رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی گفت: با وجود زیبایی‌های اسلام در نظر شهید مطهری، جاذبه‌های عقلانی نیز مورد توجه وی بود.

تفکر عقلانی بنیان زندگی شهید مطهری بود

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ همایش حکمت مطهر با حضور غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و علی مطهری نایب رییس مجلس صبحگاه امروز در دانشکده صدا و سیما برگزار شد.
همایش حکمت مطهر با حضور غلامعلی حدادعادل رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و علی مطهری نایب رییس مجلس صبحگاه امروز در دانشکده صدا و سیما برگزار شد.

عبارات مهم : انقلاب اسلامی – فارسی

در این مراسم حدادعادل با تاکید بر صفت تفکر عقلانی به هستی و دین شهید مطهری گفت: شهید مطهری دین را با چشم عقل نگاه می کرد و با وجودی که قشنگی های اسلام در نظر او قشنگی های عقلانی بود به جاذبه عقلانی نیز توجه داشت.
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی عنوان کرد: امام خمینی (ره) به شهید مطهری علاقه داشت و این علاقه صرفا جنبه عاطفی نبوده و از بعد عقلانی به شهید مطهری توجه داشت.
وی با اشاره به اینکه دین تنها در وجهه عقل نگر خلاصه نمی شود، گفت: عقل پایه های استوار دین است.
رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی به رابطه عاطفی میان شهید مطهری و مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: از نظر توجه به عقل تناسبی میان هر سه این افراد برقرار بود و مقام معظم رهبری نیز جهت همه مواضع خود علت دارند.
حدادعادل بیان کرد: امروز بیش از هر وقت دیگر باید بر وجهه عقلانی دین توجه داشته باشیم و اگر از این گوهر عقلانی غفلت کنیم سرنوشتی جز غلتیدن در سکولاریسم نداشته که این امر بسیار خطرناک بوده و حتی افراد متدین را هم مبتلا کرده است.
وی ادامه داد: دو نگاه یکی سکولار و همه جانبه نگر از دین وجود دارد، ولی شهید مطهری اعتقاد بود گزاره های دینی مستدل و عقلانی هستند.
رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی بیان کرد: بین بلوغ عقلی بشر در طول تاریخ و خاتمیت ارتباط وجود داردو شهید مطهری به این مساله تاکید داشت و اعتقاد بود بشر به درجه ای رسیده که پرسشها تازه را بر پایه اجتهاد حل کند و یکی از پایه های اجتهاد عقل است.
حدادعادل با اشاره به اینکه شهید مطهری همواره به اصلاح نظام حکومتی به منظور برقراری دین گفت: وی در ۱۵ خرداد سال ۴۲ با نهضت امام خمینی (ره) این کار شروع کرد.
وی تصریح کرد: اگر شهید مطهری زنده بود همچنان ما را به تعقل و نگاه عقلانی سوق می داد چراکه با این ترازو بهتر می توان از دین دفاع کرد.
شهاب اسفندیاری رییس دانشگاه صداوسیما در ادامه گفت: وجه تمایز شهید مطهری نسبت به دیگر حکمای معاصردیدگاه انتقای وی بوده همچنین اعتقاد بود کهنقد پایه تفکر است.
وی یادآور شد: امروزه باید نقد را به عملکردهای نادرست خود تعمیم دهیم و ادامه راه شهید مطهری نیز با دارا بودن نظر انتقادی وابسته است.
**نگاه عدالت گرایانه شهیدمطهری به انقلاب اسلامی
در ادامه این مراسم، علی مطهری نایب رییس مجلس عنوان کرد: شهیدمطهری باور داشت که از اسلام فقط با نیروی آزادی به افکار مخالف، می توان دفاع کرد و در سیره ائمه اطهار (ع) و سنت پیامبر (ص) نیز آزادی بیان بسیار اهمیت دارد.
وی ادامه داد: شهید مطهری همواره تاکید داشت اگر به عدالت اهمیت ندهیم انقلاب ما در آینده با شکست رو به رو می شود و پرچم عدالت به دست گروه های مخالف اسلام می افتد.
نایب رییس مجلس گفت: استقلال سیاسی و فرهنگی از نظر شهید مطهری بسیار مهم بوده و به استقلال مکتبی اهمیت می داد و اعتقاد بود که باید به مکتب خود اعتماد داشته باشیم و نباید تصور کنیم مکاتب دیگر بالاتر از ما هستند.
مطهری با اشاره به اهمیت عدالت تصریح کرد: عنوان گارانتی اجرایی داشتن عدالت در جامعه از خود عدالت مهم تر است و مدیران باید واقعا به عدل اعتقاد داشته باشند و از نظر شهید مطهری، نبود عدالت در جامعه معایب زیادی مانند عدم تعادل روانی در جامعه و باورنداشتن افراد به اهمیت کار و فعالیت و غلبه پول و پارتی بر فعالیت دارد.
وی با بیان اهمیت اندیشه های شهید مطهری گفت: متاسفانه در چند سال اخیر توجه صداوسیما به فکر و اندیشه شهید مطهری کمتر شده است که امیدواریم دوباره رونقی مانند گذشته به دست آورد.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: انقلاب اسلامی | فارسی | اسلام | فعالیت | شهید مطهری | حداد عادل | فرهنگستان زبان و ادبیات | عدالت


برچسب ها: , , , , , , ,