کریمی گفت: انجمن راديولوژی حاضر است در برابر رسانه‌های خبری با مسئولان وزارت بهداشت در مورد بى‌عدالتی‌هاى انجام گرفته در تعرفه‌های خدمات راديولوژی مناظره كند.

دبیر انجمن رادیولوژی، وزارت بهداشت را دعوت به مناظره کرد

به گزارش حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ وحید کریمی دبير انجمن راديولوژى با اشاره به كاهش تعرفه ها در اين رشته گفت: دلايل اين كاهش تعرفه بر جامعه راديولوژی روشن نیست و وزارت بهداشت و رفاه هيچ کدام پاسخ قانع كننده اى به اين اتفاق نمى دهند و هركدام مسئوليت كاهش تعرفه را به گردن ديگرى مى اندازند.

وی گفت: موارد مشمول كاهش تعرفه ها ، همان مواردی هستند كه جهت ایجاد توازن در ويرايش دوم كتاب قيمت گذارى شده است بودند و اگر اين خدمات كاهش تعرفه پيدا كنند قاعدتا تمام خدمات دیگر موجود در ويرايش دوم كتاب ارزش نسبى نیز بايد در كتاب سوم دچار کم کردن و عوض کردن شوند .

کریمی افزود: حق تعيين تعرفه ، امانتى در دست وزارت بهداشت و وزارت رفاه است که نيازمند احساس مسئوليت بيشتر اين دو وزارتخانه است در حالی که بر تصویر به نظر می رسد كه وزارت بهداشت و رفاه در اين مورد امانتداران خوبى نيستند و اگر كمبود منابع دليل كاهش تعرفه هاى راديولوژيى و بيهوشى است , قاعدتا باید کل خدمات همه رشته ها به طور یکسان کم بشود نه اینکه یک یا دو رشته قربانی بشوند.

دبیر انجمن رادیولوژی، وزارت بهداشت را دعوت به مناظره کرد

دبیر انجمن رادیولوژی کشور عزیزمان ایران در ادامه افزود: این یک حق مدنی آشکار است كه مبانى تعيين یا عوض کردن تعرفه خدمات پزشكى و علل مطرح شده، نتايج کارشناسی، براق سازی و اطلاع رسانی شود نه اینکه پشت اتاق هاى در بسته و تاریک اين روند ادامه داشته باشد و پاسخ گویی آن زیرکانه به اشخاص و نهادهاى كمتر مرتبط حواله شود .

کریمی گفت: با توجه به اينكه سياست گذارى هاى تعرفه خدمات پزشكى و نحوه ويرايش كتاب ارزش نسبى بار مالى زيادى بر بيت المال تحميل مي كند و در نحوه خدمت رسانی گروه های متفاوت پزشکی تاثیر آشکاری دارد به همين دليل از كمسيون بهداشت مجلس درخواست تحقیق و تحفص كرده ايم تا شائبه به کرسی نشستن اهداف صنفی خاص و اعمال سليقه غیر کارشناسی و ناعادلانه برطرف شود .

وی افزود:در رشته تخصصي راديولوژي ؛ چهار مداليته اصلى در اكثر مراكز تصويربردارى به مردم خدمات داده مى شود که عبارتند از راديوگرافی، سونوگرافى ، سى تى اسكن و ام ار اى.

کریمی گفت: از بین اینها خدمات راديولوژي راحت مدتهای طولانی است که با برایند هزینه و تعرفه كاملا زيان ده هستند . خدمات سي تي اسكن و ام ار اي هم با توجه به حجم سنگین سرمايه گذاري توجيه اقتصادي ندارند و ریسک پذیری بالایی دارند و در اين ميان اگر كاهش تعرفه سونوگرافي اتفاق بيفتد تمام مراكز در خطر ورشكستگى قرار مي گيرند و امكان خدمت رسانى در حوزه تصويربردارى در بخش خصوصى به اشکال نامبرده غير ممكن مي شود؛ در واقع در حالی که قول داده شده است بود که تعرفه های خدمات رادیوگرافی , سی تی اسکن و ام آر آی و بعضی کدهای دیگر سونوگرافی مشمول زیاد کردن شود نه تنها به این وعده عمل نشد بلکه همان چند قلم سونوگرافی که جهت ایجاد توازن در ويرايش دوم كتاب قيمت گذارى شده است بودند بطور غیرقابل باور و بی سابقه ای کم کردن داده شد .

کریمی گفت: انجمن راديولوژی حاضر است در برابر رسانه‌های خبری با مسئولان وزارت بهداشت در مورد بى‌عدالتی‌هاى انجام گرفته در تعرفه‌های خدمات راديولوژی مناظره كند.

دبیر انجمن رادیولوژی افزود:چند سال قبل هم که هزينه تهيه تجهییزات راديولوژي با توجه به نوسانات ارز حدود سه برابر شد ، در ان مقطع زماني وزارت بهداشت نه تنها كمكي نكرد برعکس در تعيين تعرفه ها خيلي از خدمات راديولوژي پايين تر از ارزش واقعي ارزش گذاري شدند .

وی گفت : وزارت بهداشت اعلام كرد كه تعيين تعرفه در دبيرخانه شوراي عالى بيمه انجام شده است است و نقش وزارت بهداشت در كاهش تعرفه ها كم رنگ بوده است ولى در مكاتباتي كه با شوراي عالى بيمه شده است آنها عامل اصلى این نحو از كاهش تعرفه ها را وزارت بهداشت مى دانند و بايد وزارت بهداشت به افكار عمومي و جامعه پزشكان توضيح دهند كه آیا برخي با قدرت لابى گرى توانستند تعرفه خدمات رشته تخصصي اشان را از شمول كاهش تعرفه از بین بردن نمايند . آيا این امر اعتماد جامعه پزشكى به تصميم هاى وزارت بهداشت را كمتر نميكند؟ و ايا زيبنده است تصميمات حوزه سلامت تحت تاثير قدرت لابي گري باشد؟

كريمى يادآور شد: انجمن راديولوژي حاضر است در برابر رسانه های خبری با مسئولان وزارت بهداشت در مورد بى عدالتي هاى انجام گرفته در این نحوه تعرفه گذاری مناظره كند.

انتهای پیام/

كاهش تعرفه‌های خدمات راديولوژی غیركارشناسی، ناعادلانه و غيرشفاف

واژه های کلیدی: سونوگرافی | رادیولوژی | راديولوژي | بهداشت | انجمن | اخبار سلامت | راديولوژى | تعرفه پزشکی


برچسب ها: , , , , , , ,