معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برطرف تداخل کاری پاتولوژیست ها با متخصصان رشته های علوم آزمایشگاهی با امتیازات مجزا جهت هر گروه جداگانه اعمال می‌شود.

دانشنامه کلینیکال پاتولوژی فقط به پاتولوژیست‌ها اعطا می‌شود

محمدباقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت و گو با خبرنگار خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ در رابطه با طی دوره تکمیلی به وسیله فارغ التحصیلان دکترای تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی و تداخل کاری این افراد با متخصصین پاتولوژی اظهار کرد: طبق تبصره ۲ ماده ۴ قانون نحوه اداره آزمایشگاه ها مصوب مجلس محترم شورای اسلامی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ملزم به ارتقای توانمندی دانش آموختگان دوره های تخصصی تک رشته ای علوم آزمایشگاهی، با برگزاری دوره های تکمیلی تخصصی می باشد.
وی ادامه داد: در این مصوبه وزارت بهداشت ملزم به تدوین قوانین و آیین نامه های اجرایی است و در چند ماه گذشته وزارت بهداشت مکرر از سوی دستگاههای نظارتی مورد تاکید قرار گرفته که این قانون را اجرا نماید.
لاریجانی افزود: البته الزام وزارت بهداشت به اجرای این قانون در سنوات گذشته نیز وجود داشته در حدی که حتی در دوره های متفاوت بعضی مسئولین از سوی نهادهای نظارتی درخصوص اجرای این قانون مورد پرسش قرار گرفتند. بر این اساس آیین نامه ها برگزاری دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی با کسب نظرات متخصصین در رشته های مرتبط تدوین و ابلاغ شد.

عبارات مهم : مجلس شورای اسلامی – وزارت بهداشت
دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی به چه نحوی برگزار می شود؟
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: قاعدتا اساتید و افراد با تجربه رشته های علوم آزمایشگاهی که در امور علمی و خدماتی مشغول به خدمت هستند تمایلی به طی چنین دوره هایی ندارند و زیاد ممکن است تعدادی از فارغ التحصیلان جوان میل به به شرکت در این دوره داشته باشند. در ابتدا افراد مورد ارزیابی قرار گرفته و مدت زمانی که جهت تحصیل باید سپری کنند مشخص می شود. در مدت تحصیل نیز باید کاملا از محیط کاری منفک شوند و به طور تمام وقت آموزش ببینند. بعد از اینکه دوره تعیین شده است طی شد، این افراد باید همانند سایر رشته ها در آزمونی جامع شرکت کنند و در صورت طی کردن موفقیت آمیز این آزمون می توانند گواهی آخر دوره دریافت کنند.

پس از طی این دوره چه مدرکی به این افراد ارائه می شود؟

لاریجانی تصریح کرد: دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی یک دوره تکمیلی است و با نشانه ارتقا توانمندی افراد برگزار می شود و به این افراد صرفا گواهینامه آخر دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی ارائه خواهد شد. ولی بعضی نقل قول ها حاکی از اعطای دانشنامه کلینیکال پاتولوژی به افرادی است که این دوره را طی می کنند.
آیا این نقل قول ها صحت دارد؟
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به این پرسش گفت: دانشنامه کلینیکال پاتولوژی یک مدرک تحصیلی است که اعطای آن صرفا به پزشکانی صورت می گیرد که از طریق آزمون دستیاری در رشته پاتولوژی پذیرفته شده است و دوره تخصص را با موفقیت طی می کنند. البته این مورد در جلسات مربوطه از سوی بعضی از همکاران پیشنهاد شده است بود ولیکن باتوجه به شرایط و مسیر تحصیل رشته پاتولوژی گرچه در نظرات اولیه مورد بحث قرار گرفته، لیکن مورد موافقت نهایی قرار نگرفت.

باتوجه به اعتراض هایی که شده است برنامه وزارت بهداشت جهت برگزاری این دوره ها چیست؟

لاریجانی اظهار کرد: اجرای این دوره بر طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی صورت می گیرد و قانون مذکور به فراخور نیازهای کشور مصوب شده است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به عنوان یک نهاد اجرایی ملزم به اجرای این قانون است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: هرگونه عوض کردن موضع وزارت بهداشت درخصوص ارائه آموزش های تکمیلی تخصصی به دانش آموختگان دوره دکتری تخصصی رشته های علوم آزمایشگاهی منوط به عوض کردن قوانین مرتبط با این امر به وسیله مجلس شورای اسلامی است و چنانچه مصوبه جدیدی از مجلس ابلاغ گردد آن مصوبه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اجرایی خواهد شد.
انتهایی خبر/

واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | وزارت بهداشت | شورای اسلامی | لاریجانی | بهداشت | آموزشی | برگزاری | پزشکی | قانون | تخصصی | آموزش


برچسب ها: , , , , , , , , , ,