مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: علت مهم مسمومیت دانشجویان دانشگاه یزد استفاده از چرخ گوشت آلوده جهت تهیه آب طالبی بود و خوشبختانه تمامی دانشجویان مرخص شدند.

تمام مسمومان مرخص شدند ، چرخ گوشت آلوده عامل مسمومیت دانشجویان یزد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ محمد حسین نیکوکاران مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد عنوان کرد: اتفاق ساعت ۴: ۷ دقیقه صبح روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه رخ داد و در آن وقت با اورژانس تماس گرفته شد که همکاران ما به علت وسعت تعداد افراد ۱۴ آمبولاس، یک اتولانس (اتوبوس آمبولانس) و یک پست امدادی هلال احمر به همراه ۱۰ نفر پرستار، چهار نفر دکتر و گروه های امداد فوریت پزشکی به محل دانشگاه یزد اعزام شدند.
وی ادامه داد: با توجه به مسمویت ۴۸۰ دانشجوی دانشگاه یزد با برپایی پست امدادی A.M.P (که در مواقعی که تعداد مصدومان یک اتفاق زیاد باشد برپا می شود) تعداد ۱۸۳ نفر به وسیله سرم درمانی و مصرف «او آر اس» در محل درمان اولیه شدند و ۲۹۷ نفر به ۸ بیمارستان دولتی و شخصی سطح شهر یزد و یک بیمارستان شهرستان تفت اعزام شدند.

عبارات مهم : مواد غذایی – بیمارستان

نیکوکاران گفت: ۵۱ نفر در ۲۴ ساعت اول تحت نظر بودند و سایر دانشجویان با کارها درمانی از بیمارستان ها مرخص شدند و تن ها ۱۵ نفر باقی مانده بودند که بعد از طی کارها درمانی در صبح روز سه شنبه تمامی دانشجویانی که دچار مسمومیت شده است بودند، از بیمارستان ها مرخص شدند و خوشبختانه عارضه پایداری در هیچ کدام از آن ها مشاهده نشد.
وی با اشاره به مسئله مهم که باعث بروز این اتفاق شده است بود، گفت: مسئله مهم آلودگی چرخ گوشتی بوده که جهت تهیه آب طالبی از آن وسیله استفاده کرده بودند. احتمال اینکه قبل از تهیه آب طالبی از آن چرخ گوشت در تهیه گوشت یا سبزی آلوده استفاده شده است باشد، وجود دارد. از سوی دیگر نمونه طالبی ها و آب و یخ مورد بررسی قرار داده شد و آن ها سالم بودند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد عنوان کرد: تیم های بهداشت محیط و و مبارزه با امراض را به دانشگاه یزد اعزام کردیم و مواد غذایی را نمونه گیری کردیم و ۹ تیم با ۳۶ نفر ارزیاب به این عنوان ورود پیدا کردند و در کنار آن ها ۸ تیم بهداشت محیط از سردخانه های مواد غذایی، نمونه از دانشجویان و نمونه از محیط و وسایل را بررسی کردند و جهت آزمایشگاه یزد و شرکت غذا و دارو هم ارسال کردند.
وی بیان کرد: نتیجه دقیق و رشد اشریشیا کُلی (نام علمی: Escherichia coli) و همچنین استاف مشکوک بوده که خوشبختانه عارضه دوام باقی نگذاشته اند.
نیکوکاران اظهار داشت: توصیه می کنیم در آستانه اعیاد شعبانیه و با توجه به وسعت پذیرایی از یخ های بسته بندی و بهداشتی استفاده شود و به هیچ عنوان از عرقیجات غیر مجاز و و فله و همچنین یخ های فله استفاده نکنند. آیا که یخ های فله همگی آلوده هستند.
وی افزود: رعایت بهداشت فردی بسیار مهم است و جهت پذیرایی و تهیه غذا ها از افراد متفرقه استفاده نشود. همچنین سطل زباله مناسب جهت باقیمانده ظروف و مواد غذایی در دسترس باشد و از ظروف یکبار مصرف بهداشتی و ابزار تمیز استفاده شود.
وی یادآور شد: تمامی افراد باید توجه داشته باشند گوشتی که در چرخ گوشت مانده باشد موجب آلودگی می شود و این میزان حتی به اندازه یک گردو باشد می تواند ۲۰۰ کیلو گوشت را آلوده کند، بنابراین جهت تهیه غذا ها به وسعت زیاد باید به تمیزی و عاری از آلودگی وسایل پخت و پز نیز توجه شود.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مواد غذایی | بیمارستان | مواد غذایی | دانشجویان | مسمومیت | دانشگاه | استفاده | آلودگی | دانشگاه | پزشکی | درمانی


برچسب ها: , , , , , , , ,