یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده در خصوص تاثیر داشتن دوستان صمیمی جهت کنار آمدن با شرایط بحرانی زندگی توضیحاتی را ارائه داد.

آزمون روانشناسی ، دوستتان کجای سلامت روان شما ایستاده است؟

شکوفه اویار حسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی کلوب خبرنگاران؛ در خصوص تعاریف متفاوت راجع به بهداشت روان اظهار کرد: یکی از بااهمیت ترین تعریف ها سازگاری با محیط خانوادگی و اجتماعی است که اهمیت بسزایی دارد و این سازگاری در سایه داشتن دوستان صمیمی و قابل اعتماد تحقق پیدا می‌‌‌‌‌کند.

وی بیان کرد: نیاز به دوستی (دوست داشتن غیر شرطی)، امنیت روانی، تقریح، توانمندی و پذیرش محدودیت ها پنج نیاز هیجانی و مهم انسان است که در کنار دوست برآورده می‌شود.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده عنوان کرد: تاثیر دوست بر ساختار شخصیت اثرپذیری خواه و ناخواه (آگاهانه و ناآگاهانه) دارد و یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که فرد از دوست می‌گیرد افکار و صفات اخلاقی شخصی است.

آزمون روانشناسی ، دوستتان کجای سلامت روان شما ایستاده است؟

وی افزود: بنا به گفته ابن سینا سعادتمند فردی است که دوستان واقعی دارد و در دوستی با آنها از گذشت بهره می‌گیرد، چنین شخصی از وجود دوستانش فضائل اخلاقی کسب می‌کند و آنان نیز از وجودش ارزش های اخلاقی را به دست می‌آورند.

اویار حسینی تاکید کرد: بعضی از دوستان اثر سوء بر سلامت روان دارند که باید از آنها دوری جست و از مشورت با این افراد پرهیز کرد و افراد بخیل، حسود، دروغگو و ترسو از جمله اشخاصی هستند که جهت مشورت مناسب نیستند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان اینکه دوستان تازه می‌توانند در نگرش ما نسبت به زندگی و فعالیت های اجتماعی متفاوت اثر بگذارند، تصریح کرد: افراد باید از طریق فعالیت های تازه و سرگرمی های یکسان با اشخاص تازه رابطه و دوستی برقرار کنند.همچنین گاهی انسان ها نیاز دارند که دوستی های قبلی خود را بازسازی کرده و آن ها را مجدد ترمیم کنند.

وی گفت: ترمیم و بازسازی رابطه از طریق حق‌پذیری امکان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پذیر است به این صورت که هر لحظه حق با ما نیست و گاهی حق با طرف برابر هست، گذشت، اخلاق نیکو و احترام متقابل نیز می‌تواند در صمیمیت و بازسازی روابط موثر باشد.

یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده در خصوص تاثیر داشتن دوستان صمیمی جهت کنار آمدن با شرایط بحرانی زندگی توضیحاتی را ارائه داد.

اویارحسینی اظهار کرد: در قرآن کلمه اخوت جهت دوستان صمیمی به کار برده شده است که به معنی دوست و برادر است.بنا به گفته قرآن انسان ها باید جهت پیشرفت امور دنیوی و اخروی خود با افرادی اخوت و دوستی برقرار کنند.

وی عنوان کرد: ما و دوستمان باید به مقدسات و پرسشها دینی مشترکی احترام بگذاریم و هر دو به حقانیت خدا ایمان داشته و راستگو باشیم.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده افزود: دوستی باید دو طرفه باشد هم آن ها شما را دوست خود بدانند و هم شما آن ها را دوست خود بدانید.دوست واقعی باید خیرخواه باشد.(یعنی از زحمت و ناراحتی شما ناراحت و از پیشرفت شما خوشحال شود)

وی تاکید کرد: دوستان خوب خوش اخلاق و حمایت‌گر هستند یعنی در مواقع بحرانی از خود گذشتگی دارند، شنونده آگاه هستند و به شما این وقت را می‌دهند که با احساسات واقعی خود مواجه شوید.

اویار حسینی تصریح کرد: دوستان واقعی به دوستان خود کمک می‌کنند تا بر پرسشها خود غلبه کرده و در مواقع بحرانی تکیه گاه خوبی جهت آن ها هستند و وقت رشد و ترقی را جهت ما فراهم می‌کنند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده بیان کرد: در فعالیت های اجتماعی ما حلقه های ارتباطی داریم که براساس اینکه دیگران در کجای حلقه ایستاده باشند ما با آن ها ارتباط برقرار می‌کنیم و رازها و پرسشها شخصی را یا از آن ها پوشانده یا با آنها در میان می‌گذاریم و دوستان صمیمی در حلقه نزدیک قرار گرفته اند.

آزمون روانشناسی ، دوستتان کجای سلامت روان شما ایستاده است؟

وی یادآور شد: با توجه به شاخصه های بیان شده است در اخوت هر چقدر تعداد این دوستان زیاد باشد به سلامت و اصلاح فرد و اجتماع کمک می‌کند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: خانواده | مشاوره | بازسازی | سلامت | دوستی | فعالیت | صمیمیت | اخلاقی


برچسب ها: , , , , , , ,