سند تحول بنیادین مهم‌ترین سندی است که فعالیت آموزش و پرورش را شکل می‌دهد، ولی هنوز حرکت در مسیر اجرای صحیح و کامل آن محقق نشده است.

اهدافی که در نقاب تحول گم شده است اند ، سند تحول بنیادین در انتظار ناجی

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ آموزش‌وپرورش دارای مفاهیم گسترده‌ای است و تمامی افراد جامعه مستقیم وغیرمستقیم با آن در ارتباط هستند بنابراین تغییرات در آن باید بسیار حساب شده است و با برنامه باشد.

سند تحول بنیادین در آذرماه سال ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید و این سند در ۸ فصل تنظیم شده است است و قرار بر این شد تا سند آموزش‌وپرورش و در واقع نسل آینده را به مراتبی ازحیات طیبه برساند وفرزندان کشور با توجه به فرهنگ بومی پرورش یابند.

هرچند در ظاهر این سند بسیار مثبت بود، ولی در عملیاتی کردن آن چالش‌های بسیاری وجود دارد و هنوز در حد و اندازه واقعی اهداف آن به وجود نیامده است.

اهدافی که در نقاب تحول گم شده است اند ، سند تحول بنیادین در انتظار ناجی

سندی که با اجرا فاصله گرفته است

تقریبا ۵ سال از اجرای سند تحول بنیادین گذشته، ولی تغییری در شرایط نظام آموزشی شاهد نبودیم و صرفا به اسم شاهد اجرای آن بودیم در حالیکه در سال ۹۲ نقشه راه آن رونمایی شد و برنامه‌ها از سال ۹۱ یعنی یک سال قبل ازآن باید با رویکرد سند تحول بنیادین پیش می‌رفت.

ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه بیان کرد: توقعی که از آموزش و پرورش داریم این است که ارتقای توانمندی معلمان توجه به اجرای زیر نظام‌ها تربیت معلم بدون برون سپاری مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: در حوزه کتاب درسی نیز انتظار داریم جهت‌گیری از کنکور محوری فاصله گیرد و هدف آموزش و پرورش نباید صرفا کنکور باشد که امروز با کاستی‌های جدی روبرو هستیم و در آینده باید به سمت اجرایی شدن این مسئله برویم هر چند تا کنون شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون آموزش مجلس باید پیش از این جهت اجرایی شدن این مسئله نظارت می‌کرده است.

کنکورمحوری در نظام آموزشی جا خشک کرده

مساله کنکور محوری همواره مذموم بوده و مسئولان به آن اذعان داشتند، ولی راهکاری عملیاتی جهت برطرف آن ارائه نشده است در حالی که سند تحول بنیادین به تربیت در ساحت‌های شش گانه اشاره دارد.

سند تحول بنیادین مهم‌ترین سندی است که فعالیت آموزش و پرورش را شکل می‌دهد، ولی هنوز حرکت در مسیر اجرای صحیح و کامل آن محقق نشده است.

سحرخیز تصریح کرد: تصویب برنامه درسی ملی و تاسیس دانشگاه فرهنگیان تنها کارها انجام شده است بوده و در سایر موارد عملیات اجرایی نداشته‌ایم.

معاون سابق آموزش متوسطه با تاکید بر اینکه سند تحول بنیادین در ۵ زیر نظام تعریف شده، گفت: صرفا نقل و انتقال از نظام فعلی به نظام تازه با از بین بردن پیش‌دانشگاهی و مواردی از این قبیل محقق نمی‌شود.

سحر‌خیز به زیر نظام ارزشیابی اشاره داشت و عنوان کرد: این زیر نظام باید پژوهش محور بوده و به دنبال آن کم رنگ شدن کنکور را شاهد باشیم علاوه بر این موارد متناسب سازی کتاب‌های درسی با شرایط دانش‌آموزان و تقویت پرسشها فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.

رتبه بندی معلمان به نشانه خود نرسید

طرح شدن اجرای سند تحول بنیادین موجی از امید را جهت معلمان ایجاد کرد چراکه به اصلاح اوضاع اقتصادی آن‌ها کمک می‌کرد و معلمان برحسب توانمندی ارزشیابی می‌شوند.

سحرخیز با اشاره به بحث رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: این مسئله صرفا به بعد مالی خلاصه نمی‌شود و توانمند سازی معلمان نیز از جمله اهداف این طرح بوده که چندان مورد توجه قرار نگرفته است و در اموزش و پرورش باید مجال چنین مسئله‌ای به معلمان داده شود و معلم را به عنوان راهبر آموزشی بشناسیم.

سحر‌خیز گفت: بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین در مدارس از مواردی است که در سند تحول بنیادین به آن اشاره شده است هست، ولی قابلیت‌های اجرایی چندانی پیدا نکرده است به عنوان مثال در مدارس با تراکم بالای دانش‌آموزی نمی‌توان به سمت اجرایی شدن این اهداف پیش رفت.

اهدافی که در نقاب تحول گم شده است اند ، سند تحول بنیادین در انتظار ناجی

سهم بودجه آموزش و پرورش کم است

یکی از چالش‌های مهم در آموزش و پرورش مساله اقتصادی بوده که تمامی ارکان آموزش و پرورش را درگیر کرده و مطالبه از مسئولان به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

سحرخیز در این مورد تصریح کرد: باید بپذیریم درصدی از تولید ناخالص ملی که به آموزش وپرورش تعلق می‌گیرد در مقایسه با شرایط منطقه‌ای بسیار کم بوده و سهم بودجه آموزش و پرورش از هزینه کنونی دولت در امسال به ۱۰ درصد رسیده در حالی که باید بیش از ۱۵ درصد باشد و این مسئله یعنی کم کردن توجه دولت به آموزش و پرورش است.

آموزش‌های نظری را توسعه دادیم

بحث هدایت تحصیلی با توجه به اجرای سند تحول بنیادین سال گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده، ولی باز هم نشانه در نظر گرفته شده است محقق نشد.

معاون سابق آموزش متوسطه با بیان اینکه در مسئله هدایت تحصیلی باید کارها قابل توجهی انجام شود گفت: با پدیده فارغ‌التحصیلان بدون کار مواجه هستیم و باید آموزش‌ها را به سمت آموزش‌های فنی و مهارتی توسعه دهیم که در حال حاضر نه تنها این مسئله اتفاق نیفتاده بلکه شاهد زیاد کردن شرکت دانش‌آموزان در رشته‌های نظری هستیم.

سند تحول بنیادین مهم‌ترین سندی است که فعالیت آموزش و پرورش را شکل می‌دهد، ولی هنوز حرکت در مسیر اجرای صحیح و کامل آن محقق نشده است.

رشد بی رویه مدارس غیردولتی در طول سال‌های اخیر

یکی از ارکان در قانون اساسی آموزش رایگان است بنابراین باید مدارس دولتی جهت آموزش گروه‌های نشانه تقویت شود.

سحرخیز با بیان اینکه مسئله دیگری که در سند تحول بنیادین وجود داشته واکنون اجرایی نمی‌شود مسئله تضعیف مدارس دولتی دانست و گفت: شاهد توسعه بی‌رویه مدارس غیردولتی هستیم و شرایط مدارس دولتی به گونه‌ای است که موجب مدرسه‌گریزی دانش‌آموزان شده است است.

سحرخیز اظهار کرد: بر اساس سند تحول بنیادین دولت یکسال وقت داشته تا زیر نظام‌ها را تصویب کند و امروز ۵ سال که این مسئله محقق نشده و مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به شورای عالی انقلاب نیامده است.

معاون سابق آموزش متوسطه افزود: این مسئله در حالی است که به محض ورود سند ۲۰۳۰ کمیته‌های ذیربط جهت این مسئله فعال شد.

اهدافی که در نقاب تحول گم شده است اند ، سند تحول بنیادین در انتظار ناجی

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین هزینه بر هست، گفت: بدون سرمایه‌گذاری نباید انتظار اجرای کامل این سند را داشته باشیم و تمامی مولفه‌های آموزش و پرورش باید درگیر باشند، ولی اکنون بعد از گذشت ۵ سال از اجرایی شدن آن شورای عالی انقلاب فرهنگی پایشی جهت این مسئله نداشته است و اگر نسخه شفا بخشی جهت آن نپیچیم نمی‌توان تضمینی جهت موفقیت آن داشت.

سند تحول بنیادین اهداف خاصی را دنبال می‌کند که آقای کامل آن در گرو مدیریتی صحیح محقق می‌شود، ولی هنوز یا وجود عوض کردن در سکانداری آن هنوز گشایش قابل توجهی در این مساله شاهد نبودیم و باز هم آموزش و پرورش در انتظار ناجی جهت شرایط خود است.

انتهای خبر /

سردرگمی خانواده‌ها جهت ثبت‌نام در سال تحصیلی جدید/ دانش‌آموزان، گريزپا از مدارس دولتى

واژه های کلیدی: فرهنگیان | انقلاب | آموزشی | آموزش | معلمان | اخبار آموزش و پرورش | سند ۲۰۳۰ | سند تحول


برچسب ها: , , , , , , ,