در حالیکه از بین بردن سهم سوابق تحصیلی در کنکور طرفداران خاص خود را میان عامه دانش‌آموزان دارد ولی کارشناسان معتقدند با ابطال سهم سوابق تحصیلی، سایه کنکور

ابطال سهم سوابق تحصیلی از کنکور!!

در حالیکه از بین بردن سهم سوابق تحصیلی در کنکور طرفداران خاص خود را میان عامه دانش‌آموزان دارد ولی کارشناسان معتقدند با ابطال سهم سوابق تحصیلی، سایه کنکور همچنان بر سر آموزش‌وپرورش باقی می‌ماند.

دانش‌آموزان و استقبال از از بین بردن سهم سوابق تحصیلی

تأثیر ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور با مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو از سال ۹۲ عملیاتی شد و براین اساس سهم سوابق تحصیلی باید هر سال زیاد کردن یابد به گونه‌ای که طی ۵ سال ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها از طریق اعمال سوابق تحصیلی تکمیل شوند. در حالیکه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مصوب کرد در کنکور ۹۵،‌ سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان سهم ۲۵ درصدی و سوابق تحصیلی دوره پیش‌دانشگاهی سهم ۵ درصدی به صورت تأثیر مثبت داشته باشد ولی با حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال سهم سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور ماجرا به شکل دیگری پیش رفت.

دیوان عدالت اداری براساس شکایت یکی از شهروندان درخصوص شرایط اعمال سوابق تحصیلی در کنکور (مبنی برآنکه طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو باید سوابق تحصیلی هر سه سال دوره متوسطه در کنکور اعمال شود ولی هم‌اکنون صرفاً سوابق تحصیلی سال سوم دبیرستان اعمال می‌شود) با صدور حکمی تأکید کرد: تأثیر ۲۵ درصدی معدل سال سوم متوسطه در کنکور جهت داوطلبانی که طی سال‌های ۸۴ تا ۹۲ دیپلم گرفته‌اند مغایر قانون بوده و ابطال می‌شود.

ابطال سهم سوابق تحصیلی از کنکور!!

ابطال سهم سوابق تحصیلی در کنکور منجر به آن شد تا شرکت سنجش با طرح استفساریه‌ای از مجلس درخواست کند تا این بند از قانون سنجش و پذیرش دانشجو را تفسیر کند. در حالیکه کنکور سراسری سال ۹۵ در تاریخ ۲۴ و ۲۵ تیر برگزار می‌شود هنوز این استفساریه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار نگرفته است و داوطلبان همچنان چشم انتظارند.

صدور حکم دیوان عدالت اداری مبنی برابطال سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی با واکنش‌های مختلفی از سوی خانواده‌ها و دانش‌آموزان همراه شده است است.

خانم سعیدی که دخترش امسال در کنکور شرکت می‌کند با اعتراض نسبت به رای دیوان عدالت اداری به تسنیم می‌گوید: به علت آنکه نمرات امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان در پذیرش کنکور سهم ۲۵ درصدی داشت، دخترم جهت کسب نمرات خوب تلاش بسیاری کرد حتی با صرف هزینه بسیار برایش معلم شخصی گرفتیم تا نمرات خوبی را در کسب کند.

وی می‌افزاید: فرزندم جهت قبولی با نمرات عالی در امتحانات سال سوم دبیرستان،‌حدود یک سال به هیچ گردش و مهمانی نرفت و حالا که موفق به کسب نمرات خوبی شده، دیوان عدالت اداری حکم به ابطال سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور داده است.

در حالیکه از بین بردن سهم سوابق تحصیلی در کنکور طرفداران خاص خود را میان عامه دانش‌آموزان دارد ولی کارشناسان معتقدند با ابطال سهم سوابق تحصیلی، سایه کنکور

مادر دیگری که فرزندش در مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) تحصیل می‌کند، درخصوص ابطال سهم سوابق تحصیلی در کنکور می‌گوید: اگر سهم سوابق تحصیلی در کنکور از بین بردن شود، به ضرر دانش‌آموزانی است که معدل خوبی دارند.نمی‌توان آینده ورود به دانشگاه را فقط به دو ساعت جلسه کنکور ختم کرد، ممکن است دانش‌‌آموزی درسخوان بوده و نمرات خوبی داشته باشد ولی سرجلسه کنکور بنابر شرایطی با مسئله مواجه شده است و سؤالات را به خوبی پاسخ ندهد در چنین شرایطی سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی می‌تواند به او کمک کند.

وی می‌افزاید:‌ نباید به یکباره و آن هم در شرایطی که همه تصور می‌کردند سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ سهم ۲۵ درصدی دارد حکم به ابطال آن داد اگر قرار است این اتفاق بیفتد حداقل آن را جهت کنکور ۹۶ اعمال کنند تا دانش‌آموزان و خانواده‌ها نیز در جریان باشند.

طرف دیگر ماجرا، دانش‌آموزانی هستند که نمرات درسی آنها میانگین بوده یا چندان خوب نیست. اغلب این گروه از دانش‌آموزان از از بین بردن سوابق تحصیلی در کنکور رضایت دارند.

به سراغ دبیرستانی دخترانه در یکی از مناطق مرکزی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران رفتیم تا نظر دانش‌آموزانی را که قرار است امسال در کنکور شرکت کنند، جویا شویم. اغلب دانش‌آموزانی که با آنها همصحبت شدیم از از بین بردن سهم سوابق تحصیلی در کنکور استقبال می‌کنند.

مونا و دوستانش که از این عنوان رضایت بسیاری دارند و معدل آنها نیز مابین ۱۶ و ۱۷ هست، معتقدند: اگر قرار باشد نمرات سال سوم دبیرستان تأثیر ۲۵ درصدی در ورودشان به دانشگاه داشته باشد به نفعشان نیست.

آنها می‌گویند: اغلب همکلاسی‌هایشان نیز از از بین بردن سوابق تحصیلی در کنکور خوشحال هستند و معلم‌ها به آنها گفته‌اند که سوابق تحصیلی در کنکور ۹۵ اعمال نمی‌شود.

ابطال سهم سوابق تحصیلی از کنکور!!

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص ضروت از بین بردن یا اعمال سهم سوابق تحصیلی در کنکور به تسنیم می‌گوید:‌ مطابق قانون سنجش و پذیرش دانشجو مقرر شد تا سهم ۲۵ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور اعمال شده است و این سهم به تدریج هر سال زیاد کردن یابد ولی با رأی اخیر دیوان عدالت اداری اوضاع کنکور ۹۵ مشخص نیست.

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان آینده داوطلبان را با دو ساعت حضور در جلسه کنکور تعیین کرد، ادامه می‌دهد:‌ضریب نفوذ دستگاه اموزش و تربیت در تعیین آینده دانش‌آموزان باید زیاد کردن یابد. تا چند سال آینده پیش دانشگاهی از بین بردن خواهد شد و اگر دوران ۱۲ ساله حضور دانش‌آموز در مدرسه هیچ تأثیری در کنکور و آینده او نداشته باشد چگونه ادعا می‌کنیم که آموزش و پرورش وزارتخانه‌ای تأثیرگذار است.

معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش می‌گوید:‌دو ساعت حضور داوطبان در جلسه کنکور باید تأثیرگذار باشد ولی ۱۲ سال تلاش آنها در مدرسه تأثیری نداشته باشد؟ در عین حال می‌پذیریم که آموزش و پرورش باید امتحانات نهایی را به تمام پایه‌های دوره متوسطه تسری دهد همانگونه که هم‌اکنون جهت چهار درس دوره پیش دانشگاهی امتحانات نهایی برگزار می‌شود باید جهت دروس سال دوم دبیرستان نیز امتحانات نهایی را برگزار کرد.

وی بیان می‌کند: کنکور باید به تدریج از بین بردن شده است و سوابق تحصیلی ملاک ورود به دانشگاه‌ها باشد ولی اگر قرار باشد سهم سوابق تحصیلی را ابطال کنیم سایه کنکور همچنان بر سر آموزش‌وپرورش باقی مانده و نقش معلمان کمرنگ می‌شود.

در حالیکه از بین بردن سهم سوابق تحصیلی در کنکور طرفداران خاص خود را میان عامه دانش‌آموزان دارد ولی کارشناسان معتقدند با ابطال سهم سوابق تحصیلی، سایه کنکور

به گزارش تسنیم، اگر بعد از بررسی استفساریه در صحن علنی، نمایندگان مجلس نیز به ابطال سهم سوابق تحصیلی در پذیرش کنکور رأی دهند، تأثیر ۲۵ درصدی نمرات درسی سال سوم متوسطه در کنکور از بین بردن شده است و همانند گذشته کنکور تنها روش پذیرش دانشجو خواهد بود.

منبع : تسنیم

ابطال سهم سوابق تحصیلی از کنکور!!

واژه های کلیدی: آموزش | کنکور ۹۵ | کنکور ۹۶ | دانشجو | نمرات عالی | کنکور سراسری | خبر | دانشگاه


برچسب ها: , , , , , , ,