کسب رتبه کنکور در گزینش رشته تاثیر بسزایی دارد ولی واقع بینی و رعایت روشهای اصولی در این امر را نیز نباید در تحقق موفقیت نادیده گرفت.

چگونه یک گزینش رشته موفق در کنکور سراسری داشته باشیم؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ با اعلام نتیجه های اولیه آزمون سراسری که تا چند روز آتی طبق بیانات مسئولان شرکت سنجش انجام می شود تب و تاب گزینش رشته جهت ورود به دانشگاه به شدت زیاد کردن می‌یابد.

این روزها میدان پر شور و حرارت گزینش رشته به حدی شلوغ است که هر نهادآموزشی دارای مجوز و بدون آن صرفا با نشانه منفعت طلبی وارد این عرصه می شود و در این میان صحت سنجی جهت گزینش بهترین مراکز مشاوره گزینش رشته یکی از دغدغه های مهم خواهد بود؛علاوه بر این مساله تناسب میان رتبه کسب شده، گزینش واقع بینانه و متناسب با شرایط هر داوطلب مساله بسیار با اهمیتی خواهد بود.

چگونه یک گزینش رشته موفق در کنکور سراسری داشته باشیم؟

ظرفیت دانشگاهی را دست کم نگیرید

نگاه به آمار و ارقام کنکور سال ۹۶ نشان می دهد که باز هم مانند سال گذشته تورم داوطلب در رشته تجربی بیس از سایر رشته های است و براساس آمار تقریبی بیس از ۶۰درصد داوطلبان رشته های دانشگاهی مرتبط با رشته تجربی هستند و فریب به اتفاق افراد جهت تحصیلی در یکی از رشته های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در این ماراتن علمی شرکت کرده اند که طبیعی است با میزان ظرفیت موجود امکان تحقق نشانه تمامی داوطلبان میسر نبوده و تمامی هشدارها و توصیه ها مبنی بر گزینش متوازن در چنین شرایطی نقش خود را نشان می دهد.

براساس اعلام شرکت سنجش کشور گروه علوم انسانی با ۳۱۰ هزار و ۹۲۵ نفر بیشترین ظرفیت پذیرش را دارد و بعد از آن گروه ریاضی با ۲۳۵ هزار و ۴۹۷ نفر و بعد از آن ظرفیت گروه علوم تجربی با ۱۵۸ هزار و ۵۸۲ نفر در رده بعدی واقع شده است است و ظرفیت گروه هنر ۱۹ هزار و ۲۹۲ نفر و گروه زبان های خارجی ۲۳ هزار و ۵۹۶ نفر هست. مجموع ظرفیت ۷۴۷ هزار و ۸۹۲ نفر است.

حدود یک پنجم ظرفیت به دوره روزانه تخصیص داده شده است دارد و ظرفیت دانشگاه خبر نوردر مجموع ظرفیت این دوره ۳۸۵ هزار و ۱۷۰ نفر، ظرفیت نوبت دوم (شبانه) ۲۶ هزار و ۷۸۰ نفر، ظرفیت پردیس خودگردان۳ هزار و ۱۲ نفر و ظرفیت موسسات غیر انتفاعی ۱۸۰ هزار و ۵۶۰ نفر برآورد شده است است.

بازار سیاه اینترنت جهت گزینش رشته

بازار سیاه اینترنت که این روزها در هر زمینه ای وجود دارد در این روزهای پر تب و تاب گزینش رشته وارد عمل شدند و با تبلیغات اغواکننده و رنگارنگی داوطلبان کنکوری را به سمت خود می کشند و جستجوی مختاری در شبکه های مجازی گواه این ادعا است.

کسب رتبه کنکور در گزینش رشته تاثیر بسزایی دارد ولی واقع بینی و رعایت روشهای اصولی در این امر را نیز نباید در تحقق موفقیت نادیده گرفت.

گشت و گذاری کوتاه در یکی از اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … که این روزهای مخاطبان بالایی در میان جوانان دارد نشان از گسترده شدن تبلیغات در مورد گزینش رشته آن هم به‌طور تضمینی دارد تبلیغاتی که نه می توان نشانی از مجوز آن یافت و نه می توان از نزدیک با مشاوران به اصطلاح مجرب از نزدیک آشنا شد.

بدیهی است چنین تبلیغات گسترده داوطلبان جوان و جویای نام را که این روزها فقط به دنبال قبولی در دانشگاهی مطرح و رشته تحصیلی آرمانی خود هستند ، فریبنده خواهد بود و باید با هشدارهایی موثر از اشتباه داوطلبان جلوگیری کرد.

آموزش و پرورش مراکز مجوزدار معرفی می کند

بدون شک همه ما این روزها با تبلیغات انتخاب رشته مواجه شدیم تبلیغاتی که حتی اگر مجوز دار هم باشند ولی چنان قیمت های سرسام آوری را طلب می کنند که جهت شرکت در این مراکز مشاوره دچار تردید خواهیم شد به خاص آنکه جهت بعضی از رتبه های کنکوری چندان امیدی وجود ندارد و با توجه به ظرفیت ها و شرایط داوطلب نباید انتظار معجزه داشت و صرف پرداخت هزینه های گزاف امید به قبولی در دنشگاه های مطرح کشور و بالاترین رشته های دانشگاهی داشت.

محمد مصطفوی معاون مدیر کل امور تربیتی مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد پایگاه‌های گزینش رشته کنکور جهت داوطلبان اظهار کرد: بیش از یک هزار و ۵۰۰ پایگاه جهت انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری آینده نگری شده است است و همه دانش آموزان فعلی و گذشته امکان شرکت در این پایگاه‌ها را دارند.

مصطفوی در مورد میزان توانمندی مشاوران این پایگاه‌ها گفت: آزمون‌های علمی تخصصی از مشاوران گرفته شده است و فعالیت آن‌ها را رصد می‌کنیم تا خدمات مشورتی ، تحصیلی ، شغلی و بهداشت روان را به درستی انجام دهند.

وی یادآور شد: پایگاه‌های گزینش رشته کنکور با همکاری شرکت سنجش فعالیت می‌کنند و بعد از اعلام نتیجه های اولیه کنکور بلافاصله کار این پایگاه‌ها کلید می‌خورد.

چگونه یک گزینش رشته موفق در کنکور سراسری داشته باشیم؟

امیدتان را به کل از دست ندهید

هرچند کسب رتبه در کنکور تاثیر بسزایی درانتخاب رشته دارد ولی نباید در هر شرایطی امید را از دست داد بلکه باید با اتخاذ سیاست های منطقی شرایط موجود را به عالی ترین نحو ممکن به سود خود پیش برد و رعایت ترفندهایی جهت این مهم مهم است.

همواره بر اساس نمره و رتبه خود گزینش رشته کنید چراکه انتظار بالاي شما ممكن است باعث از دست دادن موقعيت هاي ديگر باشد كه در آينده به راحتي نتوانيد بدست آوريد البته قبل از گزینش رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت كرده و با توجه به استعداد، توانايي، علاقه و آشنایی خود، خودتان تصميم آگاهانه بگيريد.

کسب رتبه کنکور در گزینش رشته تاثیر بسزایی دارد ولی واقع بینی و رعایت روشهای اصولی در این امر را نیز نباید در تحقق موفقیت نادیده گرفت.

زمانی كه مجاز به گزینش رشته کنکور سراسری در هر يك از رشته هاي دانشگاه پيام نور يا غيرانتفاعي هستيد، رشته هاي اين دانشگاه را گزینش كني و در انخاب خود جهت تمامی دانشگاه شهرهاي نزديك را درنظر داشته باشید زيرا اولاً سهميه تخصیص داده شده است يافته براي شما بيشتر است و ثانياً امكانات خوابگاهي در دانشگاه هاي شبانه وجود نداردو با توجه به سهميه قطب، استان و ناحيه شهر خود گزینش رشته كنيد زيرا تقريباً هفتاد درصد سهميه تخصیص داده شده است يافته به اين مناطق مربوط به شمااست.

انتخاب رشته هاي كارداني در شهرهاي دور دقت کنید زيرا در صورت قبولي حتماً بايد در آن رشته ادامه تحصيل دهيد؛ در غير اين صورت به مدت دو سال از شركت در كنكور سراسري محروم خواهيد شد ولی شانس خود را در گزینش رشته هاي شبانه، غيرانتفاعي، پيام نور و نيمه حضوري امتحان كنيد زيرا در صورت عدم عضویت و ادامه تحصيل در سال آينده از شركت در كنكور سراسري محروم نخواهيد ماند.

البته در تمامی موراحل جعبه رویایی را جهت گزینش رشته غاپفل نشوید و با توجه به رتبه سهمیه خود جایگاه خود را پیدا کنید و بر این اساس دوجایگاه بالایی و دو جایگاه بالاتر رشته های خوش بینانه و رویایی را گزینش کنید.

چگونه یک گزینش رشته موفق در کنکور سراسری داشته باشیم؟

هرچند تمامی موارد برای گزینش رشته کنکور سراسری به داوطلبان کمک می کند ولی نباید فراموش کرد این پرسشها صرفا جنبه مشاوره ای داشه و تصمیم گیرنده نهایی داوطلبانی هستند که قرار است با رشته تحصیلی مدت ها زندگی کنند بنابراین باید به دور از احساسات و هیجانات محیطی این فرآیند انجام شود.

انتهای پیام/

چگونه يک گزینش رشته خوب داشته باشيم؟

واژه های کلیدی: داوطلبان کنکور سراسری | رشته های دانشگاهی | کنکور سراسری | آزمون سراسری | انتخاب رشته | دانشگاه | تبلیغات | داوطلبان | مشاوره | دانشگاه | تبلیغات


برچسب ها: , , , , , , , ,