اگر باردار هستید و در ماه رمضان روزه می‌گیرید باید مراقبت‌های مورد نیاز را انجام داده و با دکتر خود در خصوص شرایط سلامتی و اوضاع رشد جنین مشاوره انجام دهید.

آیا روزه گرفتن جهت مادران باردار و جنین ضرر دارد؟

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیکگروه علمی پزشکی کلوب خبرنگاران؛ گرفتن روزه جهت زنان باردار باید با رعایت نکات ایمنی جهت سلامت مادر و فرزند باشد، مادر باردار در صورت مبتلا شدن به دیابت، فشار خون بالا، عفونت های کلیوی، پرسشها قلبی، مسمومیت حاملگی و یا کم خونی حتماً باید با مشاوره با متخصص اقدام به روزه گرفتن کند تا خطری جهت نوزاد ایجاد نشود، معمولاً در این شرایط توصیه می شود که مادر باردار از روزه گرفتن خودداری کند.

عبارات مهم : روزه گرفتن – ماه رمضان
مادران باردار می توانند در صورتی که به لحاظ جسمانی آمادگی جهت گرفتن روزه در ماه رمضان ندارند، قضای روزه های خود را در ماه های بعد از فراغت از بارداری انجام دهند یا به موسسات خیریه جهت توزیع غذا پول اهداء کنند تا کفاره روزه آن ها انجام شود.

روزه گرفتن براساس تحقیقات اثر منفی بر مادر و جنین نمی گذارد، هر چند بعضی پژوهش ها نشان می دهد احتمال سریع به دنیا آمدن نوزادانی که مادران آن ها در طول بارداری روزه گرفته اند یا پایین بودن سطح هوشی و نمرات درسی آن ها در سال های آینده وجود دارد.

کارشناسان به مادران بارداری که در سه ماهه نخست بارداری خود هستند و ماه رمضان در ماه های گرم سال است توصیه می کنند مواظبت دقیقی از سلامت خود انجام دهند، که مشمول بر خوردن مواد غذایی پرانرژی و مغذی در وعده های افطار و سحر، نوشیدن میزان کافی مایعات، پرهیزازنوشیدن قهوه و خوراکی های حاوی کافئین و محدود کردن ساعات کار، خروج ازمنزل و خواب و استراحت کافی است.

کارشناسان درعین حال اعلام کرده اند که اوضاع مادر باردار در ماه رمضان به کشور و منطقه جغرافیایی که مادر در آن زندگی می کند نیز بستگی دارد، بعضی کشور ها ساعت روزه داری کمتر و بعضی زیاد هست، همچنین الگوی تغذیه ای مادر در کشورهای متفاوت متفاوت است.

در صورت بروز علائمی همچون چربی سوزی سریع و غیر عادی، احساس تشنگی شدید، کم کردن میزان ادرار و تیره شدن رنگ آن، سردرد، تب و احساس درد در عضلات، تهوع و استفراغ، احساس حرکات غیر عادی در شکم به وسیله جنین به طور مثال کند شدن حرکت جنین یا لگد زدن به شکم مادر، احساس انقباض و درد شدید شکمی، سرگیجه، ضعف، گیجی، کم کردن تمرکز و خستگی شدید که دراین موارد امکان آسیب دیدن جنین و حتی خطر خاتمه بارداری وجود دارد و مورد نیاز است که مادر باردار سریعاً به متخصص مراجعه کرده و ادامه روزه گرفتن او منوط به موافقت دکتر است.

منبع: babycenter
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: روزه گرفتن | ماه رمضان | بارداری | باردار | سلامت | تغذیه | احساس | بارداری


برچسب ها: , , , , , ,