بودجه بندی زبان انگلیسی کنکور نظام جدید
مطالعه بودجه بندی زبان کنکور نظام جدید از اهمیت بسیار زیادی برخودار است زیرا داوطلبان با مطالعه این بودجه بندی میتوانند سوالات مهم و سوالات آسان زبان را تشخیص دهند. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید طراحی سوالات زبان انگلیسی کنکور بر اساس پایههای دهم، یازدهم و دوازدهماست. بودجه بندی زبان انگلیسی کنکور نظام جدید به صورت زیر است:
- مبحث واژگان: ۸ سوال
- مبحث گرامر: ۴ سوال
- مبحث کلوز تست: ۵ سوال
- مبحث درک مطلب: ۸ سوال
🌸In the Name of Allah🌸
گرامر و بخش رایتینگ درس سوم پایه دهم :
🌈زمان گذشته استمراري : ( Past Continuous / Progressive )
ing+ فعل + was/ were + فاعل
۱- He was writing a letter between 9 and 10 last night.
او بین ساعت ۹ و ۱۰ داشت نامه اي مي نوشت
۲- They were watching TV all night.
آن ها تمام شب داشتند تلویزیون تماشا مي کردند.
📌نکته ۱: براي منفي کردن زمان گذشته استمراري، بعد از فعل هاي کمکي ( not (، ) was / were ) یا شکل مخفف(n’t) را مي آوریم.
📌نکته۲: براي سوالي کردن زمان گذشته استمراري ، جاي فعل هاي کمکي ( was / were)، با فاعل عوض مي کنیم .
-He was not(n’t) writing a letter between 9 and 10 last nigh3–
They were not(n’t) watching TV all night4.
۵- Was he writing a letter between 9 and 10 last night? 6- Were they watching TV all night?
🌈موارد کاربرد زمان گذشته استمراري :
🍁۱- بیان عمل یا رویدادي که در زمان معیني (مشخصي ) درگذشته درحال انجام ( در جریان ) بوده است. در این کاربرد
زمان دقیق آغاز و پاِیان آن عمل یا اتفاق مشخص نشده است.
۷- I was watching football at this time yesterday.
دیروز اینموقع داشتم فوتبال تماشا مي کردم.
۸ – They were studying all day yesterday.
آن ها دیروز تمام روز داشتند درس مي خوانند.
🍁۲- بیان عمل یا رویدادي که در گذشته ادامه داشته و کار دیگري با آن تلاقي پیدا کرده. ( در این کاربرد) در اکثر موارد ،گذشته استمراري همراه با گذشته ساده بکار ميرود. در چنین
حالتي، گذشته استمراري بر کارها و فعالیتهاي طولاني تر ( که در پس زمینه هستند) دلالت ميکند، در حالي که گذشته ساده بر کارها و فعالیتهایي دلالت ميکند که در میانه
کارهاي طولانيتر اتفاق افتاده اند.
📌نکته ۱: در این کاربرد، از حروف ربط ( when / as / while ) استفاده مي شود. الگوي استفاده از این حروف ربط، معمولا به شرح زیر است:
🍃گذشته استمراري , گذشته ساده + When
🍃گذشته ساده + when + گذشته استمراري
۹-When My father came in, I was reading a story book.
(OR) I was reading a story book when my father came in.
من داشتم کتاب داستان مي خواندم، وقتي که پدرم آمد داخل.
🌻گذشته ساده + گذشته استمراري + While /As گذشته استمراري + while/as + گذشته ساده
۱۰- While he was watching TV, the phone rang. (OR) The phone rang while he was watching TV.
۱۱- As they were walking in the street, they saw the accident.
(OR) They saw the accident as they were walking in the street.
📌نکته ۲ : در ساختار دوم، به جاي ( while /as) از ( when) هم میشه استفاده کرد
. ۱۳- I met her when / as / while we were working for the same company.
📌نکته ۳ : در این کاربرد، قبل از گذشته ساده ، تنها از ( when) میشه استفاده کرد (. به عبارت دیگر ( while /as ) با گذشته ساده که نشان دهنده یک عمل کوتاه و لحظه اي است ، بکار نمي روند.)
(جمله درست ) .
When I met her, we were working for the same company -13
(جمله درست ).
While I met her, we were working for the same company *
(جمله نادرست ).
As I met her, we were working for the same company *
(جمله نادرست ).
۳🍁- گذشته استمراري براي بیان دو عمل که به طور هم زمان در زمان گذشته در حال انجام بوده است، نیز بکار مي
رود.
🌻گذشته استمراري + گذشته استمراري + While – As -When
🌻گذشته استمراري + when / while / as + گذشته استمراري
۱۴- While /As /When my mother was cooking lunch, my father was reading a newspaper
. (OR) My father was reading a newspaper, while /as / when my mother was cooking lunch.
🍁۴٫ براي درک بیشتر ، دو جمله ي زیر را با هم مقایسه کنید.
۱۵- When the guests arrived, my mother was cooking dinner.
وقتي مهمان ها رسیدند، مادرم داشت شام درست مي کرد.
( شام درست کردن مادرم قبل از آمدن مهمان ها شروع شده بود و زماني که مهمانان رسیدند، شام پختن او ادامه
داشت .)
۱۶- When the guests arrived, my mother cooked dinner.
وقتي مهمان ها رسیدند، مادرم شام درست کرد.
( اول مهمان ها رسیدند، سپس مادرم شام را درست کرد. ) ( شام درست کردن مادرم بعد از آمدن مهمان ها شروع شد.)
✨بخش رایتینگ درس سوم زبان پایه دهم✨
🌈افعال به دو گروه طبقه بندي مي شوند.
۱- افعال کنشي/ حرکتي (Action Verbs )
۲- افعال حالت / ایستایي ( State Verbs)
افعال کنش/ حرکت (Action Verbs ) :افعالي هستند که انجام عمل، حرکت یا تغییر حالت را بیان مي کنند.
walk / study / say / write / go / visit / drink
📌نکته : افعال کنشي را مي توان هم به شکل ساده و هم استمراري بکار برد.
۱- He walked to school yesterday.
۲- While he was walking to school, he saw the accident.
🍁۲- افعال حالت / ایستایي ( State Verbs): :افعالي هستند که حالت، احساس، فکر و عقیده را بیان مي کنند
برخي از افعال حالت ( ایستایي) در حد کتاب درسي و کنکور عبارتند از :
⛄️ا- افعال مالکیت :
مالک بودن= own داشتن =have
دارا بودن/ داشتن = possess
تعلق داشتن=belong to
⛄️۲- افعال مربوط به حس ها، احساس و نیاز :
عاشق بودن love
دوست داشتن like
آرزو داشتن =wish
بو دادن =smell
دیدن=see
ترجیح دادن =prefer
خواستن =want
دوست نداشتن dislike
مزه دادن = taste
نیاز داشتن = need
متنفر بودن =hate
شنیدن =hear
⛄️۳- افعال مربوط به بیان عقیده، نظر و فکر
: به یاد آوردن =remember
اعتقاد داشتن =believe
عقیده داشتن /فکر کردن =think
دانستن- شناختن = know
فهمیدن =understand
فراموش کردن =forget
مخالف بودن =disagree
موافق بودن =agree
انتظار داشتن = expect
تصور کردن =imagine
فهمیدن =realize
بودن=be
به نظر رسیدن=seem
تشخیص دادن =recognize
⛄️۴- افعال مربوط به موجودیت :
be=بودن
exist=وجود داشتن
⛄️۵- افعال مربوط به ظاهر و قیافه :
به نظر رسیدن =sound
به نظر رسیدن =appear
به نظر رسیدن=look –
⛄️۶-برخي از افعال حالت دیگر:
معني داشتن =mean
وابسته بودن =depend on
وزن داشتن =weigh
قیمت داشتن=cost
اهمیت داشتن =mind=matter
📌نکته مهم : برخي از افعال حالت ( ایستایي)، مي توانند فعل کنشي نیز محسوب شوند، که معاني متفاوتي دارند. این فعل ها در این معاني جدید ، به شکل استمراري هم مي توانند بکار روند.
🌈برخي از این افعال عبارتند از:
فکر( تفکر کردن) کردن در مورد کسي یا چیزي = think
ملاقات کردن =see
خوردن=have
وزن کردن =weigh
۳-(ملاقات کردن) ( جمله درست ) .I am seeing the doctor at 6 tomorrow
۴-(دیدن) ( جمله درست ) .I see you now-
۵-(دیدن) ( جمله نادرست ) .I am seeing you now*
۶-معتقدم حق با تو است.(ایستایي) .I think you are right .
۷-دارم به تو فکر مي کنم. (کنشي) .I am thinking about you
🌈ضمایر انعکاسي و تأکیدي :Reflexive Pronouns
🍁ضمیر انعکاسي : وقتي فاعل و مفعول جمله هر دو یک شخص یا یک چیز باشد به جاي ضمیر مفعولي از ضمایر انعکاسي استفاده میشود
خودم myself
خودت yourself
( مذکر ) خودش himself
( مؤنث ) خودش herself
( غیر انسان ) خودش itself
خودمان ourselves
خودتان yourselves
خودشان=themselves
۱- I saw myself in the mirror.
من خودم را در آینه دیدم.
۲-She burnt herself.
📌نکته ي اضافي ۱ : برخي از افعال مانند make , show , send , give و buy مي توانند دو مفعول داشته باشند .
۱🍄- مفعول مستقیم ( غیر شخصي )
۲-🍄 مفعول غیر مستقیم ( شخصي )
۳٫ He made a cake for himself.
۴٫ He made himself a cake.
📌نکته ي اضافي ۲ : ضمیر انعکاسي ، اگر به همراه by در آخر جمله بیاید، معني « به تنهایي »
= on (my, your …) own alone / without help را مي دهند .
۵- I did my homework by myself. (= alone / on my own)
تکلیفم را به تنهایي انجام دادم. (کسي کمکم نکرد.)
۶- Do your job by yourself. (= alone / on your own)
استفاده مي شود. ضمایر انعکاسي عبارتند از :
🌈ضمایر تأکیدي : ضمایر انعکاسي اگر براي تاکید بر روي فاعل و مفعول جمله بکار بروند به آنها ضمایر تأکیدي گفته مي شود. ضمایر تأکیدي براي تأکید بر فاعل جمله در دو جا بکار مي روند.:
۷- I myself repaired the bicycle. –
I repaired the bicycle myself8-.
🌸الف) بعد از فاعل
🌸ب ) در انتهاي جمله من خودم دوچرخه را تعمیر کردم (نه شخص دیگري )
در مثالهاي بالا ” myself “خودم” بر فاعل I تأکید دارد. تأکید بر مفعول جمله :
🌻- ضمایر تأکیدي براي تأکید بر مفعول جمله فقط بعد از مفعول جمله بکار مي رود.
۹- I like the house itself, but I don’t like the neighbors.
من خود خانه را دوست دارم ، اما همسایه ها را دوست ندارم. در مثال بالا itself بر مفعول جمله the house تأکید دارد.
📌نکات اضافي در مورد ضمایر انعکاسي و تاکیدي :
🌈نکته اضافي ۶ ( زبان تخصصي) : به برخي اصطلاحات زیر که با ضمایر انعکاسي مي آیند دقت کنید.
به ما خوش گذشت .We enjoyed ourselves -10
از خودتان پذیرایي کنید .Help yourself -11
راحت باشید / خونه خودتونه .Make yourself at home -12
مراقب رفتار خودتان در خونه پدر بزرگ باش. .Behave yourself at grandfather’s house -13
دیدگاهتان را بنویسید