اولین جلسه شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مدیر هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست دانشگاه اعضای حقیقی و حقوقی این شورا در شرکت مرکزی دانشگاه برگزار شد.

پژوهش جهت تولید کار و فناوری است نه صرفا پژوهش

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ نخستین جلسه شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور علی ولایتی مدیر هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ، نوریان سرپرست دانشگاه اعضای حقیقی و حقوقی این شورا، روز دوشنبه ۱۹ تیرماه در دفتر رییس هییت امنا و موسس در شرکت مرکزی دانشگاه برگزار شد.

ولایتی در ابتدای این جلسه ضمن ابراز خرسندی از تشکیل شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه با ترکیب جدید، تاکید کرد : این شورا و مصوبات آن باید در جهت ارتقاء کیفی به خاص در حوزه علم و فناوری و رسیدن به اهداف عالیه دانشگاه نقش آفرینی کند و امیدوارم در این شورا با استفاده از افراد صاحبنظر و اندیشمند در حوزه اقتصاد دانش بنیان، گام‌های موثرتری به منظور ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی دانشگاه برداشته شود.

ولایتی گفت: شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه با توجه به ماهیت فعالیت‌های دانشگاهی، باید به سمت موضوعاتی مبتنی بر دانش و سپس تبدیل آن به سرمایه حرکت کند.

پژوهش جهت تولید کار و فناوری است نه صرفا پژوهش

وی در ادامه اظهار داشت: پروژه‌های سودآور که مباحث علمی در آنها راهی ندارد، مربوط به ماهیت کار دانشگاه نیست آیا که هر مجموعه اقتصادی می تواند این کار را انجام دهد، بنابراین دانشگاه باید در فعالیت‌هایی ورود کند که جنبه علمی داشته باشد و در این شرایط اقتصادی حتی جهت یک ریال سرمایه گذاری نیز باید حساسیت، توجه و دقت مورد نیاز صورت گیرد.

اولویت فعالیت‌های اقتصادی دانشگاه باید حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد
رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود حسب تاکیدات مقام معظم رهبری، اولویت فعالیت‌های دانشگاه باید حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان باشد و دانشگاه آزاد اسلامی می تواند در این عنوان پیشقدم شود.

وی با بیان اینکه کار دانش بنیان به معنی پژوهش جهت تولید کار و فناوری است و نه پژوهش جهت پژوهش، گفت: اعضای شورای اقتصاد دانش بنیان باید با نشانه گذاری و سیاست گذاری‌های تازه در این زمینه گام‌های موثری بردارند.

نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه خدا را شاکرم که فرصتی به ما عطا کرد تا با تشکیل این شورا در این حوزه بزرگ علم و فناوری کشور خدمات قابل قبولی ارائه نماییم، افزود: شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهمترین شوراهای راهبردی این دانشگاه است و ما تلاش داریم تا برمبنای سیاست‌های کلان دانشگاه و خط مشی‌های اعضای هیات موسس و هیات امنا در مسیر توسعه این حوزه حرکت کنیم.

اولین جلسه شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مدیر هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و سرپرست دانشگاه اعضای حقیقی و حقوقی این شورا در شرکت مرکزی دانشگاه برگزار شد.

وی با بیان اینکه بر مبنای مدل های بروز کشورهای توسعه یافته، فعالیت‌های دانشگاه به دو بخش مهم “آموزشی و علمی” و”سرمایه گذاری و اقتصادی” تقسیم می شود ، گفت: اگر قرار است بخش سرمایه گذاری و امور اقتصادی دانشگاه تحقق پیدا کند و درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه زیاد کردن یابد، باید شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری دانشگاه بیش از پیش فعال عمل نماید.

نوریان تاکید کرد: محور فعالیت های اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی، تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

گزارشی از روند شکل گیری شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان

رهنمای رودپشتی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از روند شکل گیری شورای راهبردی اقتصاد دانش بنیان و کارها انجام شده است ، اظهار داشت: فعالیت‌های سرمایه گذاری و دانش بنیان واحدها، در کمیته تخصصی امور اقتصادی و سرمایه گذاری دانشگاه مطرح می شود که در صورت تایید،در مورد این فعالیت‌ها تصمیم گیری می شود و در صورت عدم تایید، به منظور اصلاح و بررسی بیشتر، به استان و واحد دانشگاهی مبدأ عودت داده می شود.

نوریان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تقدیر از نظرات مطرح شده است اعضا، پیشنهاد تشکیل کمیسیون تخصصی جهت بررسی زیاد و همه جانبه مباحث مطرح شده است منطبق با اهداف و سیاست های کلان دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر فعالیت در حوزه اقتصاد دانش بنیان را مورد تاکید قرار داد.

وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته جهت نیل به دانشگاه های نسل سوم عنوان پیچش سه جانبه با محوریت صنعت، دانشگاه و دولت حائز اهمیت بوده است که در عصر حاضر به پیچش چهار جانبه تبدیل شده است است که این «پیچش چهارجانبه» مشمول بر دولت، صنعت، دانشگاه و در مرکز این ارتباط عنوان «رسانه ها» اضافه شده است است و ما تلاش می کنیم در جهت حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم از این الگوهای جهانی مبتنی بر ارزش های اسلامی – ایرانی استفاده نماییم.

در آخر ضمن جمع‌بندی مباحث مطرح شده است در جلسه، تصمیم گیری شد تا کمیسیونی با حضور اعضای حقیقی یا نمایندگان مطلع آنان به همراه مدیران حوزه های اعضای حقوقی و تعدادی از صاحب نظران تشکیل تا نقطه نظرات مطروحه تبدیل به برنامه شده است و نشانه گذاری های مورد نیاز جهت طرح در جلسه آتی شورای اقتصاد دانش بنیان و سرمایه گذاری صورت گیرد.

پژوهش جهت تولید کار و فناوری است نه صرفا پژوهش

انتههای پیام/

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | سرمایه گذاری | دانشگاه | فناوری | اقتصاد | دانشگاه | اقتصادی | سیاست | فعالیت | اسلامی


برچسب ها: , , , , , , ,