به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت ؛ ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری که صبحگاه امروز برگزار شد، اظهار کرد:

ارتقا خوابگاه های رتبه ۳و ۴ در ایام تابستان ، خوابگاهی با رتبه ۵ در کشور وجود ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری که صبحگاه امروز برگزار شد، اظهار کرد: صندوق رفاه دانشجویان از سال ۵۳ تأسیس شده است و مأموریت آن در بخش حمایت از دانشجویان مستعد و کم‌بضاعت در سراسر کشور هست، البته به جز دانشجویان وزارت بهداشت که آنها دارای صندوق رفاه دانشجویان مجزا هستند.

وی با بیان اینکه ما از تمام دانشجویان حمایت می‌کنیم، ادامه داد: یک آسیب‌شناسی از اوضاع صندوق رفاه دانشجویان انجام دادیم و سند راهبردی صندوق تدوین شد که در این سند ارائه تسهیلات هدفمند و مؤثر، محور ارائه خدمات صندوق قرار گرفت، همچنین سرمایه‌گذاری و درآمدزایی متناسب با مأموریت آموزش عالی، سرلوحه کار صندوق رفاه دانشجویان قرار داده شد و قرار شد در بحث مدیریت اموال راکد دانشگاه‌ها، با آنها هم‌افزایی داشته باشیم.

ارتقا خوابگاه های رتبه ۳و ۴ در ایام تابستان ، خوابگاهی با رتبه ۵ در کشور وجود ندارد

عبارات مهم : برنامه ریزی – وزارت بهداشت
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: در صندوق رفاه دانشجویان بر سه مسئله اعتبارات عمومی، درآمدزایی و جلب حمایت نهاد‌های عمومی، مردمی و خیرین تمرکز داشتیم.

یزدان‌مهر تصریح کرد: در بخش درآمد‌های اختصاصی، درآمدهایمان از ۱۸۰ میلیارد تومان به ۳۸۰ میلیارد تومان در سال گذشته رسید که امسال برنامه‌ریزی شده است درآمد‌های اختصاصی صندوق به ۴۰۰ میلیارد تومان زیاد کردن پیدا کند.

وی اظهار کرد: از سال ۸۸ تا ۹۱ درآمد‌های اختصاصی صندوق رفاه دانشجویان ۲۹۱ میلیون تومان بود که از سال ۹۲ تا ۹۶ به ۱۱۴۰ میلیارد تومان رسید.

مشاور وزیر علوم با اشاره به بخش اعتبارات عمومی گفت: علیرغم تمام محدودیت‌هایی که داشتیم، به این بخش توجه ویژه‌ای شده است که عالی ترین رشد را در رشد اعتبارات عمومی صندوق رفاه دانشجویان داشتیم و هر سال ۲۰ درصد در این زمینه با رشد مواجه بودیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت ؛ ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری که صبحگاه امروز برگزار شد، اظهار کرد:

وی بیان کرد: هم‌افزایی با شرکت برنامه و بودجه داشته‌ایم که بعد از اینکه در برنامه پنجم توسعه با منع خوابگاه‌سازی روبرو شدیم، ۳۰ میلیارد تومان شرکت برنامه و بودجه و ۳۰ میلیارد تومان صندوق رفاه دانشجویان جهت کمک به برطرف مسئله کمبود فضای خوابگاهی در طول برنامه ششم توسعه کردند که در حال حاضر ۲۰۰ خوابگاه دانشجویی به وسیله بخش شخصی در حال ساخت است.

یزدان مهر تصریح کرد: شرکت برنامه و بودجه در بحث وام خاص دکتری نیز به صندوق کمک کرد، در سال ۹۳، سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به دانشجویان دکتری وام خاص دکتری ارائه شد و به دانشجویانی که آزمون جامع را گذرانده بودند به هر کدام ماهانه ۵۰۰ هزار تومان پرداخت شد که در سال ۹۴ با تأکید دکتر فرهادی وزیر علوم این رقم به ۲۰ میلیارد تومان زیاد کردن یافت که سال ۹۵ این رقم به ۶۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرد و محدودیت آزمون جامع نیز برداشته شد.

وی افزود: امسال با کمک شرکت برنامه و بودجه ۱۱۰ میلیارد تومان وام خاص دکتری به دانشجویان ارائه خواهد شد که ۳۰ میلیارد تومان از آن را شرکت برنامه و بودجه کمک کرده و ما با یکی از بانک‌های غیرتجاری در این زمینه همکاری می‌کنیم تا این مقدار وام پرداخت شود.

مشاور وزیر علوم با اشاره به بعضی از نگرانی‌های دانشجویان دکتری گفت: با شفاف‌سازی که صورت گرفت، این پرسشها حل شد و ۱۵ هزار نفر از دانشجویان در ماه اول جهت وام خاص دکتری ثبت‌نام کردند که تاکنون بالغ بر ۱۲ هزار نفر از دانشجویان این وام را دریافت کرده‌اند و بانک قبول کرده است که وام هر ۶ماه این دانشجویان را در یک نوبت پرداخت کند که وام شش ماه اول سال پرداخت شده است و شش ماه دوم نیز در یک نوبت به حساب دانشجویان واریز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷ میلیارد تومان از این وام پرداخت شده است و دو تا سه هزار نفر از دانشجویانی که پرونده آنها دارای نقص بود نیز بعد از تکمیل پرونده می‌توانند از این وام استفاده کنند.

رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: جهت کمک به دانشجویان دکتری، با موافقت مدیر کمیسیون دائمی صندوق و مدیر هیأت امنای صندوق، مقرر شد تا در فصل تابستان نیز به این دانشجویان تسهیلات ارائه شود.

ارتقا خوابگاه های رتبه ۳و ۴ در ایام تابستان ، خوابگاهی با رتبه ۵ در کشور وجود ندارد

وی بیان کرد: در جهت جلب حمایت نهاد‌های عمومی مردمی و خیرین توانستیم ۲۳۲ میلیارد تومان از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم و تاکنون بالغ بر ۲۸ خوابگاه دخترانه به وسیله بنیاد ۱۵ خرداد در مناطق محروم در حال ساخت است که ۱۶ خوابگاه پیشرفت ۷۰ درصدی داشته است.

یزدان‌مهر اظهار کرد: در بحث ارائه تسهیلات هدفمند و مؤثر ما هم از لحاظ کمی و هم کیفی موفق شدیم و به تمام دانشجویان متقاضی، به جز وام شهریه، تسهیلات تخصیص داده شده است می‌دهیم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته ۹ درصد از خوابگاه‌های دانشجویی کشور در رتبه ۵ قرار داشتند که ۲۵ میلیارد تومان اعتبار جهت ارتقای آنها در نظر گرفته شد و اکنون خوابگاه دانشجویی با رتبه ۵ در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت ؛ ذوالفقار یزدان مهر رییس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری که صبحگاه امروز برگزار شد، اظهار کرد:

رئیس صندوق رفاه افزود: امسال برنامه ریزی شد که خوابگاه‌های ۴ و ۳ را به سطوح بالاتر ارتقا دهیم به طوری که هم اکنون ۳۱ درصد از خوابگاه‌های ما رتبه ۴ و ۳۱ درصد رتبه ۳ است که اعتبار مناسبی جهت این خوابگاه‌ها در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد از هزینه تعمیر و تجهیز خوابگاه‌های دانشجویی به وسیله صندوق رفاه وزارت علوم و ۵۰ درصد از طریق دانشگاه پرداخت می‌شود،تصریح کرد: تاکنون ۲۳۲میلیارد تومان با همکاری خیرین و ستاد اجرایی فرمان امام در بحث خوابگاهی ظرفیت سازی شده است و بالغ بر ۲۸ خوابگاه دخترانه در مناطق محروم به وسیله بنیاد ۱۵ خرداد شروع شده است که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت داشته است.

ارتقا خوابگاه های رتبه ۳و ۴ در ایام تابستان ، خوابگاهی با رتبه ۵ در کشور وجود ندارد

یزدان مهر افزود: در بحث وام عتبات دانشجویان به تعداد ۵۰۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از دانشجویان پرداخت می‌کردیم که میزان این وام ۳۰۰ هزار تومان بود، با مساعدت‌هایی که صورت گرفت، این وام به ۷۰۰ هزار تومان رسید و در حال حاضر به دانشجویان متأهل یک و نیم میلیون تومان و به دانشجویان مجرد یک میلیون تومان وام عتبات ارائه می‌دهیم و ۳۰ هزار نفر از دانشجویان را تحت پوشش قرار می‌دهیم.

وی گفت: ما بعضی از وام‌ها را تا صد درصد زیاد کردن داده‌ایم که وام مهم از یک میلیون تومان به سه میلیون تومان زیاد کردن یافته، در وام ودیعه مسکن نیز رشد داشته‌ایم به طوری که وام ودیعه مسکن دانشجویان متأهل نخبه در پایتخت کشور عزیزمان ایران ۲۵ میلیون تومان است که با همکاری بنیاد نخبگان پرداخت می‌شود، در سایر شهر‌ها دانشجویان نخبه ۲۰ میلیون تومان و دانشجویان غیرنخبه متأهل تهرانی تا ۱۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن دریافت می‌کنند که قبلاً این وام ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود.

رئیس صندوق رفاه بیان کرد: با توجه به کمبود فضای خوابگاهی، یکی از کار‌هایی که صندوق رفاه دانشجویان در این زمینه انجام داد، ارائه وام ودیعه مسکن به دانشگاه‌ها بود به طوری که به دانشگاه خوارزمی ۲ میلیارد تومان به عنوان وام ودیعه مسکن مجردی پرداخت شد تا دانشجویان پشت در خوابگاه نمانند، همچنین به دانشگاه چابهار ۶۰۰ میلیون تومان پرداخت شد که ۶۰۰ دانشجوی آن در منطقه آزاد اسکان یافتند.

وی به ارتقای رتبه‌های خوابگاه‌های دانشجویی اشاره کرد و گفت: رتبه‌بندی خوابگاه‌ها انجام شد که آنها در اوضاع خوبی قرار نداشتند، ۶۴ خوابگاه ما در رتبه ۵ و اوضاع اورژانسی قرار داشتند که آنها را به سطوح بالاتر ارتقا دادیم و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار جهت آن تخصیص داده شده است داده‌ایم که تمام خوابگاه‌های رتبه ۵ ما ارتقا یافتند.

یزدان مهر تصریح کرد: امسال خوابگاه‌های رتبه ۳ و ۴ قرار است که ارتقا پیدا کنند، ۲۳۰ خوابگاه رتبه ۴ و ۲۳۰ خوابگاه رتبه ۳ در سراسر کشور وجود دارند که امیدواریم تا مهر امسال با اصلاح فضای خوابگاهی روبرو شویم و اعتبارات مورد نیاز جهت دانشگاه‌ها در این زمینه تخصیص داده شده است است.

وی با اشاره به سلف سرویس دانشگاه‌ها بیان کرد: بانک اطلاعاتی این سلف سرویس‌ها تکمیل و رتبه‌بندی آنها انجام شده است و در این رتبه‌بندی ۱۲۵ دانشگاه دولتی در ۳۱ استان شرکت کردند که حدود ۱۷۸ آشپزخانه و ۳۵۰ سالن غذاخوری داشتند و باید نسبت به تبدیل آشپزخانه‌های سنتی به صنعتی فعالیت‌هایی صورت گیرد.

رئیس صندوق رفاه عنوان کرد: مهمترین مسئله‌ای که بعضی از دانشجویان با آن هستند مسئله تحصیلی به خاطر فقر مالی بود که در این زمینه با موافقت وزیر علوم و صندوق رفاه دانشجویان قرار شد در مناطق محروم صندوق‌های خیریه راه‌اندازی و مبلغی را صندوق به آنها کمک می‌کند که ماهانه نیز از حقوق اساتید بخشی از آن به این صندوق کمک می‌شود و وام‌هایی به وسیله این صندوق به دانشجویان کم‌برخوردار داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در دانشگاه اصفهان هزار دانشجو و در دانشگاه کردستان ۵۰۰ دانشجو شناسایی شده است و به آنها از این صندوق‌ها کمک شده، تصریح کرد: در حال حاضر این صندوق‌ها در ۱۱۴ دانشگاه راه‌اندازی شده است که ۷۰ میلیون تومان به دانشجویان روشندل در کردستان پرداخت شده است است تا اجاره‌ب‌ها و تغذیه آن‌ها رایگان باشد.

یزدان مهر تصریح کرد: میزان مطالبات صندوق رفاه دانشجویان بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان بود که در حال حاضر به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است و ۵۰۰ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار هستند.

وی به کمپینی که جهت بخشودگی جرایم دانشجویان راه‌اندازی شده، اشاره کرد و یادآور شد: دانشجویان تا آخر مرداد ماه وقت دارند بدهی خود را به صندوق تسویه و از طرح بخشودگی صد درصدی جرایم استفاده کنند.

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | وزارت بهداشت | وزارت علوم | دانشجویان | دانشگاه | خوابگاه | برنامه | دانشگاه | صندوق | میلیون | برنامه


برچسب ها: , , , , , , , ,