آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت با رویدادهای متعددی مواجه بوده که به بعضی از این موارد در ادامه اشاره می‌شود.

نقش مثبت ارزشیابی توصیفی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان ، اما و اگرهای

به گزارشحوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ اما و اگرهای عضویت کتاب های درسی درتمامی مقاطع تحصیلی، نقش مثبت ارزشیابی توصیفی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان، تمدید مهلت عضویت کلاس اولی ها در مدارس شاهد، تصویر العمل آموزش و پرورش به اوضاع پرداخت معوقات فرهنگیان، پذیرش نقدمنصفانه جهت ارتقای کیفیت آموزشی، فعالیت پایگاه های سنجش نوآموزان در سه سطح و همکاری سایر نهادهای آموزشی در برنامه های تابستانی دانش آموزان از جمله بااهمیت ترین اخبار آموزش و پرورش در هفته گذشته به شمار می رود.

عبارات مهم : برنامه ریزی – سفارش کتاب
اما و اگرهای عضویت کتاب های درسی درتمامی مقاطع تحصیلی
حسین طلایی معاون شرکت پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد تمدید مهلت عضویت کتاب های درسی عنوان کرد: ثبت سفارش کتاب های درسی پایه دوم تا ششم ابتدایی و دوره پیش دانشگاهی تا تاریخ ۲۲ خردادماه تمدید شده است و به هیچ وجه این تاریخ عوض کردن نمی کند.

وی ادامه داد: بعد از تاریخ مذکور سامانه ثبت سفارش کتاب های درسی جهت بارگزاری اطلاعات دانش آموزان پایه های اول ابتدایی، دهم و یازدهم شاخه فنی و حرفه ای آماده سازی می شود و این دانش آموزان از ۱۵ تیرتا ۱۷ شهریور وقت دارند تا نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی از طریق سامانه www.irtextbook.com و www.irtextbook.ir اقدام کنند.

طلایی یادآور شد : چنانچه دانش آموزانی بعد از تمدید مهلت نیز موفق به ثبت سفارش کتاب های درسی نشده باشند شهریورماه از طریق ثبت سفارش کتاب های تک جلدی دوره مربوطه و با احتساب هزینه پستی امکان دریافت کتاب های درسی سال آینده خود را دارند.

نقش مثبت ارزشیابی توصیفی در ارتقای بهداشت روانی دانش آموزان
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی در رابطه با تاثیر ارزشیابی توصیفی در روند آموزشی دانش آموزان اظهار کرد: ارزشیابی کیفی-توصیفی به عنوان یک رویکرد علمی، ظریف و، ولی سخت و در عین حال حرکتی آگاهانه و تحول گرا جهت رسیدن به پایداری وتعمیق یادگیری در بین دانش آموزان دوره ابتدایی هست.

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه این عوض کردن نگرش با همیاری و همراهی نهادهای درون سازمانی و بیرون سازمانی از طریق ترویج مبانی درست ارزشیابی کیفی-توصیفی امکان پذیر هست، عنون کرد: نتیجه های پژوهش های علمی صورت گرفته نشان از تاثیر این برنامه در زیاد کردن بهداشت روانی دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی دارد.

پذیرش نقدمنصفانه جهت ارتقای کیفیت آموزشی
محی الدین بهرام محمدیان مدیر شرکت پ‍ژوهش و برنامه ریزی آموزشی در مورد عوض کردن در کتاب های درسی و برنامه های آموزشی و انتقادات وارد به آن اظهار کرد: فضا و تجهیزات، آئین نامه ها و مقررات اداری باید در جهت سند تحول بازطراحی و باز نویسی شوند تا بتوانیم آن ها را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: گاهی بعضی افراد نقدهایی دارند که ضمن استقبال از آن نقد ها اعتقاد هستم نقد کامل آن است که بتواند به همه ابعاد یک عنوان بپردازد و نقدهایی که از یک جریان فقط یک فریم تصویر برمی دارند و آن را بزرگنمایی می کنند سازنده و مثبت نیست.

رئیس شرکت پ‍ژوهش و برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد: اعتقاد دارم که در کتاب درسی حتماً اشکال وجود دارد، چون هیچ یک از نویسندگان معصوم و عالم به غیب هم نیستند و در حد فهم و برداشت خودشان کار را انجام داده اند، ولی اصلاح، نقد و یادآوری ضعف ها به صورت مشفقانه و منصفانه باید باشد.

واکنش آموزش و پرورش به اوضاع پرداخت معوقات فرهنگیان
پرداخت معوقات فرهنگیان همواره با ولی و اگرهای بسیاری مواجه بوده و آموزش و پرورش واریز معوقات را به روزهای آتی ارجاع می دهد به گونه ای که معوقات حق التدریسی ها بعد از هفت ماه و حق الزحمه امتحانات هنوز به طور کامل پرداخته نشده هست؛ پیگیری های گروه تحریریه سایت در مورد این مساله موجب شده است تا از سوی معاونت توسعه و پشتیبانی این وزارتخانه اطلاعیه ای صادر شود.

براین اساس آموزش و پرورش به پرداخت اجرای طرح پرداخت هماهنگ و همزمان حقوق کارکنان رسمی و پیمانی از سال ۱۳۹۵، پرداخت و تسویه پاداش آخر خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۱۳۹۵ پیگیری اجرای مفاد بند (و) و تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۶ مبنی بر همزمانی پرداخت حقوق سایر نیروهای شاغل در وزارت آموزش و پرورش و پرداخت حق التدریس نیروهای آزاد به صورت کامل تا آخر اسفند ماه سال ۱۳۹۵ همچنین پرداخت حق التدریس شاغلین به مدت سه ماه در جهت پیگیری اوضاع معیشتی معلمان اشاره کرد.

تمدید مهلت عضویت کلاس اولی ها در مدارس شاهد
محمدرضا رزاقی سرپرست اداره کل امور شاهد و ایثارگران در خصوص اوضاع عضویت در دانش آموزان کلاس اولی در مدارس شاهد اظهار کرد: با توجه به حجم عضویت ها و شرایط موجود مهلت عضویت تا ۲۰ خرداد ماه تمدید خواهد شد.

وی تصریح کرد: بعد از این وقت تمدید مهلت عضویت نداریم و افرادی که از این وقت جامانده اند امکان عضویت در مدارس شاهد را جهت سال تحصیلی آینده نخواهند داشت.

فعالیت پایگاه های سنجش نوآموزان در سه سطح
محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری شرکت آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: طرح قریب به ۲۰ سال از اجرای این طرح در کشور می گذرد و نوآموزان در ابتدا آزمایش های اولیه مواظبت های بهداشتی، پوست، مو، دهان و دندان، قد و وزن، بینایی و شنوایی، آمادگی تحصیلی و غربالگری را انجام می دهند.

وی افزود: بعد از این مرحله نوآموزان در صورت نیاز به پایگاه های تخصصی ارجاع داده می شوند که تعداد این مراکز متناسب با نیاز استان تعیین شده است است و مجموعا در کشور ۵۰ مرکز تخصصی در حال فعالیت هستند.

عظیم عراقی بیان کرد: امسال نوبت گیری اینترنتی جهت طرح انجام شده است و در سطح کشور ۶۰ هزار مدرسه جهت اجرا در نظر گرفته شده است که منقاضیان با توجه به منطقه محل سکونت به نزدیک ترین پایگاه مراجعه می کنند.

معاون تشخیص و پیشگیری شرکت آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه ۳ مدل پایگاه براساس تعداد پرسنل، وجود دارد، تصریح کرد: پایگاه ها به صورت الف، ب و ج تقسیم شده است اند که به ترتیب ۴۰، ۲۶ و ۱۳ پرسنل در آن فعال هستند.

مشارکت سایر نهادهای آموزشی در برنامه های تابستانی دانش آموزان
مهدی علی اکبرزاده مدیرکل امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش در مورد فعالیت های تابستانی با بیان اینکه در سامانه اوقات فراغت ۲۵ هزار پایگاه تابستانی نشانه گذاری شده است هست، اظهار کرد: فعالیت‎ها متناسب با نشانه گذاری شعار سال اقتصاد مقاومتی، کارآفرین برنامه ریزی شده است هست.

مدیرکل امور فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه های ملی تابستانی در زمینه های فرهنگی، قرآنی و هنری بعد از ماه رمضان شروع و تا ۲۰ شهریور ادامه می یابد.

انتهای خبر/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | سفارش کتاب | تابستانی | برنامه | آموزشی | آموزش | فعالیت | آموزش و پرورش


برچسب ها: , , , , , , ,