مناسبات سیاسی کشور عزیزمان ایران با امارات بر اوضاع آموزشی ایرانیان مقیم این کشور سایه انداخته است.

سایه سیاه مناسبات سیاسی برسر دانش آموزان ایرانی در امارات

خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ قریب به دو سال از وقت مسئله آفرینی دولت امار‌ات جهت معلمان ایرانی می‌گذرد که مجددا دولت امار‌ات این بار دانش‌آموزان ایرانی را نشانه گرفته و جهت آنها محدودیت‌هایی قائل شده است است.

محدودیت‌هایی که موجب شده است دانش آموزان در نخستین سال روز تحصیلی خانه‌نشین باشند و امکان تحصیل در مدرسه شار‌جه وجود نداشته باشد که این مسئله موجب شده است تا اولیای دانش‌آموزان در امار‌ات و مسئولان مربوطه در کشور عزیزمان ایران در این زمینه پیگیری‌هایی داشته باشند.

معلمان ایرانی در امارات؛ از ممنوع الکار شدن تا پرسشها اعزام

در زمانی که معلمان ایرانی در امار‌ات به علت نداشتن و‌یزای کاری ا‌لعین بازداشت شدند مسئولان ایرانی پیگیری‌های مورد نیاز را انجام دادند تا این مسئله هر چه سریعتر برطرف شود و علی‌رغم این مسئله معلمان تا چندین روز در بازداشت بودند و بعد از آن با توجه به رایزنی‌های سیاسی این مسئله برطرف شد.

سایه سیاه مناسبات سیاسی برسر دانش آموزان ایرانی در امارات

حل شدن این مسئله چندان دوامی نداشت و معلمان ایرانی در امار‌ات با مشکلاتی از قبیل طول مدت اعزام و اتمام ویزا‌ی کاری مواجه شدند و با توجه به اینکه مناسبات سیاسی کشور عزیزمان ایران و ا‌مارات چندان مطلوب نیست اعزام معلمان تازه به این کشور با ولی و اگر‌های بسیاری مواجه بود به همین علت معلمان مجبور شدند بیش از مدت تعیین شده است در این کشور اقامت داشته باشند که از نظر شرایط زندگی و دریافتی آنها مشکلاتی ایجاد شد.

علی حسینی معاون امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در مورد اوضاع اقامت معلمان در امار‌ات گفت: با توجه به مناسبات سیاسی با اما‌رات مسئله اعزام معلمان به این کشور با مسئله روبرو است و جهت تامین نیروی انسانی امار‌ات از نیرو‌هایی که پیش از این اعزام شده است بودند استفاده می‌کنیم آیا که و‌یزای تازه جهت معلمان به مشکل صادر می‌شود.

دود مناسبات سیاسی در چشم دانش آموزان

با و‌جودی که مسئولان آموزش و پرورش مدعی بودند که مدارس خارج از کشور آمادگی کامل جهت سال تحصیلی تازه را دارند ولی مناسبات سیاسی موجب شد تا اماراتی‌ها در حوزه آموزشی جهت ایرانیان مقیم اما‌ر‌ات مسئله ایجاد کنند که این مسئله در رسانه‌ها نیز مطرح شد.

خداحافظ یکی از دانش آموزان مدرسه پلمب شده است در شارجه عنوان کرد: اغلب دانش آموزان در شهرهاى شارجه و عجمان زندگى مي‌كنند و پرونده آنها به مدرسه غيردولتی آداب شهر دبى فرستاده شد که متأسفانه دانش آموزان بايد هزينه اى تقريبا ۲برابر براى عضویت در اين مدرسه پرداخت مي‌كردند بسیاری از والدين كه توان پرداخت اين هزينه هاى سنگين را نداشتند پرونده دانش آموزان خود را گرفته و تصميم به عضویت آنها در مدارس خديجه و سلمان گرفتند که این مدرسه از لحاظ مسافت حتى دورتر از مدرسه آداب است.

مناسبات سیاسی کشور عزیزمان ایران با امارات بر اوضاع آموزشی ایرانیان مقیم این کشور سایه انداخته است.

وی عنوان کرد: قرار بود در ساختمان جدیدی که در حال ساختن بودن تحصیل کنیم ولی با لغو فعالیت این مدرسه باید مدارسی دیگر را جهت تحصیل گزینش کنیم در حالی تاکنون مجتمع ما یکی از موفق ترین مدارس ایرانی خارج از کشور بوده است.

این دانش آموز عنوان کرد: حالا با این شرایط دانش آموزان باید قربانی شرایط سیاسی و مالی شوند که هیچ دخل و تصرفی در آن نداشتند.

حسینی در مورد شرح تعطیلی مدرسه و جایابی دانش آموزان اظهار کرد: با توجه به اینکه مجوز فعالیت از طرف دولت امارات باطل شده است است فعلا با تعطیلی این مدرسه مواجه هستیم.

وی افزود: از یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز این مجتمع آموزشی، نزدیک به یک هزار نفر آن ایرانی بوده که از نظر ادامه تحصیل مشکلی نداشته اند، تدابیری اتخاذ شده است تا این عضویت این دانش آموزان در مدارس اطراف انجام شود همچنین جهت شهریه مدارس غیردولتی اطراف تخفیفاتی جهت دانش آموزان این مدرسه در نظر گرفته شده است است.

انتظار جهت اصلاح شرایط سیاسی و تسریع روند آموزشی

یکی از اولیای دانش‌آموزان مدرسه پلمپ شده است شارجه عنوان کرد: با توجه به پیگیری‌های خانواده‌ها مسئولان اماراتی به آنها گفته اند که براي بازگشايي مدرسه بايد دنبال مجوز فعالیت( رخصه) خصوصي باشند همچنین تا حاكم شارجه دستور باز گشايي محدد را ندهد یا روابط سیاسی اصلاح پیدا نکند چاره ای نیست.

وی افزود: قبل از تعطيل شدن به مدرسه شارجه بارها ، هشدار بر تعطيل شدن داده بودند و رعايت نكردن قوانین، موجب اوج رفتن اشتباه در پرونده مدارس ايراني در تعليميه شد و در نهایت تمدید رخصه انجام نشد البته در ابوظبی و العین هم چنین مشکلاتی وجود داشت ولی با مشورت های انجام شده است این مدارس نیمه باز هستند.

سایه سیاه مناسبات سیاسی برسر دانش آموزان ایرانی در امارات

حسینی در این زمینه عنوان کرد: روابط سیاسی بین ۲ کشور باعث چنین شرایطی شده است و در حال مشورت جهت بازگشایی مجتمع آموزشی هستیم.

با این وجود باید دید مسئولان چه تمهیداتی جهت ایرانیان خارج از کشور اندیشیده اند و آیا همچنان مناسبات سیاسی بر روند آموزشی و زندگی این افراد سایه انداخته یا راه حلی جهت اصلاح آن وجود خواهد داشت.

انتهای پیام/

مناسبات سیاسی کشور عزیزمان ایران با امارات بر اوضاع آموزشی ایرانیان مقیم این کشور سایه انداخته است.

واژه های کلیدی: شرایط زندگی | ایرانیان | ایرانی | آموزشی | مسئولان | مدرسه | شارجه | سیاسی | معلمان


برچسب ها: , , , , , , , ,