مسئله گزینش رشته و هدایت تحصیلی این روزها بسیار پرتب و تاب شده است و نگاهی جامع به آینده و نیاز کشور میتواند در شکل گیری انتخابی صحیح تاثیرگذار باشد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ تب و تاب گزینش رشته تحصیلی این روزها در میان دانش آموزان پایه نهم شدت گرفته و فضای حاکم بر جامعه و تبلیغات رشتههای مختلف، شاید تاثیربسزایی در این اتخابی که آینده هر دانش آموزی را رقم میزند داشته باشد که کدام رشته جهت آینده آنها بافایده خواهد بود یا در میان انبوه رشتههای دانشگاهی تضمینی جهت شغل آینده آنها وجود خواهد داشت؟
تمام این سوالات و مواردی مشابه آن تا دانش آموزان جهت گزینش قطعی دچار تردید باشند و با وجودی که فرآیند هدایت تحصیلی به مراحل نهایی رسیده هست، ولی باز هم دانش آموزان تصمیمی قطعی جهت آینده خود نگرفته اند.
شناخت زیاد با شاخههای نظام آموزشی
شناخت شخصی، آشنایی بازار کار، توجه به پتانسیل دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و مشاوره با افراد متخصص در گزینش درست دانش آموزان تاثیر بسزایی دارد، همچنین آشنایی با رشتهها و شاخههای تحصیلی متفاوت میتواند به حرکت درست دراین مسیر کمک کند.
چگونه عالی ترین گزینش را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟
شاخه کاردانش در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش مشمول بر سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی هست؛ دانش آموزانی که توانایی و حوصله کمتری جهت یادگیری دروس نظری و حافظه محور دارند و میل به بیشتری به انجام مشاغل عملی و مهارتی دارند جهت تحصیل در این شاخه مناسب هستند. از آنجا که تنوع رشته در این شاخه بسیار زیاد است توانمندیهای مربوط به این شاخه نیز گسترده است.
شاخه فنی و حرفهای در مقطع تحصیلی متوسطه آموزش و پرورش مشمول بر سه زمینه صنعت، خدمات و کشاورزی است و هر زمینه دارای چندین رشته است هنرجویان علاقهمند بعد از قبولی در آزمونهای ورودی مجاز خواهند بود تا مدرک فوق دیپلم خود را دریافت نمایند و بدهید ترتیب با مهارت بیشتری جذب بازار کار شوند.
شاخه نظری مشمول بر ۴ رشته ریاضی، تجربی، انسانی و معارف اسلامی بوده که زمینه ساز ورود دانش آموزان به رشتههای دانشگاهی است.
اشتغال ۶۴ درصدی کاردانشیها در جامعه
شناخت رشتهها و اشتغال یکی از اساسیترین مسئلی است که دانش آموزان و اولیای آنان را درگیر کرده و وجود خوابیدن مناسب جهت شکل گیری فضای کار وکارآفرینی کمک بزرگی به دانش آموز و به دنبال جامعه است.
مسئله گزینش رشته و هدایت تحصیلی این روزها بسیار پرتب و تاب شده است و نگاهی جامع به آینده و نیاز کشور میتواند در شکل گیری انتخابی صحیح تاثیرگذار باشد.
بر همین اساس سید مصطفی آذرکیش مدیر کل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش در مورد رشتههای مهارتی اظهار کرد: در شاخه کاردانش ۱۵۳ رشته درنظر گرفته شده است که در ۴۴۰۰ هنرستان کشور ارائه میشود و بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته باید توزیع دانشآموزان در رشتههای مهارتی از ۳۸ درصد به ۵۰ درصد زیاد کردن یابد.
وی عنوان کرد: رشتههای کاردانش در دو شاخه تولید محور و خدمات محور تقسیمبندی میشوند و بر اساس آنچه در برنامه درسی ملی به عنوان زیر نظام به آن اشاره شده است هنرجویان تولید محور میتوانند بلافاصله بعد از دیپلم وارد بازار کار شوند.
کدام رشتهها راه اشتغالزایی را هموار میکند؟
در حالی که امروزه مسئله اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در جامعه بیداد میکند، ورود به رشتهای که فرد را از چنین مسائلی دور کند بسیار حساس و نیازمند بررسی و توجه زیاد از سوی مدیران دولتی بوده و رشتههای مهارتی از جمله شاخه کاردانش تا حدی به این نیاز پاسخ داده است.
آذرکیش با اشاره به اینکه میزان اشتغال در رشتههای کاردانش بیش از سایر رشتهها است گفت: رشتههایی مانند ساخت طلا و جواهر، برق، تاسیسات، طراحی دوخت، تراشکاری و رشتههایی از این قبیل بیشترین بازار را درحوزه اشتغال به خود تخصیص داده شده است دادند.
مدیر کل دفتر آموزشهای کاردانش وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ضریب اشتباه در رشتههای کاردانش بیش از ۶۴ درصد برآورد شده است است افزود: آموزشهای مهارتی به گونهای است که هنرجو بعد از اتمام تحصیل میتواند به طور خود اشتغالی وارد فعالیت شود و صرفا نیاز به استخدام در بنگاههای اقتصادی را ندارد.
سیاستهای تشویقی در انتظار مهارت جویان
رشتههای مهارتی در کشور از سوی خانوادهها چندان مورد استقبال قرار نمیگیرد و با وجود معضلات بیکاری همچنان بازار رشتههای نظری داغ است و اجرای سیاستهای تشویقی در آموزشهای مهارتی میتواند گام مثبتی در جهت سوق دادن خانوادهها و گزینش صحیح دانش آموزان باشد ولیکن متاسفانه به این مساله توجه چندانی نمیشود و صرفا آموزشهای تئوری جهت جذب دانش آموزان ارائه شده است است.
چگونه عالی ترین گزینش را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟
آذرکیش گفت: برنامههایی جهت توسعه آموزشهای مهارتی و توجه به آن در دستور کار قرار گرفته و اخیرا در پانزدهمین جشنواره علمی و کاربردی قرار بر این شد تا صندوق کارآفرینی امید تسهیلاتی از جمله وام ده میلیون تومانی با سود ۴ درصد در اختیار برگزیدگان قرار دهد همچنین تفاهمنامههایی با وزارت صنعت و معدن، وزارت ارشاد، جهاد کشاورزی جهت توسعه آموزشهای مهارتی و ایجاد انگیزه مورد نیاز جهت حضور دانشآموزان فراهم شود.
با وجود تاکید بر جلوگیری از مدرک گرایی و تقویت مهارتها جهت ورود به هر رشته ای، ولی باز هم تفکرات قدیمی جهت دانش آموزان از سوی خانوادهها سرلوحه قرار گرفته و تصور میکنند بعضی رشتهها همچون رشتههای تجربی منجر به دکتر شدن و آیندهای روشن است درحالی که بنا بر بیانات معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فضای تبلیغاتی نیز در این مورد تاثیرگذار بوده است در حالی که از یک کلاس ۳۰ نفره فقط یک دانش آموز امکان قبولی در رشته پزشکی دانشگاههای دولتی و آزاد را دارد.
شرایط حاضر نشان از برتری رشتههای مهارتی دارد و هدایت تحصیلی هرچند اختیاری بوده، ولی نیازمند توجه زیاد در وهله اول از سوی خانوادهها و سپس مسئولان است تا جهت گیری صحیحی را جهت دانش آموزان شکل دهد.
انتهای پیام/
مسئله گزینش رشته و هدایت تحصیلی این روزها بسیار پرتب و تاب شده است و نگاهی جامع به آینده و نیاز کشور میتواند در شکل گیری انتخابی صحیح تاثیرگذار باشد.
واژه های کلیدی: بازار کار | خانواده | آموزشی | خانواده | بازار | آموزش | اشتغال | اخبار آموزش و پرورش
برچسب ها: آموزش, آموزشی, اخبار آموزش و پرورش, اشتغال, بازار, بازار کار, خانواده