آموزش و پرورش هر لحظه گرفتار چالش‌هایی است که انتصاباتی شایسته و به دور از سایه سهم خواهی‌ها می‌تواند درمانی بر آنها باشد.

امیدواری جهت جایگزینی ضوابط بر روابط در انتصابات تازه آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ قریب به ۱۰ ماه از تودیع و معارفه علی اصغر فانی و فخرالدین احمدی دانش آشتیانی می گذرد که مجددا این مراسم این بار با معرفی سیدمحمد بطحایی برگزار شد، فردی که انتظار می‌رود به جهت سابقه کاری آموزش و پرورشی خود بتواند در زمانی کوتاهی پرسشها این وزارتخانه را شناسایی و جهت برطرف آن اقدام کرد.

آموزش و پرورش وزارتخانه ای تا امروز پر رفت‌ و آمدترین وزارتخانه کشور از نظر تعدد وزیران بوده و در اثنای این رفت و آمدها هیچ دستاوردی جز تعدد مدیران و تعدادی برنامه نیمه تمام چیزی عاید این وزارتخانه نشده است که همین مساله باعث شده است تا همچنان ذینفعان این نهاد اموزش و تربیتی یعنی فرهنگیان و دانش آموزان و به بیانی دیگر جامعه در گیر و دار پرسشها و یافتن مسیری صحیح جهت برطرف آن باشند.

راه های نیمه تمام آموزش و پرورش در کشاکش عوض کردن مدیران

تغییر وزرای آموزش و پرورش که با توجه به عوض کردن دولت ها یا استیضاح و استعفای آنها بوده موجب شده است تا تیم کاری نیز دستخوش تحولات شود و برنامه های کاری معاونان و مدیران به علت تفاوت نگرش ها و بینش های افراد ناشی از جهت گیری جناحی نیمه کاره بماند.

امیدواری جهت جایگزینی ضوابط بر روابط در انتصابات تازه آموزش و پرورش

اگر هر کدام از این برنامه ها و طرح ها صرفا با نگاه درست و با نشانه گره گشایی پیش می رفت قطعا نتیجه های مثبتی جهت مجموعه اموزش و تربیت کشور به دنبال خواهد داشت آیا که برطرف پرسشها فرهنگیان مساله ای جدا از فضای فکری و بازی های سیاسی است و صرفا نگاهی راهگشا را جهت اقدامی مثبت می‌طلبد.

در همین خصوص صاحبنظران و نمایندگان مجلس نیز ضرورت دوری از حواشی و سیاسی بازی را همواره مورد تاکید قرار داده‌اند و آن را سمی جهت نظام آموزشی دانسته‌اند، مساله ای که گویا راه بسیاری جهت برطرف آن پیش روی سکانداران است.

گرفتاری آموزش و پرورش در گرداب عملکرد سلیقه ای

بدون شک اثرگذاری آموزش و پرورش در جامعه برکسی پوشیده نیست و اکنون وجود وزیری تازه که تقریبا قریب به اتفاق آموزش و پرورشی ها و ذینفعان در ابتدای راه از وی راضی هستند این انتظار را ایجاد کرده که دست سهم خواهان از آموزش و پرورش کوتاه شود ولی همین سابقه آموزش و پرورشی از نگاهی دیگر این زنگ خطر را نیز تداعی می کند که وجود وزیری از بدنه آموزش و پرورش می تواند موجب اولویت روابط بر ضوابط باشد در حالی که توقع می رود عملکرد افراد در سمت‌های متفاوت زیرذره بین عدالت باشد.

آموزش و پرورش هر لحظه گرفتار چالش‌هایی است که انتصاباتی شایسته و به دور از سایه سهم خواهی‌ها می‌تواند درمانی بر آنها باشد.

استیضاح وزیران یکی از رویدادهایی است که آموزش و پرورش هر لحظه اصلی‌ترین مخاطب آن بوده و رای اعتماد نمایندگان مجلس را در مدتی کوتاه خدشه دار می کند؛ مساله ای که باید آن را در حواشی پر رنگ‌تر از متن آموزش و پرورش جست وجو کرد که گویا سکانداران آن تا به امروز گرفتار آن هستند و اغلب ناگفته هایی از آنها در روزهای نهایی فعالیتشان یا مراسم تودیع و معارفه بیان می‌شود.

گلایه وزیر پیشین آموزش و پرورش از ساختار کاری

مشکلات چنان در آموزش‌و پرروش ریشه کرده و مستحکم شده است که تاکنون هیچ وزیری توان برطرف کامل آن را نداشته یا به حدی درگیر روابط و حواشی در این وزراتخانه بوده که فرصتی جهت جبران کمبودها ایجاد نشده هست؛ مشکلاتی از قبیل معیشت، تغییرات ساختاری صحیح و به کارگیری روش‌هایی مبتنی بر بهره‌وری که گویا سایه سنگین سهم خواهی‌ها و حواشی اجازه حل این پرسشها را نداده است و وزرای آموزش و پرورش را تا به امروز زمین گیر کرده است.

فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر پیشین آموزش و پرورش در جلسه تودیع و معارفه وزرای آموزش و پرورش به این مساله اشاره کرده و اظهار کرد که “وقتی دیدم نوسازی و تحول ساختاری به سرحد کهنگی رسیده که نیازمند لوازم و مناسباتی است و فاقد آن هستم به مجموعه بافایده باز گشتم” این مساله می‌تواند نشان از عدم همکاری کامل با این نهاد تاثیرگذار یا کارشکنی‌هایی در این میان باشد که اینگونه آموزش و پرورش و سکانداران آن را در بن بستی از پرسشها قرار داده است.

چرخ فرسوده آموزش و پرورش در آستانه توقف

نیاز به عوض کردن و تحولات بسیار یکی از عواملی است که آموزش و پرورش به شدت به آن نیاز دارد آیا که این حجم از پرسشها تاکنون با مسیر کنونی به مقصد نرسیده است ولی این امر نیاز به الزامات، زیرساخت‌ها و عزم ملی دارد که امید می‌رود بطحایی با توجه به اظهاراتش مبنی‌بر ضرورت شتاب در برنامه‌ها و تحولات امکان این امر را داشته باشد و در حد گفته باقی نماند.

فرسودگی که در ساختار موجب زمینگیر شدن دو وزیر قبلی دولت یازدهم شده است است و پیش از صحبت‌های دانش آشتیانی مبنی بر نیاز به الزامات جهت کار در آموزش و پرورش و عدم توان این اقدام، فانی ضمن انتقاد از بعضی سیاست‌ها نظیر تکیه صرف بر منابع دولتی، اوضاع اجرای سند تحول و مواردی مشابه در مراسم تودیع و معارفه سال گذشته به این امر اذعان داشت که “بدون نیروی انسانی توانمند و با انگیزه هیچ اتفاقی در تحول آموزش و پرورش نمی افتد.”

اسحاق جهانگیری معاون اول مدیر جمهور در مراسم تودیع و معارفه به مساله ضرورت بهره‌وری نیروی انسانی تاکید داشت و از طرح خریدخدمات آموزشی یعنی بهره‌گیری از توان موسسان غیردولتی در اداره مدارس دولتی مناطق محروم تمجید کرد.

امیدواری جهت جایگزینی ضوابط بر روابط در انتصابات تازه آموزش و پرورش

اکنون با وجود چالش‌ها در آموزش و پرورش، امیدی زیادی به استفاده از نیروهایی کارآمد در این وزارتخانه وجود دارد مساله‌ای که حداقل تا امروز با پنج انتصاب از سوی بطحایی هنوز در هاله‌ای از ابهام واقع شده است است و بعضی وعده‌ها همچون استفاده از زنان در پست‌های مدیریتی و تحول ساختاری و تازه را با ولی و اگرهایی مواجه کرده آیا که تا این لحظه فقط شاهد خروج یکی از معاونان زن تیم آموزش و پرورش و چرخش مدیران در پست‌های متفاوت بوده‌ایم.

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برنامه | آموزشی | آموزش | برنامه | تحولات | تودیع و معارفه | فرهنگیان | دانش آموزان


برچسب ها: , , , , , ,