آموزش و پرورش در هفته معلم اغلب با اخباری در مورد پرسشها معلمان و نیروی انسانی همراه بود که به بعضی از این خبرها می پردازیم.

شرح شرایط عضویت در مدارس جهت سال تحصیلی آینده ، خریدخودروهای لوکس جهت روسای وزارتخانه صحت ندارد

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ خریدخودروهای لوکس جهت روسای وزارتخانه صحت ندارد، شرح شرایط عضویت در مدارس جهت سال تحصیلی آینده، صدور مجوز جذب ۱۵ هزار نیرو، دغدغه معیشتی معلمان باید برطرف شود، بازنشستگی ۶۴۰ هزار معلم تا ده سال آینده، تخصیص اعتبار ۱ میلیون تومانی جهت خرید کتاب و تجهیز کتابخانه مدارس و اجرای طرح «تمام قد جهت معلم برپا» به وسیله دانش آموزان از جمله اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته هست.

عبارات مهم : برنامه ریزی – حقوق معلمان
**خریدخودروهای لوکس جهت روسای وزارتخانه صحت ندارد
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش در خصوص پرسشها اقتصادی نسبت داده شده است به شرکت دانش آموزی اظهار کرد: بررسی های مورد نیاز نسبت به این مسئله انجام شده است و با توجه به این بررسی ها مشکلی از نظر تخلفات اقتصادی وجود نداشته هست.

وی ادامه داد: فعالیت های شرکت دانش آموزی مراحل قانونی را طی کرده است و اخباری که مبنی بر خرید ماشین های لوکس عنوان شده است نمی پذیریم و چنین چیزی نبوده هست.

دانش آشتیانی عنوان کرد: از نظر سیاست گذاری و رویکرد فعالیت های شرکت دانش آموزی با حوزه فعالیت ها خود من موافق نیستم و پرسشها مطرح شده است راجع به این شرکت نیز در دوره فعالیت من نبوده هست.

**جزئیات شرایط عضویت در مدارس جهت سال تحصیلی آینده
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش و مدیر ستاد عضویت از امضای شیوه نامه عضویت مدارس خبر داد و گفت: این شیوه نامه دیروز ارسال شده است و اکنون باید کارهای مستندسازی آن انجام شود.

وی ادامه داد: پیش از این قرار بود دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش این شیوه نامه را امضا کند، ولی امسال مجدد با امضای بنده با سمت مدیر ستاد عضویت انجام شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه رویکرد تازه آموزش و پرورش، تفویض اختیار و کم کردن تمرکز هست، عنوان کرد: واگذاری اختیار زیاد با استان هاو مناطق و شیوه نامه تازه مورد توجه قرار گرفته هست.

وی بیان کرد: کل کار ها را از نظر وقت بندی، تاریخ شروع و مراحل عضویت به استان ها و مناطق واگذار کردیم و بر این اساس کمیته برنامه ریزی در منطقه متناسب با اقتضائات جهت عضویت اطلاع رسانی انجام می دهد.

**صدور مجوز جذب ۱۵ هزار نیرو در آموزش و پرورش
اسفندیار چهاربند رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در خصوص تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار داشت: با توجه به تلاش های انجام شده است تا امروز مجوز جذب ۱۵ هزار نیرو را اخذ کردیم.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر جهت تعهد دبیری در دوره ۴ ساله و ۱۰ هزار نفر در دوره های مهارت آموزی جهت سایر دوره های تحصیلی در نظر گرفته شده است است و با توجه به پیگیری های به عمل آمده احتمال برگزاری آزمون جهت این ۱۰ هزار نفر در خرداد ماه امسال میسر شود که این کار مستلزم همکاری شرکت سنجش و شرکت اداری – استخدامی هست.
چهاربند تصریح کرد: جهت ۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی دبیر نیز آزمون سراسری برگزار شده است و باید منتظر دفترچه شماره ۲ باشند تا جذب نیرو در این گروه انجام شود.

**تخصیص اعتبار ۱ میلیون تومانی جهت خرید کتاب و تجهیز کتابخانه مدارس
مهدی علی اکبرزاده مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در وقت اجرای نمایشگاه کتاب اردوهایی جهت دانش آموزان در نظر گرفته شده، گفت: از تاریخ ۱۳ تا ۲۳ اردیبهشت ماه که نمایشگاه کتاب برپا است دانش آموزان می توانند در قالب اردوهایی به صورت حضوری در نمایشگاه کتاب حاضر شده است و با تازه های نشر آشنا شوند.

وی ادامه داد: مدارس می توانند طی این اردو که موسوم به اردوی همنشینی با کتاب است ضمن خرید کتاب با بهره مندی از اعتبار ۱ میلیون تومانی به تجهیز کتابخانه های مدارس بپردازند.

مدیر کل امور فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: این اعتبار با همکاری وزارت ارشاد انجام شده است و هزار مدرسه از استان پایتخت کشور عزیزمان ایران و شهرستان های پایتخت کشور عزیزمان ایران می توانند در این طرح شرکت کرده و هر مدرسه تا سقف یک میلیون تومان خریداری کتاب کرده باشند.

**اجرای طرح «تمام قد جهت معلم برپا» به وسیله دانش آموزان

حامد علامتی دبیر کل اتحادیه انجمن های اسلامی با بیان اینکه دانش آموزان عضو اتحادیه برنامه هایی جهت تکریم معلمان با حضور مسئولین مدرسه و هم وقت با اعیاد شعبانیه برگزار می کنند، اظهار داشت: جریان سازی و فعال سازی انجمن های اسلامی در مدارس کشور یادآوری و بازخوانی حقوق معلم، تکریم و تعظیم مقام معلم در بین دانش آموزان، ارتقای سطح انگیزه، پیش رو بودن دانش آموزان انجمن در مقام معلم، اهتمام نوجوان نسبت به سبک زندگی اسلامی را مورد توجه قرار می دهد.
وی با تاکید بر اینکه طرح تکریم معلمان در دو بخش متوسطه اول و دوم برگزار می شود، افزود: تلاش داریم که برگزاری مراسم به طور مستقیم و به وسیله دانش آموزان سراسر کشور در ارزش معلمان و کادر آموزشی و مربیان انجام شود.

** دغدغه معیشتی معلمان باید برطرف شود
فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در مساله ملی جایگاه معلم بسیار رفیع و مرجع بوده و نقش آن در سرمایه انسانی بسیار مهم هست؛ در برابر بحث دغدغه معیشت معلمان وجود دارد و نظر ما این است که معلم این دغدغه را نداشته باشد و طی چند سال اخیر حمایت های خوبی از معلمان ها انجام شده است هست.

وی افزود: با احتساب ۹۶ بیش از صد درصد حقوق معلمان در دولت تدبیر و امید زیاد کردن یافته که نشان از توجه به قشر فرهیختگان است و اعتقاد هستم با نگاه درست می توانیم دغدغه معیشتی فرهنگیان را برطرف کنیم و البته اقداماتی انجام شده، ولی کافی نیست.

دانش آشتیانی اظهار کرد: نظام ارزشیابی معلم خطاهایی دارد و باید عوض کردن پیدا کند آیا که نوع فعالیت معلم با کارمند تفاوت دارد بنابراین نوع ارزشیابی باید عوض کردن کند و در دستورالعمل تازه باید معلم خودش را در مدرسه ارزیابی کند و در شورای مدرسه ضوابط مورد تایید قرار گیرد البته در کنار این موارد به حقوق دانش آموزان احترام می گذاریم.

وی تصریح کرد: ارتباط معلم شاگردی رابطه اوج به پایین نیست و نباید رفتاری داشته باشیم که ارزش و منزلت دانش آموزان زیر پا گذاشته شود و طی جلسات با معلمان تاکید دارم نمرات دانش آموزان را در کلاس نخوانید.

**بازنشستگی ۶۴۰ هزار معلم تا ده سال آینده
اسفندیار چهاربند رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات با بیان اینکه چالش مهم در حوزه نیروی انسانی مساله بازنشستگی معلمان هست، اظهار داشت: از سال ۹۶ تا سال ۱۴۰۴ بازنشستگی ۶۴۰ هزار معلم را خواهیم داشت که برنامه هایی جهت آن داریم، ولی اجرای آن نیازمند مجوز استخدامی، تامین منابع مالی جهت اجرای تشریفات جذب و مهم تر از همه ظرفیت سازی در حوزه تربیت معلم هست، در طول تاریخ کشور با چنین مشکلی روبه رو نبودیم که نیازمند سازوکار اداری و اجرایی هست.

چهاربند تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان به تنهایی امکان تربیت معلم جهت این تعداد را ندارد، ولی همکاری با سایر دانشگاه های کشور که امر تربیت معلم را برعهده دارند این مساله را راحت تر خواهد کرد و وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است البته استانداردهای دانشگاه فرهنگیان نیز باید رعایت شود.

وی در خصوص تعداد معلمان و قشر فرهنگی گفت: ۹۲۸ هزار نفر کل کارکنان را تشکیل می دهند که از این تعداد ۵۴ درصد را زن ها و مابقی را مردها تشکیل می دهند و از این تعداد ۵۷۵ هزار نفر معلم، بیش از ۱۶۰ هزار نفر خدماتی و بیش از ۱۴۰ هزار نفر گروه مدیریت مدرسه هستند.

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | حقوق معلمان | سال آینده | اجرای طرح | برنامه | آموزشی | مدرسه | آموزش | معلمان | فعالیت


برچسب ها: , , , , , , , , ,