محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند پلیمری به روش راحت تولید کنند که می‌توان از آن در اصلاح فواید فیزیکی و مکانیکی قطعات کامپوزیتی در صنایع هوافضا استفاده کرد.

تولید پلیمری جهت اصلاح فواید فیزیکی و مکانیکی قطعات کامپوزیتی

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ مهدی امراللهی اظهار کرد: سامانه‌های پلیمری گرماسخت به باعث فواید فیزیکی-مکانیکی، پایداری حرارتی و مقاومت شیمیایی اوج نسبت به سامانه‌های گرمانرم، کاربردهای ویژه‌ای در صنایع متفاوت دارد.

وی افزود: علیرغم ویژگی‌های منحصربه فرد، واکنش‌ها شکننده این دسته از پلیمر‌ها به باعث وجود یک شبکه سه بعدی شیمیایی، استفاده از آن‌ها را با محدودیت روبرو می‌کند.

وی گفت: کمتر از ۲۰ سال از معرفی گروه جدیدی از مواد با ساختارهای دو محیط دوست به عنوان افزودنی‌های مناسب با ساختار خاص و به منظور برطرف محدودیت‌های اصلاح کننده‌های سنتی و مرسوم می‌گذرد و سنتز این مواد در بعد آزمایشگاهی و حتی صنعتی در کنار دانش محدود کنونی درخصوص واکنش‌ها و اثرگذاری آن ها، حوزه پژوهشی گسترده‌ای را پیش روی پژوهشگران قرار داده است.

تولید پلیمری جهت اصلاح فواید فیزیکی و مکانیکی قطعات کامپوزیتی

امراللهی افزود: این پژوهش جهت تولید کوپلیمرهای محیط دوست به روشی به مراتب ساده‌تر از روشهای موجود است که ایده اولیه آن از ساختار کوپلیمرهای یورتانی بدست آمده است.

وی گفت: فارغ از استعداد ذاتی کوپلیمرهای یورتانی در ارائه فواید منحصربه فرد استحکام و چقرمگی، ترکیب این مواد نانوساختار با نانوذرات دیگر می‌تواند منجر به بروز اثر هم افزایی در سامانه‌های پایه شود؛ در این طرح ابتدا مجموعه‌ای از کوپلیمرهای یورتانی با ساختار دو محیط دوست برپایه مواد شیمیایی قابل دسترس در بازار داخلی تهیه شد.

امراللهی ادامه داد: سپس با تعیین ساختار و ترکیب درصد بهینه از این مواد، از طریق روش پیوندزنی شیمیایی، سطح نانولوله های کربنی اصلاح شده است و اثر افزودن آن بر فواید سامانه اپوکسی پایه مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: نتیجه های تحقیق حاکی از آن است که کوپلیمرهای تهیه شده است برپایه یک نوع پلی ال استری سنتز شده، دی ایزوسیانات و یک پلی ال اتری در اصلاح فواید فیزیکی مکانیکی و چقرمگی شکست سامانه اپوکسی قابل مسابقه با نمونه‌های تجاری است.

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند پلیمری به روش راحت تولید کنند که می‌توان از آن در اصلاح فواید فیزیکی و مکانیکی قطعات کامپوزیتی در صنایع هوافضا استفاده کرد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مکانیکی | شیمیایی | مکانیکی | محدودیت | فناوری نانو | دانشگاه امیرکبیر | وزارت علوم | پلیمر


برچسب ها: , , , , , ,