۱-آيا در شروع تدريس، متن درس بايستي توسط معلم خوانده شود يا دانش آموز؟

البته خواندن درس توسط دانش آموز و يا معلم و يا كتاب گويا هر كدام اهداف مهمي را دنبال مي كند اگر هدف استقلال و ارتقا اعتماد به نفس درخواندن است و دانش آموزان از سطح خوانش خوبي برخوردارند بهتر است دانش آموزان در ابتدا بخوانند. ولي اگر هدف ، فراگيري خوانش صحيح با لحن مناسب و درك مطلب بهتر باشد لازم است معلم و يا كتاب گويا متن درس راقرائت كند. (متون ادبي و سنگين تر از لحاظ درك مطلب، خود معلم و يا سي دي گويا شروع كننده ي خوانش متن خواهد بود تا درك مطلب بهتر و صحيح تر صورت گيرد.)

۲- آيا لازم است معاني شعر و يا كلمات سنگين درس توسط دانش آموز در كتاب نوشته شود؟

اين كار به هيچ عنوان انجام نمي گيرد زيرا با اين كار راه تلاش دانش آموز براي درك مطالب گرفته مي شود و آن ها در درك مطلب به معلم وابسته خواهند بود بلكه بهتر است با خوانش چند بار ابيات و يا جملات، از دانش آموزان سوالاتي پرسيده شود تا برداشت خودشان را بيان كنند و اگر لازم باشد خودشان به واژه نامه ي انتهايي كتاب مراجعه كنند.

۳- يا نيازي به دفتر املا (تقريري) و يا انشا (جمله سازي و تمرين بندنويسي) است؟

تمرين هاي املايي و انشايي كتاب محدود است لذا جهت تكميل و يا تقويت املا (درست نويسي) و تمرين بندنويسي و انشا يك دفتركلي (به عنوان دفتر تمرين فارسي) منظور گردد و با توجه به شرايط و نياز دانش آموزان كلاس مي توان به همه نوع فعاليت هاي املايي مانند املاي تقريري و غيرتقريري… و فعاليت هاي انشايي مانند جمله نويسي، بندنويسي و … توجه كرد.


برچسب ها: ,