ارتباطات نه چندان نیرومند آموزش و پرورش زخم کهنه‌ای بر پیکره این وزارتخانه است که هنوز دور نمای روشنی جهت زدودن این آفت دیده نمی‌شود.

سایه سنگین حواشی بر پیکره نظام اموزش و تربیت ، سدمحکم تعاملات بلای جان آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ معضل “تعامل با رسانه‌ها” از جمله چالش‌هایی است که در وقت وزرات دو وزیر قبلی هم بر روی فعالیت‌های وزرات آموزش و پرورش سایه افکنده بود و در شرایطی که مسئولان این وزراتخانه می‌توانستند با تعامل بهتر رسانه‌ای و به دور از نگاه گزینشی به رسانه‌ها هجمه‌های بالای وارده به این نهاد را پاسخ دهند و به طور عمومی نسبت به این شبهات جامعه براق سازی کنند ولی با عدم تدبیر مناسب به وسیله آنها انگشت اتهام از این وزراتخانه برداشته نشد.

اکنون و در فصل عوض کردن و تحولات در کابینه مطابق معمول این انتظار وجود دارد تا با عوض شدن هیات دولت کاستی‌ها و چالش‌های قبلی هم برطرف شود، انتظاری که بعضی معتقدند امیدی زیادی به آن وجود ندارد.

در شرایطی که هنوز نمای کاملی از رویکردها گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور جهت آموزش و پرورش شکل نگرفته ولی تعاملات چند مدت اخیر این گزینه زنگ خطرها را به صدا در آورده که مباداد بازهم یکی از چالش‌های همیشگی این نهاد در حال تکرار شدن باشد و این بار هم نه مسئله تنگناهای مالی و مطالبات فرهنگیان بلکه مشکلی بنیادی‌تر و تاثیرگذار در روند برطرف پرسشها مذکور به نام تعامل با رسانه‌ها مغفول باقی بماند و راه‌های ارتباطی که مدتی است به سدی محکم تبدیل شده است است به وسیله گزینه پیشنهادی تازه هم مسدود شود.

سایه سنگین حواشی بر پیکره نظام اموزش و تربیت ، سدمحکم تعاملات بلای جان آموزش و پرورش

باوجود آنکه بعضی از صاحب نظران در وقت جابجایی دو وزیر قبلی دولت یازدهم یکی از عوامل گسترش انتقادات در وقت صدارت آنها را بازتاب نامناسب عملکرد وزارتخانه در آن وقت می‌دانستند اکنون شاهد آن هستیم که وزیر پیشنهادی فعلی هم با وجود آنکه در بیانات اولیه خود خبر از اصلاح تعاملات با رسانه‌ها داده بود ولی در عمل اوضاع در اطراف وی به گونه‌ای رقم خورده که دیوارهای عدم تعامل وزراتخانه عظیم آموزش و پرورش زیاد قد بکشند و اغلب ارتباطات منحصر به رسانه‌هایی سفارشی شود

هرچند نامناسب بودن استراتژی رسانه‌ای پیش از این به اثبات رسیده هست، ولی باز هم سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در ابتدای راه دچار همین مسئله است و تاکنون تعاملات رسانه‌ای وی از سوی تیم رسانه‌ای اش محدود به گزینه‌های همسو و گزینش شده است می‌باشد.

طی مدت اخیر انتقادات و شائبه‌های بسیاری در رابطه با وزیر پیشنهادی مطرح شده است که رسانه‌ها میتوانند تاثیر بسزایی در شفاف‌سازی آن داشته باشند، ولی تاکنون این عنوان مورد توجه واقع نشده و جز چند رسانه گزینشی سایر رسانه‌ها امکان تعامل چندانی را با این وزارتخانه پیدا نکرده‌اند.

ارتباطات نه چندان نیرومند آموزش و پرورش زخم کهنه‌ای بر پیکره این وزارتخانه است که هنوز دور نمای روشنی جهت زدودن این آفت دیده نمی‌شود.

به تعبیر بعضی نمایندگان از مجلس پرسشها و چالش‌های امروز آموزش و پرورش محدود به پرسشها مالی نیست بلکه علت مهم این پرسشها نبودن این وزراتخانه در اولویت اول دولت است که منجر به گسترش پرسشها در این آموزش و پرورش شده است هست؛ حال، ولی به نظر می‌رسد به صدا در آمدن زنگ عوض کردن و تحولات در این نهاد وقت مناسبی است تا وزارت آموزش و پرورش با تقویت تعاملات با سایر نهاد‌ها به پیشبرد بهتر برنامه‌های این نهاد تعلیمی و تربیتی کمک بسزایی کند.

حال انتظار می‌رود وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش که فردی درد آشنا با پرسشها این وزراتخانه است با توجه به تجربیات گذشته در تعاملات برون سازمانی عملکرد بهتری داشته باشد تا علاوه بر شفاف‌سازی مسائل، سایه سنگین حواشی و سهم خواهی‌ها از این وزراتخانه دور شود و همچنین راهی جهت به کارگیری افراد کارآمد و با نشاط در این وزراتخانه گشوده شود.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آموزش | وزرای پیشنهادی | وزیر آموزش و پرورش | اخبار آموزش و پرورش | معلمان | دانش آموزان |


برچسب ها: , , , , ,