مساله هدایت تحصیلی و گزینش رشته عنوان بسیار مهمی جهت دانش آموزان مشمول بوده که قرار بود با تمهیدات آموزش و پرورش شرایط بهتر شود ولی همچنان نارسایی وجود دارد.

تنور داغ چالش عضویت جهت دانش آموزان پایه نهم ، اجبار جزء جدایی ناپذیر هدایت تحصیلی

به گزارش خبرنگارحوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ مساله گزینش رشته چالشی است که این روزها دانش آموزان پایه نهم به شدت با آن مواجه هستند و مساله گزینش رشته ای صحیح از یک سو همچنین شرایط مدارس جهت پذیرش از سوی مدارس مساله دیگری است که دانش آموزان خواهان تحصیل در مدارس دولتی زیاد با آن مواجه هستند.

طرح هدایت تحصیلی نسبت به سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار است و فاکتور اجبار به اختیار عوض کردن یافته است ولی باز هم در این میان مشکلاتی وجود دارد و گویا دانش آموزان باز هم در گزینش رشته تحصیلی خود اختیار مورد نیاز را ندارند.

انتخاب در هدایت تحصیلی کمرنگ است

براساس بیانات آموزش و پرورشی ها امسال هدایت تحصیلی شکل جدیدی پیدا کرده است و برگه هدایت تحصیلی زیاد جنبه توصیه دارد و بر این اساس بعد از وارد شدن نمرات تمامی دانش آموزان در سیستم دانا نمون برگ شماره شش و هفت صادر می‌شود و دانش آموزان جهت دریافت این نمون برگ‌ها با توجه به وقت بندی مناطق آموزش و پرورش خود اقدام می‌کنند.

تنور داغ چالش عضویت جهت دانش آموزان پایه نهم ، اجبار جزء جدایی ناپذیر هدایت تحصیلی

عظیم محبی مدیر کل آموزش متوسطه اول با بیان اینکه نمون برگ شماره ۶ دانش آموز را نسبت به شرایط خود ارزیابی کرده و نمونه برگ شماره ۷ رتبه بندی دانش آموز نسبت به سایر دانش آموزان را نشان می‌دهد، گفت: بعد از طی این مرحله دانش آموزان در چهار گروه الف، ب، ج ،د تقسیم بندی شده است تا جهت گزینش رشته اقدام کنند و هر کدام از گروه‌ها یک هفته جهت این کار وقت دارند.

این برنامه ریزی و رویکردی که اتخاذ شده است در ظاهر بدون مسئله است ولی هنگامی که در ستادهای هدایت تحصیلی وارد می شویم شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده است و دانش آموزان با شرایط دشواری جهت گزینش رشته مواجه هستند.

مبنای اولویت بندی در هدایت تحصیلی چیست؟

ورود به رشته های متفاوت تحصیلی با توجه به نمرات دروس متفاوت تعیین می شود که بر ای مبنا محبی گفت: جهت رشته علوم تجربی و رشته ریاضی باید کف نمرات باید ۱۴ باشدکه مبنای کف نمره مجموع نمرات سه سال هفتم، هشتم و نهم است البته نمره سال نهم ضریب ۳ و نمره سال هفتم و هشتم ضریب یک دارد.

اجرای طرح هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان قرار بود با محور علاقه آنها پیش رود ولی در یکی از ستادهای عضویت شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران دانش آموزی با معدل۷۰/۱۹ونمره های ریاضی و علوم ۲۵/۱۹ و ۱۸ در اولویت بندی های در نظر گرفته شده است در رده “د” قرار گرفته و ناگزیر باید از خواسته خود یعنی تحصیل دررشته تجربی ریاضی را جهت تحصیل گزینش کند از طرفی دانش آموز دیگر با معدل ۶۸/۱۹ در اولویت اول خود رشته تجربی پذیرفته نشده است و اولویت اول علی رغم علاقه اش در رشته ریاضی رتبه آورده و حال با توجه به راهنمایی های ستاد هدایت تحصیلی جهت عضویت باید تا ۲۰ مردادماه منتظر بماند تا شاید بعداز تکمیل ظرفیت امکان عضویت در رشته مورد علاقه اش را داشته باشد.

مساله هدایت تحصیلی و گزینش رشته عنوان بسیار مهمی جهت دانش آموزان مشمول بوده که قرار بود با تمهیدات آموزش و پرورش شرایط بهتر شود ولی همچنان نارسایی وجود دارد.

رقابت تنگاتنگ دانش آموزان با معدل های بالا

عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش پایتخت کشور عزیزمان ایران در مورد اولویت بندی در هدایت تحصیلی اظهار کرد: با توجه به اینکه سطح نمرات در دوره متوسطه اول اوج بوده موجب شد تا مسابقه بسیاری بین دانش آموزان ایجاد شود و بر همین اساس دانش آموزان گاه براساس صدم معدل اولویت بندی شده است اند.

مسعود شکوهی مدیر کل دفتر پرورشی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در مورد عوض کردن رشته دانش آموزان در تابستان اظهار کرد: چنانچه دانش آموزی بعد از گزینش رشته قصد عوض کردن آن را در تابستان داشته باشد می‌تواند شهریور ماه جهت این امر اقدام کند، البته باید ظرفیت منطقه را نیز در نظر بگیرد هر چند برآوردها نشان می‌دهد به جز رشته تجربی در سایر رشته‌ها مشکلی از نظر ظرفیت نداشته باشیم.

هرچند امسال صحبت از اضطراری بودن هدایت تحصیلی نیست ولی در عمل این مساله جهت دانش آموزان اجرا می شود چراکه در رشته های پرطرفدار مانند تجربی ظرفیت مدارس دولتی پاسخگوی نیازها نیست و علی رغم بیانات آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن حداکثر ظرفیت ولی این شرایط میسر نشده و ارجاع به مدارس غیردولتی راهکاری جهت تحصیل در رشته مورد علاقه در صورت کافی نبودن ظرفیت رشته ها و مدارس است.

انتهای پیام/

چگونه عالی ترین گزینش را در رشته تحصیلی خود داشته باشیم؟

واژه های کلیدی: شماره | ریاضی | آموزش | آموزش و پرورش | هدایت تحصیلی | دانش آموزان | انتخاب رشته | نمره


برچسب ها: , , , , , , ,