سوالی که دغدغه همه دانشجویان در روز‌های انتهایی ارائه آخر نامه است همگی در این مطلب جهت شما به صورت دقیق ذکر شده است است.

آن چه که دانشجویان باید از آخر نامه بدانند

به روایت گروه خبری حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ دفاع از آخر نامه بخش بسیار مهمی به حساب می‌آید که میزان تلاش و کار شما را به نمایش می‌گذارد به همین خاطر نکاتی که در این بخش گردآوری شده است است توضیحات کاملی راجع به شیوه دفاع از پایان نامه وطرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی است و د. واقع با توجه به وقت محدود و حجم بالای مطالب مهم است که جهت هر دقیقه از جلسه دفاع برنامه ریزی شود.

اصول زیر را با دقت مطالعه و در کار خود مورد استفاده قرار دهید.

۴ مرحله گزینش عنوان آخر نامه

انتخاب عنوان آخر نامه یکی از چالش‌های مهم دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری هست؛ در این پست مطالبی راجع به شیوه گزینش موضوع آخر نامه در ۵ مرحله ساده جمع آوری شده است است تا راهنمای دانشجویان عزیز در این باره باشد. شیوه انجام سایر بخش‌های آخر نامه را می‌توانید از پی اچ دی پارس دریافت نمایید.

آن چه که دانشجویان باید از آخر نامه بدانند

مرحله اول: ملاحظات و نکات اولیه گزینش عنوان آخر نامه

مطالعه و وارسی “پیشنهاد‌هایی جهت پژوهش‌های بیشتر” در فصل آخر آخر نامه‌ها جهت آگاهی از موضوع‌های بالقوه مناسبصرف وقت زیاد و مطالعه عمیق‌تر و تحلیلی‌تر در باره موضوع‌های مطرح، مشورت با استادان و سایر دانشجویان آگاه و منتقد در مورد موضوع‌های قابل قبول و مطرح از جمله نکاتی است که باید در مرحله اول رعایت شود.

مرحله دوم: بررسی و تحلیل مقوله‌ها و نکات مورد توجه در گزینش موضوع
علاقه‌مند بودن به موضوع، در نظر گرفتن توانایی‌ها و امکانات فردی مثلاً قدرت تجزیه و تحلیل، توانایی تحلیل آماری، نو بودن عنوان (تکراری و یا تقلیدی صرف نباشد)، ارزشمند بودن عنوان ومطرح بودن در سطح ملی یا منطقه‌ای یا جهانی از جمله مواردی هستند که رعایت کردن آن‌ها در گزینش سوژه مناسب می‌تواند مثمر الثمر واقع شود.

نکات رعایت دیگری همچون امکان تعریف سؤال یا فرضیه بر اساس پرسشها عملی یا نظری، مشخصی و هدفمند بودن سوالات، راه حل علمی و روش مناسب جهت پاسخ به پرسش ها، امکان عملی اجرای پژوهش، در دست رس بودن اطلاعات و امکان استخراج و چاپ چند مقاله در آن زمینه از جمله نکات کلیدی در گزینش عنوان مورد نظر می‌باشد.

سوالی که دغدغه همه دانشجویان در روز‌های انتهایی ارائه آخر نامه است همگی در این مطلب جهت شما به صورت دقیق ذکر شده است است.

مرحله سوم: تصمیم گیری کلی

بررسی مجدد تک تک موضوع‌ها با نگاه منطقی و واقع بینانه، از بین بردن بعضی از موضوع‌ها که امکان انجام تحقیق و رسیدن به نتیجه مطلوب در آن‌ها سخت هست، گزینش حداکثر دو یا سه عنوان مناسب جهت تحقیق، مشورت با یک یا دو استاد در باره موضوع‌های پیشنهادی و پرسشها مرتبط با آنها، تائید عنوان ن‌هایی بعد از انجام اصلاحات مورد نیاز در عنوان و گرفتن تائید اولیه از یک یا دو استاد در مورد مناسب بودن یکی از موضوع‌ها نیز از جمله اموری است رعایت آن به شما کمک شایانی میکنند.

مرحله چهارم: محدودکردن دامنه موضوع

عبارات مهم : دانشجویان – تنظیمات
مطالعه متون علمی جهت پی بردن به فضا‌های خالی جهت تحقیق در آن موضوع، بیان عنوان محدود شده است در قالب عبارت (عنوان آخر نامه)، مشورت مجدد با استادان مربوطه در مورد عنوان محدود شده، مطالعه مجدد متون علمی جهت یافتن و تدوین مسئله پژوهش و مشورت با استادان مربوطه و تائید مسئله‌ها و یا فرضیه‌ها نیز جز کلید‌های طلایی گزینش سوژه مناسب به حساب می‌آید.

آموزش نگارش آخر نامه از ابتدا تا انتها

نوشتن آخر نامه کار بسیار راحت و لذت بخشی هست. اینکه حاصل تحقیقات خود را می‌خواهید به رشته تحریر در آورید همچنین همه ما در شروع نوشتن آخر نامه با پرسشها زیادی در تایپ در ورد مواجه می‌شویم و شروع به تماس و راهنمایی گرفتن از دوستانی می‌کنیم که قبلا آخر نامه نوشته اند به همین جهت ما مطالبی را جهت شما آماده کرده ایم که آموزش‌های مورد نیاز را در این زمنیه به شما می‌دهند.

نکته ۱: تنظیمات راست چین و چپ چین و Justify کردن در word

قبل از شروع به نوشتن آخر نامه، ابتدا باید فایل word را تنظیم کنید تا از پرسشها آتی چپ چین و راست چین شدن متن راحت شوید.
برای اینکار، در بالای صفحه، در منوی Home گزینه Justify را گزینش کنید تا بند‌هایی که می‌نویسید همه در یک ستون قرار گیرند.

آن چه که دانشجویان باید از آخر نامه بدانند

توصیه ۲: راست نویس کردن در word

اگر دیدید که متن شما از سمت چپ نوشته می‌شود، جهت عوض کردن آن به راست، علامت راست نویس را گزینش کنید.

توصیه ۳: فعال کردن خط کش (Ruler) در word

خط کش را فعال کنید.
این خط کش در نکات ۴ و ۵ جهت ما کاربرد دارد.
در منوی View، گزینه Ruler را فعال کنید.
خط کش ظاهر می‌شود.

سوالی که دغدغه همه دانشجویان در روز‌های انتهایی ارائه آخر نامه است همگی در این مطلب جهت شما به صورت دقیق ذکر شده است است.

توصیه ۴: تنظیم فاصله متن از حاشیه‌ها در word

بنا به اینکه در کدام دانشگاه مشغول به تحصیل هستید، فاصله متن از حاشیه‌های ۴ طرف کاغذ تفاوت دارد که باید از مسئول کتابخانه یا تحصیلات تکمیلی، اطلاعات مورد نیاز مانند فونت و حاشیه‌ها را بپرسید.
روی خط کش ظاهر شده، دو بار کلیک کنید.
پنجره زیر باز می‌شود.

آن چه که دانشجویان باید از آخر نامه بدانند

توصیه ۵: تنظیم فرمت کاغذ A۴ در word

فایل word به طور پیش فرض روی نامه (Letter) فعال هست، در حالی که فایل ما باید با فرمت A۴ باشد.
اکثر دوستان این توصیه را نمی‌دانند و تازه زمانی که فایل word خود را پرینت می‌گیرند، پی می‌برند که نوشته‌های آخر نامه از حاشیه‌ها فاصله‌ای بیش از آنچه که تعریف کرده اند، دارد؛ و بدتر از آن اینکه هنگامی که فرمت آخر نامه را از Letter به A۴ عوض کردن می‌دهند، تمامی متن آخر نامه و محل قرار گرفتن شکل‌ها و جداول بهم می‌ریزد و باید چندین روز وقت بگذارند و کل آخر نامه را دوباره بخوانند تا بتوانند آن را مرتب کنند.

اگر می‌خواهید از شر این مسئله قریب الوقوع خلاص شوید، همین ابتدای کار و قبل از شروع به نوشتن، فرمت word را روی A۴ تنظیم کنید.

برای اینکار نیز روی خط کش دو بار کلیک کنید.
در پنجره باز شده، روی Paper بروید و فرمت A۴ را گزینش نمایید.

نکته ۶: تنظیم فونت و سایز فونت در word

قبل از نوشتن متن، باید فونت و سایز آن را مشخص کنیم که این مورد نیز بستگی به دانشگاه شما دارد.
البته معمولا گفته می‌شود که از یکی از فونت‌های مرسوم فارسی همچون BNazanin، BLotus، و… استفاده کنید و عموما فونت ۱۲ بکار گرفته می‌شود.
ابتدا چند اینتر بزنید و ctrl+A را گرفته، سپس فونت و سایز مورد نظر را گزینش کنید.
اینطوری، پیش فرض فایل ورد شما فونت و سایزی می‌شود که گزینش کرده اید و اگر در حین نوشتن آخر نامه، زبان نوشتن را عوض کردن دهید و کلمه‌ای را به انگلیسی بنویسید و دوباره زبان نوشتن را به فارسی برگردانید، فونت و سایز نوشته شما تغییری نمی‌کند.

برای انجام این تنظیمات روی منوی Home رفته و مطابق شکل، فونت و سایز مورد نظر را گزینش نمایید.

نکته ۷: تنظیم زبان نوشتن اعداد (فارسی و انگلیسی) در word

حتما جهت بعضی از شما دوستان هم پیش آمده که هنگامی که در word اعداد را با فونت فارسی می‌نویسید، با فونت انگلیسی نمایش می‌دهد و یا بالعکس.
این ایراد در تنظیمات word نهفته است.
برای برطرف این مسئله تنها کافی است از روش زیر جهت اعمال تنظیمات مورد نیاز پیروی کنید.

در ابتدا، روی علامت Office Button کلیک کرده و در پایین پنجره، گزینه Word Options را کلیک نمایید.

صفحه زیر باز می‌شود.

روی گزینه Advanced کلیک کنید و به پایین پنجره بروید تا مطابق شکل زیر در قسمت Show document content، گزینه Numeral را مشاهده نمایید.
آن را بر روی Context تنظیم کنید.
در این حالت، تمامی اعدادی که با فونت فارسی نوشته شده است اند، فارسی و تمامی اعدادی که با فونت انگلیسی نگاشته شده است اند، انگلیسی نمایش داده می‌شوند.

چگونه یک دفاع موفق و کامل از آخر نامه داشته باشیم

داوران را درگیر توضیحات کنید، آن‌ها نباید خسته شوند.
سرزنده و با روح باشید.
صدایی تاثیر گذار، نیرومند و رسا داشته باشید. آرام صحبت نکنید.
از کار‌هایی که باعث پرت کردن حواس حاضرین می‌شود جلوگیری کنید.
تمرین واقعی داشته باشید.
مناسب‌ترین پوشش ممکن (ساده، تمیز و اتو شده) را داشته باشید.
حرف‌های تکراری را از بین بردن کنید.
چند مرحله‌ای صحبت کنید.
شب قبل از دفاع استراحت کنید.
ساعت ارائه را قبل از ۱۰ صبح نگذارید.

انتهای پیام/

راز و رمز‌های دفاع از از آخر نامه

واژه های کلیدی: دانشجویان | تنظیمات | انگلیسی | مطالعه | انگلیسی | امکانات | فارسی | تنظیم


برچسب ها: , , , , , ,