سناریوی(طرح درس) درس ۶ علوم سوم ابتدایی (تیزهوشان مدرسه)
هدف کلی آشنایی دانش آموزان با آب واهمیت آن در زندگی
اهداف جزئی و رفتاری
اهداف جزئی درس:
۱٫آشنایی دانش آموزان با آب و اهمیت آن
۲٫ آشنایی دانش آموزان با نفوذ پذیری آب در انواع خاک
۳٫ آشنایی دانش آموزان با چگونگی تشکیل آب های زیر زمینی
۴٫آشنایی دانش آموزان با تصفیه آب و چگونگی آن
اهداف رفتاری درس:
انتظار می رود دانش آموز پس از پایان درس بتواند:
۱٫بدون استفاده از کتاب مفهوم آب و اهمیت آن را توضیح دهد.(حیطه دانش)
۲٫برای هم کلاسی های خود مثال هایی از انواع خاک بزند.(حیطه دانش)
۳٫آب های زیر زمینی را تعریف کند.(حیطه دانش)
۴٫نسبت به آوردن وسایل مختلف آزمایش به کلاس احساس مسئولیت کند(حیطه نگرش)
۵٫در فعالیتهای گروهی با علاقه شرکت کند.(حیطه نگرش)
۶٫نسبت به درس کنجکاو و علاقه مند باشد.(حیطه نگرش)
۸٫ فعالیتهای مربوط به درس را همراه با اعضای گروه خود انجام دهد.(حیطه مهارت)
۹٫فرایند چگونگی تشکیل رود را نقاشی کند.(حیطه مهارت)
۱۰٫روش های تدریس پرسش و پاسخ ،سخنرانی، مشاهده ، ایفای نقش . الگوی تدریس، الگوی عمومی تدریس.
مواد و رسانه های آموزشی
۱٫رسانه های داخل کلاس: کتاب ، دفتر، تابلو، گچ، ماژیک
۲٫ رسانه های خارج کلاس: آب، شن، ماسه، خاک رس، بطری پلاستیکی، ظرف شیشه ای
۳٫وسایلی که معلم فراهم می کند: دفتر نقاشی، خاک رس
۴٫وسایلی که دانش آموز فراهم می کند: آب، شن، ماسه، ظرف شیشه ای، بطری.
مدل استقرایی دانش آموزان
دانش آموزان در گروه های ۳ الی ۴ نفره با نام های گروه ۱ گروه ۲ گروه ۳ گروه ۴ و… با یکدیگر همکاری و همیاری دارند و چینش کلاس U شکل است.
رفتار ورودی مرحله ی آغازین:
۱٫سلام و احوال پرسی و حضور غیاب.
۲٫ دعا یا سوره ی کوتاه را با همکاری دانش آموزان می خوانیم.
.۳تکالیف مربوط به درس جلسه گذشته را بررسی میکنم و نکات لازم رو یادآوری می کنم.
۴٫ارزشیابی تشخیصی را انجام می دهم.
ارزشیابی تشخیصی سوالاتی از آموخته های قبلی دانش آموزان پرسیده می شود:
۱٫ چرخه آب را توضیح دهید؟
۲٫ چرا نباید بیش از اندازه از آب های زیر زمینی استفاده کرد؟
۳٫ ابر چگونه تشکیل می شود؟
ایجاد انگیزه
برای ایجاد انگیزه مقدار شن و ماسه و آب هک را خود به کلاس می آورم تا دانش آموزان نسبت به آنها و همچنین موضوع درس کنجکاو شوند. و بدین ترتیب با ارائه سوالات از طرف دانش آموزان ذهن آنها را نسبت به درس آماده و ایجاد انگیزه کنم.
ارائه درس جدید تدریس درس جدید به این ترتیب آغاز می شود:
ابتدا درس را با تصویر عنوانی آغاز میکنیم که بهترین روش تدریس آن، روش پرسش و پاسخ است. به این صورت از دانش آموزان میخواهیم بگویند در تصویر چه می بینند و پرسش از ما پاسخ از آنها، که باید سوال و موضوعات پیرامون آن در مورد آب و اهمیت آن باشد.
بعد از تصویر عنوانی در قسمت گفتگو از دانش آموزان میخواهیم در مورد سوال مطرح شده در گروه های خود گفتگو کنند و سپس نتیجه را اعلام کنند که وظیفه معلم در این قسمت هدایت و راهنمایی دانش آموزان برای رسیدن به جواب سوال است نه جواب مستقیم آن.
در قسمت فعالیت،ابتدا توضیحات لازم رابرای آشنایی دانش آموزان با آن انجام میدهم و سپس از آنها میخواهیم با رعایت نکات ایمنی و به صورت گروهی به فعالیت بپردازند و نتایج و مشاهدات خود را اعلام کنند.
در قسمت متن که در اختیار معلم هست و به روشی که بخواهد تدریس میکند، متن را با توضیحات و مثال های گوناکون برای دانش آموزان قابل فهم میکنیم که رودها چگونه بوجود می آیند و توضیحات در مورد تشکیل آبهای زیر زمینی.
ودر پایان با انجام فعالیتها و آزمایش و توضیحات تکمیلی درس را به پایان میبریم.
جمع بندی
بچه ها ما در این درس یاد گرفتیم که آب روی خاک روس می ماند ولی روی خاک ماسه ای آب فرو می رود و آبی که از باران و ذوب برف ها بوجود می اید در سرازیری به راه می افتد و ابتدا جوی و سپس رود را بوجود می آورد. و…
ارزشیابی پایانی
۱٫رود چگونه به وجود می آید؟
۲٫آب زیرزمینی را توضیح دهید؟
۳٫دلایل آلوده شدن آب چاها چیست؟
۴٫آب مصرفی خانه ها چگونه تهیه می شود؟
تعیین تکلیف
۱٫داخل کتاب: جلسه آینده درس پرسیده می شود و شما در منزل سوالات قسمت مقایسه کنید و جمع آوری اطلاعات مطالعه کرده . پاسخ آنها را بنویسید.
۲٫ خارج کتاب:————-
اختتامیه
در اخر جلسه با یک صلوات خاتمه می دهیم.
دیدگاهتان را بنویسید