورش وابسته بود و بعضی مستقل هستند؛ بودجه فرهنگی جهت غنی سازی کردن اوقات فراغت دارند و باید یا این شرایط به کمک آموزش و پرورش بیابند.

وی ادامه داد: بعضی از نهادهایی که می توانند در مهارت آموزی موثر باشند از امکانات ایجاد شده است استفاده درستی نکرده و در ایام کاری و ساعت هایی که دانش آموزان و دانشجویان در کلاس های درس هستند به ارائه خدمات پرداخته و در ساعت اداری این فعالیت ها تعریف می شود ولی مخاطب چندانی جهت آن وجود نخواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه مسئله کشور فقط بودجه نیست، گفت: مسئله مهم در برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان موازی کاری و بخشی نگری به این مساله است و با از بین بردن این مسئله می توان از امکانات موجود بهره بیشتری برد.

بودجه، مسئله مهم در برنامه‌های اوقات فراغت نیست ، آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نبوده است

میرزاده با بیان اینکه اوقات فراغت تنها محدود به دانش آموزان نیست، بیان کرد: روز به روز افرادی که نیاز به غنی کردن اوقات فراغت داشته که از جمله می توان به روستاییان، پدرها و مادرها، بازنشستگان که در جامعه وجود دارند و کمتر مورد توجه بوده که باید نهادهای مربوطه به این گروه ها نیز وارد عمل شوند.

برنامه های اوقات فراغت دانش آموزان باید یکی از دغدغه های دولت و مجلس باشد

وی تصریح کرد: جهت یکسان سازی و هماهنگی نهادهای دخیل در غنی کردن اوقات فراغت باید فعالیت ها در قالب لایحه ای از سوی دولت به مجلس ارائه شود چراکه وظیفه مجلس قانونگذار و نظارت بر حسن اجرای قوانین است.

میرزاده در پاسخ به این پرسش که چگونه آموزش و پرورش در اولویت ها قرار می گیرد؟ ،گفت: تا زمانی که جهت دولت آموزش و پرورش اولویت نداشته باشد مسئله حل نمی شود به عنوان مثال لایحه بودجه، برنامه ششم این مساله نمود پیدا کرده است و حتی می توان به گزینش وزیر نیز اشاره کرد چراکه فردی آشنا به پرسشها آموزش و پرورش در تحقق این نشانه کمک کننده است.

وی افزود: برنامه های اوقات فراغت باید به عنوان یکی از دغدغه ها مطرح و غنی سازی آن در قالب لایحه ای به مجلس ارائه شود تا این مساله به عنوان یکی از اولویت های جوانان مطرح شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در دولت‌های متفاوت آموزش و پرورش اولویت نخست نبوده است.

میرزاده با بیان اینکه اوقات فراغت نباید فقط در تابستان خلاصه کرد، اظهار کرد: هرروز ساعتی جهت اوقات فراغت وجود دارد که باید مورد توجه باشد البته در این مسیر تحمیل آرزو والدین به فرزند ها نباید وجود داشته باشد؛ چراکه تجاوز به حق کودکان است و گاهی برنامه هایی جهت اوقات فراغت در نظر گرفته ولی نتیجه ای از آن حاصل نشده آیا که متناسب با توانایی و استعداد فرد نبوده است.

وی تصریح کرد: باید برنامه ای براساس استعداد فرد در نظر گرفته شده است و این مساله استمرار داشته باشد تا به نتیجه برسد و از عوض کردن مداوم پرهیز شود.

بررسی اوضاع اوقات فراغت در مدارس دولتی

لطف الله مهدوی مدیرکل سابق تربیت معلم آموزش و پرورش در ادامه بیان کرد: اوقات فراغت دانش آموزان جهت خود تعریفی دارد و باید دید نشانه ما در تربیت دانش آموزان چه بوده و این مساله اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: جهت زیاد کردن کارایی اوقات فراغت برنامه ها در طول سال تحصیلی و تابستان ۲مقوله جداست و باید نشانه آن مشخص شود.

مهدوی در مورد ارزیابی اوضاع اوقات فراغت در مدارس بیان کرد: شرایط در مدارس به خاص مدارس دولتی پایین تر از حد میانگین بوده و باید جهت کیفیت بخشی گام برداریم.

انتهای پیام/

بودجه، مسئله مهم در برنامه‌های اوقات فراغت نیست ، آموزش و پرورش اولویت دولت‌ها نبوده است

واژه های کلیدی: اوقات فراغت | لایحه بودجه | برنامه | آموزش | اخبار آموزش و پرورش | کلاس های تقویتی | اوقات فراغت |


برچسب ها: , , , , ,