کاوشگری سنگ ها ویژه دانش آموزان تیزهوش مدرسه
سطوح
سطح اول:دانش آموزان انواع سنگ ها را مشاهده می کنند.
سطح دوم:دانش آموزان ضمن مشاهده تصاویر سنگ ها سوالاتی را نیز در این ارتباط مطرح می کنند.
سطح سوم:دانش آموزان به تجزیه و تحلیل و آزمایش فعالیت های خود می پردازند.
اهداف رفتاری
۱٫ دانش آموزان مواد تشکیل دهنده سنگ های مختلف را شناسایی کنند.
۲٫ دانش آموز ان با چگونگی تشکیل سنگ ها آشنایی نسبی داشته باشند.
وسایل
۱-چند نمونه از سنگ های مختلف. ۲-شن و ماسه. ۳-گچ یا تخته پاک کن. ۴-دفتر حضور،غیاب
روش تدریس بحث گروهی-پرسش و پاسخ-کاوشگری
ارزشیابی تشخیص
از دانش آموزان انتظار می رود که اطلاعات اولیه درباره سنگ و مواد تشکیل دهنده آنها داشته باشند.
ایجاد انگیزه و زمینه سازی از دانش آموزان سوال میکنیم که چرا سنگ ها با هم تفاوت دارند بعد هم چندتا سنگ که به همراه خود به کلاس آورده ایم به آنها نشان می دهیم.
انجام کارهای مقدماتی
سلام و احوالپرسی و حضور و غیاب و بررسی تکالیف قبلی
ارائه ی درس
با چند سوال به عنوان رفتار ورودی با توجه به روش کاوشگری به شرح زیر شروع به تدریس می کنیم: الف: استفاده از حواس ……را لمس و نگاه و بو کنند. ب: طرح سوال از مشاهدات:پس از آنها می خواهم که هر گروه در مورد مشاهدات خود سوالی مطرح نمایند. ج: تشکیل فرضیه:بعد از مطرح شدن سوال های گروهی مختلف در مورد اندازه،شکل و فرضیه را با توجه به مشاهدات انجام شده تشکیل می دهند. د: در این مرحله هریک از گروه ها فرضیه های خود را مورد آزمایش قرار می دهد و در مرحله دوم نتایج بدست آمده خود را تجزیه و تحلیل قرار دهند و سوال جدید مطرح می نمایند.
جمع بندی
مطالب گفته شده را در چند دقیقه به صورت خلاصه برای دانش آموزان مرور می کنیم.
ارزشیابی تکوینی
در این مرحله از دانش آموزان خواسته می شود که سنگ های مختلف را نام ببرند و چگونگی تشکیل آنها را شرح دهند.
تعیین تکلیف از دانش آموزان می خواهیم که از اطراف خانه و محل زندگی خود سنگ های مختلفی را جمع اوری و همراه خود به مدرسه بیاورند.
دیدگاهتان را بنویسید