رئیس نخستین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفای حریق در آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در کشور مانند اتفاق پلاسکو‌ عملیات اطفاء حریق فرمانده مشخصی نداشت که در صنعت نفت از نبود فرمانده عملیات اطفاء حریق زحمت می‌بریم.

فرماندهی عملیات اطفاء حریق حلقه گمشده صنعت نفت کشور

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ محمدحسین ایمانی خوشخو مدیر کنفرانس و دانشگاه علم و فرهنگ در نشست خبری نخستین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفای حریق که صبحگاه امروز در این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه علم و فرهنگ یکی از بزرگترین دانشگاه‌های غیر دولتی کشور است که این دانشگاه جزء دانشگاه‌های نسل سوم محسوب می‌شود و علاوه بر آموزش و پژوهش در حوزه کارآفرینی نیز فعالیت می‌کند.

وی بیان کرد: دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ با کسب توانمندی‌های مورد نیاز بعد از فارغ التحصیلی در جامعه مشغول به کار می‌شوند، همچنین در این دانشگاه در ۲ هفته آینده نخستین پارک فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تاسیس می‌شود که این دانشگاه تربیت کننده دانشجویان در رشته‌هایی مانند دکترای سیاست گذاری، مدیریت و مطالعات فرهنگی است.

مدیر دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به وابسته بودن دانشگاه علم و فرهنگ به جهاد دانشگاهی عنوان کرد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌هایی همچون ساخت دَکَل‌های نفتی همکاری می‌کند، بیش از سه سال از تاسیس دپارتمان نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ می‌گذرد.

فرماندهی عملیات اطفاء حریق حلقه گمشده صنعت نفت کشور

ایمانی خوشخو افزود: در این دانشگاه دانشجویان در رشته‌هایی مانند مهندسی ایمنی نفت و حقوق نفت و گاز مشغول به تحصیل هستند که از آتش سوزی‌های نفتی به عنوان یک مسئله مهم و بحران ساز در حوزه نفت یاد می‌شود.

وی تأکید کرد: دانشگاه علم و فرهنگ قصد دارد که افراد راجع به فرماندهی عملیات اطفاء حریق آموزش‌های مورد نیاز را بدهد، دانشگاه علم و فرهنگ وابسته به جهاد دانشگاهی هست، در جهاد دانشگاهی فعالیت‌های تکراری و موازی کاری انجام نمی‌دهد.

در ادامه این مراسم علی‌احمد یارمحمدی‌ رییس شورای سیاستگذاری‌ کنفرانس و مدیرکل‌ نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی وزارت نفت راجع به HSE ( نظام مدیریت ایمنی بهداشت و محیط‌زیست) اظهار کرد: وزارت نفت از ۴ شرکت مهم ( نفت، گاز، پترو‌شیمی و پا‌لایشگاه ) تشکیل شده، سیستم مدیریت HSE از سال ۸۰-۷۹ در وزارتخانه‌های صنعت و معادن، بنادر و کشتیرانی‌ انجام شد، در صنعت نفت ۱۳۰ شرکت و یک اداره کل مدیریت HSE مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: جای نظام مدیریت HSE در دانشگاه علم و فرهنگ خالی است ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست سه مقوله‌ای هستند که با هم هم‌پوشانی دارند. در نظام دانشگاهی در مقطع کارشناسی، مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست از هم جدا بوده ولی در کارشناسی ارشد این ۳ رشته با هم ادغام می‌شوند.

رئیس نخستین کنفرانس ملی فرماندهی عملیات اطفای حریق در آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در کشور مانند اتفاق پلاسکو‌ عملیات اطفاء حریق فرمانده مشخصی نداشت که در صنعت نفت از نبود فرمانده عملیات اطفاء حریق زحمت می‌بریم.

رییس شورای سیاستگذاری‌ کنفرانس و مدیرکل‌ نظارت بر صادرات و مبادلات نفتی وزارت نفت عنوان کرد: مدیریت بحران زیرمجموعه‌ نظام مدیریت HSE و فرماندهی عملیات اطفاء حریق زیرمجموعه‌ مدیریت بحران است.

یارمحمدی‌ در خصوص علت حوادث آتش‌سوزی همچون اتفاق بوعلی‌، تندگویان‌ و ساختمان پلاسکو‌ تصریح کرد: با توجه به خسارت‌های جانی و مالی عظیمی که این حوادث داشت ما در خصوص علت بروز چنین سوانحی‌ تمرکز کرده‌ و متوجه شدیم که نبود فرمانده عملیات اطفاء حریق علت مهم این حوادث بوده است.

وی بیان کرد: نشانه از این کنفرانس استفاده از پتانسیل موجود در سطح دانشگاه‌، صنعت، سازمان‌های دولتی و شخصی است به این منظور که آنها بتوانند به آخرین دستاوردهای‌ علمی و عملی عملیات اطفاء حریق در داخل و خارج از کشور دسترسی پیدا کنند.

علی احمدی رییس دپارتمان‌ نفت و گاز دانشگاه علم و فرهنگ در خصوص محورهای کنفرانس گفت: این کنفرانس ۱۴ محور مهم دارد از جمله محورهای این کنفرانس می‌توان به اصول فرماندهی عملیات اطفاء حریق، سلسله‌ مراتب فرماندهی عملیات اطفاء حریق و مبانی استعدادیابی‌، آموزش و تربیت فرماندهان عملیات اطفاء حریق اشاره کرد.

در حال تکمیل/

کشور از نبود فرمانده عملیات اطفاء حریق زحمت می‌برد

واژه های کلیدی: دانشجویان | دانشگاه | مدیریت | بهداشت | دانشگاه | فرهنگ | حوادث | ایمنی | آموزش | فعالیت


برچسب ها: , , , , , , , ,