وزیر آموزش و پرورش گفت: حجم بالای محتوای آموزشی از یادگیری عمیق دانش آموزان جلوگیری می‌کند.

مغفول ماندن یادگیری عمیق به علت حجم بالای کتاب‌های درسی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ دومین همایش ملی آموزش عالی (سرآمدی آموزش) با حضور فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، محمد فرهادی وزیر علوم، رضا داوری اردکانی رییس فرهنگستان علوم و جمعی از مسئولان مربوطه صبحگاه امروز در تالار علامه امینی دانشگاه پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد.
در این مراسم دانش آشتیانی ضمن گرامیداشت هفته معلم اظهار کرد: آموزش در کشور عزیزمان ایران نیازمند عوض کردن در نگرش است هنگامی که بحث توسعه در کشور ها را بررسی می کنند به سرمایه های فیزیکی اشاره می شد، ولی بعد از این وقت به منابع انسانی و طبیعی توجه شد.

عبارات مهم : سرمایه گذاری – برنامه ریزی

وی ادامه داد: آنچه در این روز ها و مقطع تاریخی عنوان می شود درک و اهمیت سرمایه های اجتماعی بیش از گذشته است و به دنبال آن سرمایه فرهنگی دنبال می شود و اعتقاد هستند در برنامه های توسعه سرمایه فرهنگی لحاظ شود بنابراین آموزش با کیفیت باید سرمایه گذاری های اجتماعی، انسانی و فرهنگی را مورد توجه داشته باشد
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش کنونی این سه سرمایه است و توسعه کشور ها مبتنی بر سرمایه گذاری آموزش است که تا چه اندازه پیش می رود.
دانش آشتیانی با اشاره به مفهوم توسعه و رقم زدن زندگی با کیفیت جهت مردم تصریح کرد: عوض کردن بینش و نگرش باید ایجاد شود و باید دید چه اندازه این نشانه در برنامه ریزی درسی و آموزشی وجود دارد.
وی عنوان کرد: اگر این نگاه را داشته باشیم که در بخش اجتماعی کار می کنیم نگاه ما به آموزش متفاوت خواهد شد و مساله ای که جهت آموزش وجود دارد برنامه درسی است که اگر بخواهیم روی کیفیت آموزش تاکید کنیم باید ببینیم که در سایر کشور ها و کشور ما چه رویکردی دنبال می کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی ۴ رکن اهداف، محتوا، شیوه آموزش و ارزشیابی هست، گفت: نیاز به عوض کردن نگرش در اهداف برنامه درسی داریم.
دانش آشتیانی افزود: بحث بعدی محتوای آموزشی است که پرسشها بسیاری در آموزش و پرورش است نخستین مساله که داریم در محتوای آموزشی انگیزه های درونی دانش آموزان را دنبال نمی کند و میل به یادگیری ایجاد نمی کند در حالی که اعتقاد هستیم باید محتوا با یادگیرنده ارتباط داشته باشد در غیر اینصورت حافظه مداری ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: به علت حجم محتوا از یاد گیری عمیق غافل می شویم و هنگامی که با معلمان صحبت می کنم تا روش های آموزشی عوض کردن یابد به علت حجم محتوا از تمام نشدن مطالب درسی تا آخر سال تحصیلی شکایت دارند که نمی توان روش های متفاوت درسی را پیاده کرد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نیازمند اطلاعات بومی در یادگیری دانش آموزان مناطق متفاوت کشور هستیم، گفت: اگر بخواهیم فردی با پتانسیل های متفاوت داشته باشیم باید در کتاب های درسی پرسشها و مهارت های مناطق متفاوت را دریابیم.
وی ادامه داد: بسیاری از مهاجرت ها از مناطق کم برخوردار به مناطق پیشرفته به علت آموزش ها در مناطق توسعه یافته است و نظام آموزشی باید در خصوص خرده فرهنگ ها اهتمام بیشتری داشته باشد.
دانش آشتیانی اظهار کرد: پیوند بین محتوای آموزشی لین رشته های دانشگاهی و نیازهای محلی است بنابراین باید از تولید محتوای متمرکز بپردازیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در پذیرش دانشگاهی بحث آموزش های غیر موثر کنکور محور جایگزین شده است است که باید عوض کردن کند.
وی به آموزش های تلفیقی اشاره داشته و تصریح کرد: تفکیک نکردن مباحث درسی باید توجه کنیم همچنین آموزش خدمت محور از دیگر شیوه هایی است که باید اعمال شود علاوه بر این شیوه ها آموزش معکوس است که ابتدا خارج از کلاس درس مشاهدات انجام می شود و در کلاس معکوس تجزیه و تحلیل ها انجام می شود که باید در کلاس های درس وارد کنیم.
دانش آشتیانی به ارزشیابی اشاره داشت و گفت:: این مساله را خروجی تلقی می کنیم در حالی که نوعی از فرآیند یادگیری است و امروزه سه نوع ارزشیابی داریم که مشمول بر ارزشیابی از یادگیری، ارزشیابی جهت یادگیری که زیاد تمرکز بر اصلاح فرآیند ها دارد و نهایت خودارضایی است که معلم به دانش آموزان یا می دهد چطور این کار انجام شود.
وی یادآور شد: نیازمند عوض کردن بینش د. نگرش در آموزش هستیم و باید در عمل به این پرسشها توجه داشته باشیم.
انتهای خبر /

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | برنامه ریزی | یادگیری | برنامه | آموزشی | یادگیری | محتوا | آموزش


برچسب ها: , , , , , ,