وزیر علوم با اشاره به تخصیص داده شده است ۱۱۰ میلیارد وام خاص جهت دانشجویان دکتری از ورود ۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل خبر داد.

۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل آمدند ، اختصاص ۱۱۰ میلیارد وام خاص جهت دانشجویان دکتری

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم صبحگاه امروز در مراسم گردهمایی اجلاس روسای دانشگاه‌ها که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در این دوره ما شاهد استقرار مدیران نیرومند بودیم که کارهای خوبی در جهت حل پرسشها دانشگاهیان کردند و همه کارکنان دانشگاه این مدیران را قبول دارند.

وی بیان کرد: مدیران دانشگاه‌ها جهت ایجاد فضای نشاط فرهنگی از هیچ تلاشی دریغ نکردند و در این راستا قدم‌های خوبی برداشته و در اجرای سیاست‌های خرد و کلان کارهای مهمی را انجام داده‌اند.

فرهادی ادامه داد: در این دوره در دانشگاه‌ها چندین انتخابات مهمی انجام شده است که همه این کارها با حداقل منابع مالی بوده است و بیش از ۴۳۰ برنامه انتخاباتی مانند مناظره دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی‌ و جلسات پرسش و پاسخ بدون هیچ مشکلی در دانشگاه‌های کشور انجام شد.

۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل آمدند ، اختصاص ۱۱۰ میلیارد وام خاص جهت دانشجویان دکتری

وی با بیان اینکه بعضی از این مناظرات دانشجویی مشکلاتی را ایجاد کرد که با تعامل قوه‌ قضاییه‌ انجام شد، افزود: بسیاری از فرهیختگان برنامه‌های آموزش عالی را رصد‌ و چشم امید به کارها و برنامه‌های دانشگاه‌ها دارند تا این مراکز علم را به ثروت تبدیل کنند.

وزیر علوم عنوان کرد: مبحث اقتصاد دانش‌بنیان‌ و تشکیل دانشگاه‌های کا‌رآفرین و نسل سوم در این دوره جهت‌گیری‌های خوبی انجام شده است است و با قدرت تمام دانشگاه‌ها در حال استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان جهت تولید کالاهای دانش‌بنیان هستند.

وی با بیان اینکه توجه به اسناد اوج دستی و سیاستگذاری‌های کلان و حمایت از نهادهای علم و فناوری از جمله کارها مهم دانشگاه‌ها محسوب می‌شود، افزود: نهادینه‌سازی عملکرد علم و فناوری و بهره‌گیری از نظر صاحب نظران در سند راهبردی استفاده بهینه‌ای در این راستا شده است است که از اینها جهت تدوین برنامه ششم توسعه در شورا استفاده و احکام برنامه ششم توسعه آموزش عالی جامع نگاشته شده است که بعضاً بعضی از آنها دائمی است.

فرهادی ادامه داد: آموزش عالی دارای چهار کالج مهم بود که کالج‌های مهم آن برنامه ریزی شد، همچنین طرح آمایش آموزش عالی که ما با آن در حال حاضر مواجه هستیم گستردگی و پراکندگی آموزش عالی هست. این مسئله نیز باید ساماندهی شود و گام‌های خوبی در این خصوص برداشته شده است است.

وزیر علوم با اشاره به تخصیص داده شده است ۱۱۰ میلیارد وام خاص جهت دانشجویان دکتری از ورود ۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل خبر داد.

وی به طرح آمایش آموزش عالی اشاره کرد و گفت: همه زیر نظام‌ها باید زیر نظر طرح آمایش عالی ساماندهی شوند، همچنین در این دوره ستاد برنامه اقتصاد مقاومتی تشکیل شد، همکاری‌های علمی و دیپلماسی گسترش پیدا کرد. تفاهمنامه‌های زیادی با دانشگاه‌ها منعقد شد که از صفر تا ۷۰ درصد اجرایی شده است است و من اعلام کردم فعلا همین تفاهمنامه‌ای که منعقد شده است را اجرایی کنند و سپس اگر نیاز بود تفاهمنامه جدیدی امضا کنند.

وزیر علوم تصریح کرد: در حال حاضر دوره‌های یکسان با دانشگاه‌های خارجی به ۱۲ دوره رسیده هست، ۲۳۵ پروژه تحقیقات یکسان داخلی و خارجی منعقد شده است هست. با اتحادیه اروپا ۹.۵ میلیون یورو تفاهم منامه داریم، ۵۰۰ نفر از اساتید ایرانی از خارج کشور به داخل آمدند و تدریس کردند و موانع تحصیل دانشجویان خارجی در داخل برطرف شد.

وی به برنامه‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از دو هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های خبر نور، علمی و کاربردی، فنی و حرفه‌ای برگزار شده است هست. همچنین بیش از هزار کرسی آزاداندیشی در دانشگاه‌های دولتی برگزار شده است هست. همچنین در این دوره کیفیت آموزش عالی مورد تاکید قرار گرفته هست. از توسعه بی رویه آموزش عالی به صورت جد جلوگیری شده است هست. در جهت تجمیع، ادغام و انحلال بعضی موسسات برنامه‌هایی اجرا شده است است بعضی از برنامه‌ها اعلام شده است و بعضی بدون سر و صدا انجام شده است چراکه مورد نیاز بوده است.

فرهادی افزود: دوره وقت مطالعاتی در صنعت ایجاد شده است شورای صنعتی راه اندازی شده است و قرار است کارآموزی اضطراری شود، بعضی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه صنعتی سهند این کار را انجام داده اند و دانشجویان سه ماه موظف هستند کارآموزی کنند.

وی اظهار کرد: شبکه علمی سراسری شده است است و در آینده تمام دانشگاه‌ها به شبکه علمی متصل خواهند شد، همچنین در حوزه دانشجویی کارها خوبی انجام گرفته که می‌توان به رتبه بندی خوابگاه‌ها تسهیلات وام‌های دانشجویی اشاره کرد.

وزیر علوم بیان کرد: امسال اعتبار وام خاص دکتری به ۱۱۰ میلیارد تومان رسید که البته این دانشجویان دکتری آمده بودند و می‌گفتند: «نه پژوهانه و نه وام فقط حقوق ماهیانه» که ما نیز می‌گوییم اگر ردیفی جهت آن تخصیص داده شده است دهند می‌دهیم بخیل نیستیم، خوب است که داده شود.

۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل آمدند ، اختصاص ۱۱۰ میلیارد وام خاص جهت دانشجویان دکتری

وی با اشاره به بنیاد خیرین در دانشگاه‌ها عنوان کرد: ۶۰ بنیاد خیرین در دانشگاه‌ها ایجاد و ۵۰۰ هزار متر به وسیله بنیاد خیرین داده شده، همچنین در زمینه اداری و مالی بودجه‌های ما علی رغم محدودیت‌ها زیاد کردن یافته و به من خبر رسیده است که از ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد اوراق خزانه، ۹۵۰ میلیاردتومان آن به وزارت علوم تخصیص داده شده است دارد.

وزیر علوم افزود: در زمینه‌های فرهنگی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تحول و ارتقای علوم انسانی و کاربردی کردن آن کار‌هایی صورت گرفته است.

فرهادی تاکید کرد: مسئله دیگری که باید به آن توجه شود انسجام نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی است مراجع متعددی جهت حوزه آموزش عالی تصمیم می‌گیرند که امیدواریم این مراجع منسجم شوند.

وی با اشاره به آیین نامه ارتقای بازبینی عنوان کرد: این آیین نامه بازبینی و ابلاغ شده، ولی باز می‌بینیم نظراتی جهت اصلاح آن می‌آید، این نظرات باید همان موقع که به نظرسنجی گذاشته شد، ارائه می‌شد و دانشگاه‌ها باید برنامه‌های راهبردی و عملیاتی ۵ ساله داشته باشند.

وزیر علوم با اشاره به تخصیص داده شده است ۱۱۰ میلیارد وام خاص جهت دانشجویان دکتری از ورود ۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل خبر داد.

برطرف شدن پدیده دانشجویان ستاره دار

در این مراسم حسن صدوق مدیر دانشگاه شهید بهشتی صبحگاه امروز در نشست رؤسای دانشگاه‌ها که در این دانشگاه در حال برگزاری هست، گفت: در آستانه تشکیل دولت دوازدهم هستیم، جا دارد یادی کنیم از چهار سال گذشته و اینکه دکتر فرهادی در چه شرایطی سکان آموزش عالی را در دست گرفت.

وی ادامه داد: خوشحالیم که قطار آموزش عالی با حمایت‌های دولت به ریل و مسیر خود بازگشته است و امیدواریم مشکلاتی که باقی مانده در چهار سال آینده برطرف شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی افزود: علیرغم پرسشها فراوانی که وجود داشت، بسیاری از مسیر‌ها اصلاح شد. در فضای دانشجویی دیگر با پدیده «دانشجوی ستاره‌دار» مواجه نیستیم.

صدوق تصریح کرد: پژوهش در مسیر خوبی قرار گرفته و همین پژوهش است که آینده آتی کشور ما را رقم می‌زند و اگر همه ما و دولت به این مسئله واقف باشیم، رشد کشور بستگی به این مسئله دارد که علم و پژوهش در خدمت همه پرسشها کشور باشد؛ آن وقت است که شاهد توسعه پایدار کشور خواهیم بود.

۵۰۰ استاد ایرانی از خارج کشور به داخل آمدند ، اختصاص ۱۱۰ میلیارد وام خاص جهت دانشجویان دکتری

ضرورت بازبینی مراکز پژوهشی و فعالیت‌های دانشگاهی

همچنین در ادامه مراسم حسین فریدون مشاور وزیر علوم اظهار کرد: شاخص‌های مختلفی در محیط‌های دانشگاهی باید داشته باشیم و من امیدوارم در ادامه بتوانیم راه روند توسعه علمی را شتاب ببخشیم.

عبارات مهم : برنامه ریزی – دانشجویان
مشاور وزیر گفت: بر اساس ابلاغ برنامه ششم توسعه مراکز پژوهشی و فعالیت‌های دانشگاهی باید بازبینی شود.

وی بیان کرد: باید بازبینی از فعالیت‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشی صورت بگیرد که با ابلاغ برنامه ششم توسعه سهم هر یک از مراکز آموزشی نسبت به پرسشها و شاخص‌ها مشخص شده است و بازبینی‌های خوبی صورت بگیرد.

فریدون ادامه داد: پرسشها رفاهی کارکنان و تعامل بین مراکز پژوهشی و تحقیقاتی باید انجام شود و در این راستا خوشبختانه کار‌های خوبی انجام شده است است.

وی یادآور شد: پرسشها آموزشی و پژوهشی باید رونق بگیرد و از نظرات رؤسای مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در انجام کار‌ها و برنامه‌ریزی‌های استفاده شود.

انتهای پیام/

کمک خیّرین در ساخت خوابگاه و اعطای تجهیزات

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | دانشجویان | دانشگاه | برنامه | آموزشی | دانشگاه | آموزش | برنامه


برچسب ها: , , , , ,