برنامه ریزی | لوازم خانه | مدیریت | برنامه | اندازی | زندگی | ولخرجی | مهمانی

شخصیت پولی شما چیست؟

شخصیت پولی شما چیست؟

عبارات مهم : برنامه ریزی – لوازم خانه

هر یک از الگوهای خرج کردن پول نقاط قوت و ضعف خود را دارند

شخصیت پولی شما چیست؟

هر یک از الگوهای خرج کردن پول نقاط قوت و ضعف خود را دارند. از این رو نیازی نیست بعد از پر کردن این پرسش نامه رویه خود را به صورت اصولی عوض کردن دهید، بلکه بحث بر سر مدیریت بهتر شرایط براساس شخصیت شما است.

هر یک از الگوهای خرج کردن پول نقاط قوت و ضعف خود را دارند. از این رو نیازی نیست بعد از پر کردن این پرسش نامه رویه خود را به صورت اصولی عوض کردن دهید، بلکه بحث بر سر مدیریت بهتر شرایط براساس شخصیت شما هست. باید نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و آن وقت براساس این نکات، درک بهتری از رویکردهای مالی خود به دست آورید. طبیعی است که درک شرایط، بخش قابل توجهی از مسیر مدیریت مالی را تسهیل خواهد کرد.

پرسش نامه زیر به گونه ای طراحی شده است است که پاسخ دادن به آن جالب و مفرح باشد. پاسخ به پرسش ها را شروع کنید و در آخر از نکات ارائه شده است در خصوص هر شخصیت استفاده کنید.

۱ – عالی ترین توصیف از اتاق خواب فرزندتان چیست:
الف- پر از اسباب بازی، کتاب و لباس هست. این اشیا به دقت مرتب شده است اند و شما عاشق خرید چیزهای تازه جهت کودک خود هستید.

ب- تمیز و مرتب هست. جایی است که کودک در آن می خوابد، وسائل شخصی اش را قرار می دهد و از تعداد محدودی کتاب یا اسباب بازی استفاده می کند.

ج- همه چیز در آن پیدا می شود؛ اعم از اشیا بافایده و به درد نخور.

د- تقریبا خالی هست. علاقه زیادی به خرید لوازم ندارید، ولی فضای مناسبی جهت بازی و انجام کارهای هنری وجود دارد.

ه- به صورت مناسبی تقسیم شده است هست. به طوری که هم وسائل کافی جهت کودک وجود دارد و هم فضای بازی مناسبی در اختیار او قرار می گیرد.

۲ -در قرعه کشی فروشگاه ها برنده ۱۰ میلیون تومان پول شده است اید؛ آن را چگونه خرج می کنید؟
الف- تمام پول را جهت سفری جالب و خاطره انگیز صرف می کنید. یا آن را جهت خرید لوازم خانه، لباس، اسباب بازی جهت فرزندتان و دیگر لوازم جالب هزینه می کنید.

ب- پول به دست آمده را بعد انداز می کنید.

ج- تلاش می کنید پول را خرج خودتان نکنید، بلکه با کمک آن بدهی ها را بازگردانید.

د- پول را در حساب جاری خود واریز می کنید و آن را جهت هزینه های زندگی صرف می نمایید.

ه- نیمی از آن را در صندوق های موجود سرمایه گذاری می کنید. الباقی مبلغ را نیز جهت خرید لوازم جالب یا سفر هزینه می کنید.

۳ -هر چند وقت یک بار جهت خودتان ولخرجی می کنید:

الف- اغلب مواقع. نمی خواهید امیال و نیازهای خود را قربانی کنید. پول را صرف خواسته های خانواده می کنید.

ب- پاسخ این پرسش را به درستی نمی دانید. تردید دارید که آیا خریدهای کوچک منزل نیز ولخرجی محسوب می شود.

ج- تلاش می کنید که به طور کلی از ولخرجی پرهیز کنید. ولی گاهی اوقات نمی توانید مانع خود شوید.

د- بسیار کم ولخرجی می کنید. زمانی که جهت خرید می روید، به سرعت و در نخستین فروشگاه خرید را انجام می دهید.

ه- گاه به گاه پول خود را در زمینه های مناسب خرج می کنید. در عین حال مراقب هستید که بیش از اندازه ولخرجی نشود.

۴- آیا تا به حال خرج شدن پول را از همسر خود پنهان کرده اید؟
الف- گاهی اوقات. ولی هر لحظه کار به خوبی پیش نرفته و در مورد شیوه خرج شدن پول میان شما دلخوری و بحث به وجود آمده است.

ب- نه. با غرور کم هزینه بودن خود را به همسرتان نشان می دهید.

ج- بله، از انجام این کار پشیمان هستید.

د- بله ولی نه به صورت عمدی. گاهی اوقات فراموش کرده اید در این باره توضیح دهید.

ه- هرگز میان شما شفافیت و صداقت کامل وجود ندارد.

۵- چه احساسی راجع به وام های بانکی یا خرید اعتباری دارید؟
الف- عاشق آنها هستید. به طور مداوم از آنها استفاده می کنید و تلاش دارید بدهی ها را به موقع پرداخت کنید.

ب- علاقه ای زیاد به خرید کالاها با استفاده از بدهی ندارید. ولی گاهی اوقات و در مواقع مهم از آنها استفاده می کند.

ج- تلاش می کنید به طور کلی وام نگیرید و بدهی نداشته باشید.

د- به این روش علاقه مند هستید، ولی دانش و مهارت کافی جهت مدیریت بازگشت پول ندارید. گاهی بازپرداخت اقساط را از یاد می برید.

ه- از نظر شما وام ها ابزاری بافایده هستند. می توان در موارد مناسب از آنها استفاده کرد. البته باید تعادل بودجه و بازپرداخت دقیق را نیز مدنظر قرار دارد.

۶- لوازم مورد نیاز فرزندتان را از کجا خریداری می کنید؟
الف- هر جا جهت کودک بهتر باشد. چندان تفاوتی نمی کند که کالا با چه قیمتی و از کجا خریداری شده است باشد.

ب- فروشگاه های اختصاصی کودکان بسیار گران هستند. لوازم مورد نیاز را به صورت دسته دوم و یا زیر قیمت خریداری می کنید. اگر بخواهید چیزی تازه بخرید، وقت زیادی را جهت مقایسه فروشگاه ها و یافتن عالی ترین گزینه صرف می کنید.

ج- بستگی دارد. گاهی اوقات به آسانی وسیله مورد نیاز را می خرید و گاه سخت گیرتر هستید.

د- وسایل مورد نیاز را به سرعت خریداری می کنید. به همین علت اغلب موارد با مشکلاتی از قبیل کوچک شدن لباس یا کفش کودک مواجه می شوید.

ه- بعد از مقایسه قیمت و یافتن مکان های مناسب خرید می کنید. ولی هر لحظه کالاهای مناسب و نو را جهت کودکتان تهیه می کنید. در این کار آینده را نیز مورد توجه قرار می دهید.

۷ -فرزند شما ۳ ساله شده است هست، مراسم خوش حالی تولد او را توصیف کنید.
الف- همه را دعوت کرده اید. غذای زیادی تهیه کرده و لوازم تفریح فراوانی آماده کرده اید. ولی در آخر مراسم خوش حالی متوجه شده است اید که پول زیادی خرج شده است است.

ب- بودجه ای دقیق جهت مهمانی در نظر گرفته اید. مهمانی شما مدیریت شده، سرخوشانه و کم هزینه هست. ولی بعضی افراد را دعوت نکرده اید و این مساله باعث دلخوری شده است است.

ج- کم کردن هزینه ها را مدنظر داشته اید و تلاش کرده اید همه چیز را به صورت ارزان مدیریت کنید. ولی در نهایت مهمانی چندان جالب از کار در نیامده است.

د- مهمانی را در لحظات آخر تنظیم کرده اید. در روز مهمانی به سرعت جهت خرید رفته اید و لوازم و غذاها را تهیه کرده اید. در نتیجه بعضی موارد را از یاد برده و هزینه زیادی را نیز مجبور شده است اید.

ه- مطابق برنامه ای دقیق از پیش همه چیز را در نظر گرفته اید. جهت مواردی که کار با اشکالی مواجه شود، یک برنامه جایگزین داشتید و به همین علت مهمانی موفق از کار در آمده هست. هزینه ها نیز مطابق با بودجه صورت پذیرفته است.

۸- فرزند شما جهت خریدن یک کالا می خواهد تجارت کودکانه ای انجام دهد. تصویر العمل شما چیست؟
الف- کالاهایی را که می خواهد جهت کسب درآمد بفروشد، یک جا از او می خرم. این به مانند یک هدیه است که فرزندم می تواند با پول آن به آرزویش برسد.

ب- به او کمک می کنم که بودجه مناسبی طراحی کند. نیازهای او را می سنجم و آن وقت در مسیر کار نیز در کنار او هستم.

ج- او را تشویق می کنم که تا جایی که می تواند تجارت کند. ولی بعد دچار عذاب وجدان می شود و این مساله مرا دلواپس می کند.

د- یکی از اجناس او را خودم می خرم، ولی بقیه کار را به مهارت خود او واگذار می کنم. تصورم این است که او باید خودش با این موقعیت مواجه شود.

ه- یکی از اجناس او را خودم می خرم و آن وقت در کنار هم جهت کسب و کار موفق برنامه ریزی می کنیم.

برنامه ریزی | لوازم خانه | مدیریت | برنامه | اندازی | زندگی | ولخرجی | مهمانی

نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید تادرک بهتری از رویکردهای مالی خود به دست آورید

تحلیل پاسخ های شما

اگر زیاد گزینه الف را گزینش کرده اید:
شخصیتی خودانگیخته، دست و دلباز و پرمحبت دارید. می خواهید حداکثر لذت را در زندگی ببرید. از چالش های تازه استقبال می کنید و از عوض کردن نمی ترسید.

نقاط قوت: پول شما را دلواپس نمی کند و به هر حال به زندگی رویکرد مثبتی دارید. کیفیت تجارت جهت شما اهمیت زیادی دارد و این امر به شادمانی شما کمک می کند.

نقاط ضعف: ممکن است ولخرجی کنید و در وقت مواجه شدن با چالش ها کنترل شرایط را از دست بدهید. به علاوه ممکن است به اشیا اهمیت زیادی بدهید و مرتبا به خرید آنها بپردازید. امری که شما را به مشکل می اندازد.

استراتژی های بهبود: بهتر است کنترل احساسات و امیال آنی خود را جدی بگیرید. جهت این کار از قرار گرفتن در موقعیت هایی که ممکن است باعث وسوسه شدن شما شوند خودداری کنید. البته این امر به معنای محدودیت بیش از اندازه نیست. بلکه صفا باید با دقت بیشتری خرج کنید و به نیازهای بلند مدت خود نیز توجه داشته باشید.

اگر زیاد گزینه ب را گزینش کرده اید:
شما فردی مسئولیت پذیر، منظم و دقیق هستید. به ساختارها و رویه ها اهمیت زیادی می دهید و کاملا براساس برنامه عمل می کنید. تصمیمات شما با دقت اخذ می شوند و به همین علت برنامه ریزی در اولویت زندگی شما قرار دارد.

نقاط قوت: روش زندگی شما احتمال ولخرجی را از بین می برد. توانایی زیاد شما در وفاداری نسبت به بودجه باعث موزیک مناسب در زندگی مالی شما می شود. از این روز بعد از انداز کردن نیز برایتان سخت نیست.

نقاط ضعف: زیاده روی در رویه های منظم ممکن است باعث خساست و بی توجهی به نیازهای شخصی و خانوادگی شود. پرهیز از پذیرش عوض کردن نیز احتمال باقی ماندن در مسیر نادرست را زیاد کردن می دهد.

استراتژی های بهبود: انعطاف پذیری خود را زیاد کردن دهید. به یاد داشته باشید که زندگی در تحول مداوم است و از این رو باید جهت تغییرات آمادگی داشته باشید. نیازهای خود را جدی بگیرید. ارزش زندگی در لحظات خوش آن است و نظم و بعد انداز به تنهایی جهت خوشبختی کافی نیست.

اگر زیاد گزینه ج را گزینش کرده اید
شخصیت انعطاف پذیری دارید، نسبت به موقعیت های تازه هوشیار هستید و آماده اید ایده ها و راه های جدیدی را امتحان کنید. سازگاری شما با محیط نیز اوج است و می توانید به سرعت با شرایط تازه تطبیق یابید.

نقاط قوت: می توانید در مواقع لزوم به خوبی بعد انداز کنید و اگر مورد نیاز باشد به میزان مهم پول خرج کنید. این رویکرد رفاه مناسبی را جهت شما و خانواده به ارمغان می آورد.

نقاط ضعف: توانایی انعطاف ممکن است نوعی سرگردانی و عملکرد افراطی را به دنبال داشته باشد. از سوی دیگر اگر تحلیل اشتباهی از شرایط داشته باشید، در نهایت با دشواری مواجه خواهید شد؛ آیا که می توانید با شرایط تطبیق یابید و این سازگاری در صورت درک نادرست به نتیجه های نامطلوبی می انجامد.

استراتژی های بهبود: به وجوه عاطفی تصمیمات خود توجه داشته باشید. حتما جهت شما پیش آمده است که به ناگهان خارج از رویه عمل کرده و پول خود را در مسیرهای نامتعارفی خرج کرده باشید. از این رو باید از قرار گرفتن در موقعیت هایی که باعث جنبش عواطف و خرید بیهوده می شود خودداری کنید. شما نیز به مانند دیگر افرادی ولخرج ممکن است با دردسر روبرو شوید. کنترل جریان پولی جهت موفقیت شما اهمیت خاص ای دارد.

اگر زیاد گزینه د را گزینش کرده اید
تمرکز زیادی روی ایده ها دارید و خلاقیت شما اوج هست. توانایی خیال پردازی خوبی دارید و می توانید آینده را با دقت زیادی آینده نگری کنید. نسبت به زندگی رویکردی آرام و منطقی دارید که به شما نیروی مناسب جهت ادامه مسیر را می دهد.

نقاط قوت: شامه خوبی جهت شناسایی خطرات و رها شدن از دردسرها دارید. همچنین در برابر فشارها و امیال آنی مقاومت خوبی دارید و می توانید نسبت به ایده های خود وفادار بمانید.

نقاط ضعف: کارها را به تعویق می اندازید و این باعث ضرر و زیان شما می شود. از برنامه ریزی چندان استقبال نمی کنید و تصور شما بر این است که در انجام آن موفق نخواهید بود.

استراتژی های بهبود: برنامه ریزی را در اولویت قرار دهید. به دقت زندگی خود را مرور کنید و بعد از یافتن ارزش ها و نقاط بااهمیت، اهداف خود را تعیین کنید. آن وقت جهت دستیابی به این اهداف برنامه ای دقیق را تدوین نمایید. بودجه بندی نیز توصیه دیگری است باید مورد توجه خاص شما قرار داشته باشد. انجام این کار بسیار ساده تر از آنی است که فکر می کنید. تنها باید گام نخست را بردارید.

اگر زیاد گزینه ه را گزینش کرده اید
شما فردی منظم، مسوول، واقع گرا و کاردان هستید. به خوبی مسیر کارها را تحلیل و با برنامه ریزی و اطمینان آنها را به انجام می رسانید.

نقاط قوت: در بسیاری از زمینه ها مدیریت خوبی روی زندگی خود دارید. به خوبی خرج کرده و به میزان نیاز بعد انداز می کنید.

نقاط ضعف: با آنکه نقاط ضعف شما چندان زیاد نیست، ولی به هر حال نکاتی وجود دارد که شایسته توجه هست. به طور مثال، ممکن است گاهی کارها را از آنچه نیاز است آرام تر انجام دهید.

استراتژی های بهبود: به سرمایه گذاری زیاد اهمیت دهید. بعد از بررسی دقیق گزینه ها بعد انداز خود را در بازارهای سودده سرمایه گذاری کنید. به علاوه بر سرعت انجام امور بیفزایید تا موقعیت های مناسبی که پیش روی شما قرار می گیرند، به سادگی از دست نروند.

منبع:ماهنامه معیشت

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | لوازم خانه | مدیریت | برنامه | اندازی | زندگی | ولخرجی | مهمانی


برچسب ها: , , , , , , ,