رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رازی از پزشکی پیش از اسلام ۲۰۰ بار و از پزشکی جندی شاپور ۱۸۰ بار را نقل کرده است.

مشاهدات اساس کار پزشکی است ، طب بالینی رازی کتابی نیرومند در پزشکی

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ علی اکبر ولایتی مدیر هیات امنای دانشگاه آزاد عصر امروز در مراسم نقش و جایگاه رازی در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: رازی چند شاخصه در پزشکی کشور عزیزمان ایران و اسلام را ایجاد کرد که با بقیه متفاوت بود که از لحاظ طب بالینی در دنیا نخستین بود و ما همچنین ۱۴ هزار کتاب پزشکی درتمدن اسلامی داریم که اکثر انها ایرانی بودند.

وی عنوان کرد: هیچ کتاب پزشکی در حوزه طب بالینی به قدرت رازی ندارد و ۱۵ سال طول کشید تا این کتب نوشته شود و خودش موفق نشد این کتاب ها را جمع کند و ابن یمین به قیمت گزافی از خواهر رازی آنها را خریداری کرد و اغلب بزرگان ما در قرون ۴ و ۵ زیر سایه ال بویه بودند و ابن سینا به زور خودش را به ال بویه رساند .

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه به قول امام در صحیفه نور بعضی از ایرادات به شیخ الرئیس وارد است ولی بعد از معصوم نظیری مثل شیخ مدیر نیست، افزود:کتاب الحاقی به صورت یاد داشت هایی با زحمت فراوان رازی آن را جمع اوری کرده است ویکی از همشهریانش آورده که رازی هر لحظه عادت داشت که شب ها مطالعه می کرد و بعضی می گویند که از ۴۰ سالگی پزشکی را شروع کرده و به طور کلی وی کم می خوابید .‌

مشاهدات اساس کار پزشکی است ، طب بالینی رازی کتابی نیرومند در پزشکی

ولایتی عنوان کرد: کتابی که در پکن و حیدر آباد چاپ شده است ۲۳ جلد است و جهت نخستین بار این ۲۳ جلد به زبان فارسی ترجمه شده است است و متن این کتب ازلغات سخت عربی برخوردار بود .

وی با اشاره به اینکه دو بیمارستان عضدی بغداد و ری کتاب الحاقی بکار گرفته شده است بود و مشاهدات خود را می نوشت، ادامه داد: نخستین کسی که کتاب بیماری های وصوری را تالیف کرده است رازی بوده و این کتاب در بیش از ۴۰ بار در شهر های المان چاپ شده است است .

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: در درمان ذات الجم مریض را به پهلویی بخوابانیده که ریه اش آب اورده و دنده ها را سوراخ و با ضربه متوجه شده است که آب کجا جمع شده است است و آب و عسل درد را کم کردن می دهد.

ولایتی افزود: طب اساسش مشاهده است و فرضیات ذهنی نبوده و در همین زمینه شیخ الرئیس رساله ای دارد که در ان تمام مرض ها را از نبض می داند .

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رازی از پزشکی پیش از اسلام ۲۰۰ بار و از پزشکی جندی شاپور ۱۸۰ بار را نقل کرده است.

وی ادامه داد: رازی کتابی تحت عنوان الشکوک علی جالینوس داشته که مطالب ان را نقد می کند و در این کتاب از استادش عذرخواهی می کند؛ ترجمه متون پزشکی سانسکریت از هند که این کتاب قبل از اسلام بود و به طور کلی رازی پرسشها تربیتی را نیز به ما آموزش می دهد.

ولایتی با بیان اینکه رازی از پزشکی جندی شامور ۱۸۰ بار نقل و از پزشکان پیش از اسلام ۲۰۰ بار نیز نقل کرده هست، تاکید کرد: ابوریحان عالی ترین کتاب داروسازی را دارد و وی نخستین کسی است که خط استوا را اندازه گرفته است.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد افزود: رازی ۶ رساله به زبان فارسی دارد که اگر فهرست ابوریحان نبود حتی نام این کتب باقی نمی ماند و وی مشکلی با فهرست کردن کتب ۱۰۰ سال پیش نداشت و به طور کلی کار تحقیق و طب بر اساس مشاهده یکی از ابداعات رازی است که رازی شرح حال بیماران را در ۲۳ جلد نوشته که کسی در تاریخ طب اسلامی و ایرانی این کار را نکرده است.

وی تصریح کرد: کتاب من لا یحزرو طبیب را رازی نگاشته است و شیخ صدوق کتاب رازی را مبنایی جهت کتاب خود قرار داده است.

بکارگیری اصلاحات حدیث در کتب رازی

در ادامه مراسم مهدی محقق با بیان اینکه در سال ۴۳ کتاب سیره الفلسفه رازی را نوشتم که عالی ترین کتاب سال نوشته شده است هست، بیان کرد: رازی کتاب الشکوک علی جالینوس را می نویسد و در آن از اصلاحات حدیث بکار می گیرد.

وی عنوان کرد: اسحاق در کتاب تاریخ اطبا فلاسفه مجلسی را تشکیل می دهد که سه مکتب تجربه، قیاس و طب حیلی بوده است و از طب نظری به طب عملی می رسد.

مشاهدات اساس کار پزشکی است ، طب بالینی رازی کتابی نیرومند در پزشکی

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: طب اسلامی | دانشگاه | ایرانی | دانشگاه | پزشکی | اسلام | اسلامی | اخبار دانشگاه آزاد


برچسب ها: , , , , , ,