با در نظر گرفتن چپ دستی توانا و هنرمند همچون لئوناردو داوینچی، می توان تصور کرد که چپ دست ها در زمینه های هنری همچون نقاشی، معماری و خصوصا مجسمه سازی بسیار موفق

روانشناسی دست ها

روانشناسی دست ها

عبارات مهم : روز جهانی

راست دست یا چپ دست بودن بیش از هرچیزی به ژنتیک بستگی دارد

روانشناسی دست ها

با در نظر گرفتن چپ دستی توانا و هنرمند همچون لئوناردو داوینچی، می توان تصور کرد که چپ دست ها در زمینه های هنری همچون نقاشی، معماری و خصوصا مجسمه سازی بسیار موفق ترند.

چپ دست ها بازیگران و صورت های معروف و ورزشکارانی برجسته
با در نظر گرفتن چپ دستی توانا و هنرمند همچون لئوناردو داوینچی، می توان تصور کرد که چپ دست ها در زمینه های هنری همچون نقاشی، معماری و خصوصا مجسمه سازی بسیار موفق ترند. منشا این توانایی در تجسم فضایی بهتر آن ها نهفته است.

ورزش زمینه دیگری است که چپ دست ها در آن عالی عمل می کنند: مثل دیگو مارادونا، ستاره جهانی فوتبال یا مک انرو، عجوبه تنیس، چپ دست های زیادی در ورزش های رقابتی همچون شمشیربازی، بوکس و خصوصا تنیس روی میز در سطوح اوج حضور دارند: پنجاه درصد شمشیربازان حرفه ای چپ دست هستند و به طور مثال سی و شش نفر از چهل و یک قهرمان تنیس روی میز فرانسه، چپ دست بوده اند.

این برتری به عوامل زیادی بستگی دارد؛ به طور مثال احتمالا به علت داشتن وقت تصویر العمل کوتاه تر، امکان تشخیص چپ دست است یا راست دست بودن قبل از تولد نیز ممکن هست. راست دست یا چپ دست بودن بیش از هرچیزی به ژنتیک بستگی دارد. ولی روانشناسان عامل فرهنگی را به عامل ژنتیک اضافه می کنند.

طبق تحقیقی که در سال ۲۰۰۸ بر روی هزار و هفتصد زن سوئدی و کودکان پنج ساله ارزش انجام شده است هست، درمی یابیم احتمال به دنیا آوردن نوزادی چپ دست یا نوزادی که بتواند از دو طرف مغزش استفاده کند، نزد مادرانی که در دوران بارداری خود شرایط استرس زای بیشتری را تجربه کرده اند، بسیار زیاد هست. این تحقیق در سال ۲۰۰۸ در نشریه روان شناسی و روان پزشکی کودکان در سوئد به چاپ رسیده است.

دنیایی که به راست دست ها تخصیص داده شده است دارد. درواقع چپ دست بودن در دنیایی که کاملا جهت راست دست ها ساخته شده است هست، مزیت به شمار نمی آید. چه در مدرسه، چه در محل کار، زندگی روزانه جهت چپ دست ها چالشی بزرگ هست. ابراز جهت آن ها مناسب نیست؛ حتی جهت مطالعه خطوط در آن ها برعکس راست دست ها می خوانند.

آن ها در ذهنشان جهانی جهت چپ دست را تصور می کنند، در حالی که دنیا بیرونی جهت راست دست ها ساخته شده است هست. در نتیجه ناچار هستند جهانی جهت خود بسازند که هم جهت چپ دست هاست و هم راست دست ها. روز جهانی چپ دست ها، موقعیتی مناسب است جهت بالابردن آگاهی جامعه و آشنایی تفاوت های آنها و یادآوری اینکه چپ دست بودن بیماری نیست. باوری وجود دارد که چپ دست ها کمتر از راست ها عمر می کنند که تقریبا از نظر عملی رد می شود. عده ای هم در این مورد مطالعه کرده اند و نتیجه های کمی ضد و نقیض است ولی به نظر می رسد، این باور اشتباه باشد.

آیا واقعا چپ دست ها از راست دست ها با استعدادتر هستند؟
باورهای متعددی راجع به بخش کم جمعیتی از جامعه، یعنی چپ دست ها که به طور میانگین ده درصد از جمعیت را به خود تخصیص داده شده است می دهند، وجود دارد. جهت مدت های طولانی آن رها را غیرطبیعی می دانستند و به طور جدی مجبورشان می کردند با دست راست بنویسند.

امروزه نگرش ها عوض کردن کرده اند و حتی در مواردی چپ دست بودن یک مزیت محسوب می شود. هر چند که به عقیده بسیاری از روان شناسان هنوز جهت دادن نظر قطعی در این رابطه به اندازه کافی مطالعه صورت نگرفته هست. تفاوت روانی و رفتاری راست دست ها و چپ دست ها به کارکرد مغز آن ها بستگی دارد؛ ارگ بخواهیم تخصصی به آن نگاه کنیم این تفاوت در نیمکره فعالی و گزینش اعضای دوتایی بدن هست، به طور مثال ترجیح دادن دست چپ به دست راست در انجام دادن کارها.

روان شناسان معتقدند که چپ دست ها زیاد از راست دست ها توانایی دارند تا از هر دو سمت بدنشان استفاده کنند؛ به عبارتی دیگر دو نیمکره مغز آن ها راحت تر از راست دست ها با هم ارتباط برقرار می کنند.

روان شناسان معتقدند که چپ دست ها زیاد از راست دست ها توانایی دارند

با در نظر گرفتن چپ دستی توانا و هنرمند همچون لئوناردو داوینچی، می توان تصور کرد که چپ دست ها در زمینه های هنری همچون نقاشی، معماری و خصوصا مجسمه سازی بسیار موفق

مشکلات روانی زیاد در چپ دست ها
بسیار عجیب است ولی چپ دست ها زیاد در معرضی بیماری های روانی قرار دارند. براساس روزنامه وال استریت، بسیاری از محققان در حال تلاش جهت یافتن علت این مساله هستند؛ آیا چپ دست ها زیاد به بیماری های روانی همچون خوانش پریشی (دیسلکسیا)، روان گسیختگی (اسکیزوفرنی) و پرسشها تمرکز و توجه مبتلا می شوند.

تفاوت قابل توجهی در ضریب هوشی بین چپ دست ها و راست دست ها وجود ندارد. حتی بعضی مطالعات نشان می دهند چپ دست ها در کارهای خلاقانه و پرورش ایده های تازه توانایی بیشتری دارند. ولی این درصد کم جمعیت از جامعه، بیست درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی را به خود تخصیص داده شده است داده اند. این آمار اوج در دیسلکسیا نیز به همین ترتیب هست. این مساله توضیح روشنی ندارد. ولی بسیاری از متخصصان اعصاب و روان بر این باورند که آن از عدم تقارن مغز یا به عبارت دیگر دخالت نابرابر دو نیمکره مغز در فعالیت های ذهنی نشات می گیرد. به عنوان مثال بخش مربوط به زبان در نیمکره چپ قرار دارد.

دانشمندان بر این باورند که نیمکره مسلط در راست دست ها، نیمکره چپ هست؛ ولی تصویر آن جهت چپ دست ها، صادق نیست، آیا که در سی درصد چپ دست ها، نیمکره چپ نیمکره فعال و در باقی آن ها ارتباطی بین هر دو نیمکره حاکم هست. محققان بر این باورند که مقارن عمل کردن دو نیمکره، احتمال مبتلا شدن به بیماری های روانی را زیاد کردن می دهد؛ دلیلی که احتمال ابتلای زیاد چپ دست ها به اسکیزوفرنی و دیسلکسیا را توجیه می کند. طبق روزنامه وال استریت، ده درصد از مردم چپ دستند و یک درصد از هر دو طرف بدن به یک اندازه می توانند استفاده کنند.

منبع: ماهنامه دنیای سلامت

واژه های کلیدی: روز جهانی | مشکلات روانی | بیماری های روانی | تست روانشناسی


برچسب ها: , , ,