وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بیان بعضی از این موارد می‌پردازیم.

از مسمومیت دانشجویان در خوابگاه دانشجویی تا لغو اجرای بخش آموزشی سند ۲۰۳۰

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه ای از آن را می توانید در زیر دنبال کنید.
اعلام اسامی معرفی شدگان در هفته اول خرداد
حسین توکلی مشاور عالی شرکت سنجش آموزش کشور گفت: اسامی معرفی شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم (مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و…) همراه با برنامه زمانی مراجعه به دانشگاه های مجری در هفته اول خرداد ماه ۹۶ از طریق پایگاه اطلاع رسانی این شرکت منتشر خواهد شد.

عبارات مهم : مجلس شورای اسلامی – برنامه ریزی

۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری فعال هستند
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بالغ بر یک هزار شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری فعالیت می کنند و این پارک ها از طریق وزارت علوم مجوز گرفته و فعالیتشان را ادامه می دهد و بر اساس ضوابط و قوانینی که هیأت امنا جهت آن ها تعریف می کند ادامه کار می دهند.

چیتگر، محل احداث شهر دانش دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران
محمود نیلی احمد آبادی مدیر دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران هر سال یک هزار و ۲۰۰ دانشجوی دکتری پذیرش دارد و در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار دانشجوی دکتری در این دانشگاه تحصیل می کنند و سال گذشته بیش از ۳ هزار مقاله به وسیله دانشجویان ارائه شده است هست.

رئیس دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: مکان دانشگاه بسیار مهم هست، پیشنهاداتی مطرح بود که دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران به چیتگر انتقال یافته شود، ولی نظر ما این بود که هویت دانشگاه از بین می رود، بنابراین شهر دانش را در همین محل ایجاد می کنیم که بخش بزرگی از شهر دانش متعلق به پارک علم و فناوری دانشگاه شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران هست.

غذای دانشجویان دانشگاه مسموم برعهده پیمانکاران است
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در خصوص علت مسمومیت دانشجویان گفت: علت اینکه ۲۶۰ دانشجویی که در یزد دچار مسمومیت شده است اند مورد بررسی قرار گرفته و این عنوان مربوط به مواد غذایی است که پیمانکار تهیه کرده و ممکن است در هر بخشی پیش بیاید.

زمان عضویت دوره های کاردانی فنی و حرفه ای اعلام شد
حسین توکلی مشاور عالی شرکت سنجش و آموزش کشور گفت: با اشاره به آزمون دوره های کاردانی و نظام تازه دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: عضویت جهت شرکت در آزمون دوره های کاردانی نظام تازه دانشگاه فنی حرفه ای و موسسات غیر دولتی و غیر انتفاعی از روز یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۹۶ از طریق شبکه سایت شرکت سنجش و آموزش کشور شروع و در روز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه آخر می پذیرد.

رشد ۳۵ درصدی پذیرش بورسیه تحصیلی در سال تازه
سید ابوالحسن ریاضی معاون دانشجویان داخل شرکت امور دانشجویان گفت:ما در سال گذشته ۶۰۰ بورس پذیرش داشتیم و امسال تقریبا یک رشد ۳۵ درصدی را در اعتبارات این حوزه در نظر گرفته ایم.
دانشگاه آزاد خواستار ارتباط دوسویه با وزارتخانه های علوم و بهداشت است
علی محمد نوریان سرپرست دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد اسلامی باید با دو وزارتخانه علوم و بهداشت و مجلس شورای اسلامی تعامل دوسویه داشته باشد و دانشگاه آزاد اسلامی مکانی غیرانتفاعی و مستقل است و تمامی انتصابات در آن براساس شایسته سالاری صورت می گیرد.
درهای استخدامی دانشگاه آزاد بسته
محمد علی نوریان سرپرست دانشگاه آزاد گفت: به منظور ساماندهی نیروی انسانی در دانشگاه موارد ذیل جهت اقدام ابلاغ می شود.

جذب و بکارگیری کارمند تازه به هر نحو در تمام واحدها، مراکز آموزشی و شرکت مرکزی دانشگاه ممنوع هست.

لغو اجرای بخش آموزشی سند ۲۰۳۰
منصور کبکانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: تناقضات سند ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی نظام بار ها اعلام شده است بود.

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی با بیان اینکه کشورهای مسلمان دیگر نیز سند ۲۰۳۰ را امضا کردند، گفت: این کشورها، چون برنامه و سند بالادستی نداشتند، مجبور به موافقت با چنین اسنادی هستند، ولی مقام معظم رهبری تاکید داشتند که ما در درجه اول باید جهت اجرای چنین اسنادی در دنیا مخالفت کنیم واگر امکان آن نبود و نتوانستیم حداقل در کشور آن را اجرا نکنیم.

لزوم داشتن ارتباط های بین المللی جهت فروش محصولات پارک های علم و فناوری
وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: پارک های علم و فناوری و مراکز رشد دانشگاهی باعث توسعه علم و محوری ترین عامل جهت پیشرفت کشور ها محسوب می شود و کشورمان به همین جهت پارک های دولتی، تخصصی و حتی مجوز ایجاد ورود بخش شخصی را داده است و خوشبختانه امروزه اغلب دانشگاه های کشور دارای مراکز رشد و پارک های علم و فناوری هستند.
ایجاد سامانه ثبت محصولات پارک های دانشگاهی در دستور کار وزارت علوم
خسرو پیری مدیر کل دفتر برنامه ریزی امور فناور وزارت علوم گفت: با توجه به حمایت از تولید داخل با همکاری وزارت علوم در صدد ایجاد یک سامانه جهت ثبت محصولات پارک های علم و فناوری در دانشگاه ها هستیم.

وی با بیان اینکه تمام محصولات پارک ها و مراکز رشد در این سامانه قرار می گیرند، بیان کرد: در وهله نخست، خود دانشگاه ها ملزم هستند که تمام خریدهایشان را از طریق این سامانه انجام دهند.

جزئیات پذیرش در دوره کاردانی نظام تازه فنی حرفه ای اعلام شد
مشاور عالی شرکت سنجش گفت: پذیرش در ۴۳ رشته صورت می گیرد که از این تعداد ۳۲ رشته بدون آزمون و ۱۱ رشته باآزمون هست.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | برنامه ریزی | وزارت علوم | دانشجویان | دانشگاه | فناوری | برنامه | آموزشی | محصولات | دانشگاه | ایران


برچسب ها: , , , , , , , , ,