رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: قصد داریم در یک فضای منطقی و با رویکرد علمی ختلاف میان اساتید روانشناسی و مشاوره را حل کنیم.

رفع اختلاف بین اساتید روان شناسی و مشاوره

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۳۶ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
وی گفت: روند کار و برنامه شورا و وزارت علوم از بین بردن گرایش ها در مقطع کارشناسی است.

عبارات مهم : برنامه ریزی – روانشناسی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: بعد از تصویب برنامه درسی رشته روانشناسی به وسیله شورای تحول و از بین بردن گرایش ها، این عنوان مورد اعتراض اساتید گرایش مشاوره قرار داده شد و تا کنون نیز این عنوان و اعتراض ادامه دارد.
وی با اشاره به اعمال نظر اساتید مشاوره به وسیله معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: این راه حل موقت نیز نتوانست مسئله را حل کند و با توجه به ادامه اعتراض ها در جلسه امروز نسبت به این عنوان با حضور طرفین، اتخاذ تصمیم خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در یک فضای منطقی و با رویکرد علمی قصد داریم تا این مسئله حل شود و شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، هیچ گرایش و تمایلی به طرفین ندارد.
سپس سید حمید طالب زاده بیان کرد: بعد از بروز اختلاف میان اساتید روانشناسی و مشاوره طی جلسه ای با اساتید رشته مشاوره مقرر شد تا ضمن بررسی نحوه ارائه این دو رشته در دانشگاه های معتبر جهان، عنوان بررسی شود.
وی افزود: مقرر شد تا کارگروه روانشناسی سهم بیشتری جهت گرایش مشاوره در نظر بگیرد، ولی این عنوان باز هم حل نشد.
عضو هیات علمی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران ادامه داد: با استمرار اختلافات، مهرماه ۱۳۹۵ با تصمیم وزارت علوم گرایش های رشته روانشناسی معلق شد و در دی ماه سال گذشته برنامه درسی رشته مشاوره که به وسیله کمیته زیرمجموعه کمیسیون به وسیله وزارت علوم منتشر شد.
طالب زاده اظهار داشت: در این جلسه که به توصیه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است قصد داریم به یاری خداوند این مسئله را برطرف کنیم.
پس از سخنان مدیر و دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، یکی از اساتید رشته مشاوره به بیان نظرات خود راجع به دلایل عدم لزوم ادغام رشته مشاوره و رشته روانشناسی پرداخت.
وی با اشاره به بعضی اسناد بالادستی که مبین لزوم وجود رشته مشاوره در نظام آموزشی کشور هست، بعضی دیگر از دلایل وجود این رشته را ذیل عناوینی مانند نیازهای شرکت ها به وجود کارشناس مشاوره، تفاوت میان سرفصل های رشته روانشناسی و مشاوره و… تشریح کرد.
در بخش دیگری از گزارش اساتید مشاوره ضمن اشاره به ماهیت میان رشته ای این رشته، مواردی مانند کاربردی بودن، یاری گر محور بودن و مستقل بودن آن از روانشناسی مورد تأکید قرار گرفت.
در ادامه جلسه شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی فتحی آشتیانی، مدیر کارگروه روانشناسی نیز به تشریح و تبیین دلایل لزوم ادغام رشته مشاوره در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی پرداخت.
وی در این بخش با اشاره به نامه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اطراف لزوم ادغام این دو رشته، مواردی مانند قانون تشکیل شرکت نظام روانشناسی، گزینش بی ضابطه دانشجو و شباهت های سرفصل های درسی دو رشته را از اهم دلایل لزوم این ادغام دانست.
عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران افزود: البته باید اعضای کارگروه روانشناسی به نفع اساتید مشاوره ترمیم شود.
پس از سخنان فتحی آشتیانی، حداد عادل نیز طی سخنانی با اشاره به مباحث مطرح شده است گفت: همه تلاش داریم تا مسئله ایجاد شده است را برطرف کنیم.
وی افزود: البته باید مسئله اشتغال نیز مدنظر قرار گیرد.
پس از سخنان حداد عادل اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: توجه به نیازهای کشور در حوزه روانشناسی و مشاوره، تفکیک بین الزامات اجرایی و مباحث علمی، برطرف نیاز آموزش وپرورش با مقطع کارشناسی رشته مشاوره، توجه به اهمیت عنوان از منظر برنامه ریزی آموزشی و مغایرت بعضی مباحث مطرح شده است در رشته مشاوره با مبانی اسلامی.
حداد عادل گفت: همه بر این عنوان اتفاق نظر دارند که مجوز تأسیس مرکز مشاوره باید به کارشناس ارشد مشاوره داده شود نه کارشناس این رشته.
وی افزود: حتماً باید ظرافت های این رشته در نحوه آموزش آن لحاظ شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته در حوزه مشاوره تحصیلی باید استثنائاتی قائل شویم.
انتهای خبر/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | روانشناسی | روانشناسی | مشاوره | برنامه | انقلاب | روانشناسی | شورای عالی انقلاب فرهنگی


برچسب ها: , , , , ,