معاونان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی شورای معاونان به بیان برنامه ها و اهداف درنظرگرفته شده است در این نهاد آموزشی پرداختند.

از اعلام وقت رتبه بندی معلمان تا ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزان , آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورشگروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛ گردهمایی یکسان اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها صبحگاه امروز در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد و در این مراسم برنامه های درنظر گرفته همچنین دستاوردهای معاونت مورد توجه قرار گرفت.

**اجرای پنج برنامه کلی سند تحول در سال ۹۶
یوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش اظهارکرد: امروز دولت و مجلس شورای اسلامی بر این باورند که معلم کارمند نیست بلکه یک هویت علمی و تربیتی دارد بنابراین در عنوان حقوق و پرداخت‌ها و رتبه‌بندی، باید نظام پرداخت معلمان متفاوت از قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.

وی افزود: عنوان مذکور در برنامه ششم توسعه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و ما تلاش می‌کنیم تا ۶ ماه آینده لایحه پیشنهادی نظام پرداخت معلمان نیز به دولت ارسال شود.

از اعلام وقت رتبه بندی معلمان تا ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزان , آموزش و پرورش

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال ۹۶ براساس سند تحول بنیادین پنج برنامه کلی را اجرایی خواهیم کرد.

**کاهش یک و نیم میلیون نفری بیسوادان در کشور

عبارات مهم : نهضت سوادآموزی – برنامه ریزی
علی باقرزاده مدیر شرکت نهضت سواد آموزی گفت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵، یک و نیم میلیون نفر آمار بی‌سوادان کم کردن یافته است و ۸۵/۲ درصد قیمت باسوادی زیاد کردن یافته است که این آمار، ۱۴ برابر مدت مشابه در سال‌های ۸۵ تا ۹۰ است.

وی از آموزش ۱۸ هزار نفر از اتباع خارجی با همکاری نهادهای بین‌المللی در کشور عزیزمان ایران خبر داد وعنوان کرد: تأسیس ۱۰۰ مرکز یادگیری محلی جدید، استمرار سوادآموزی زندان‌ها و پادگان‌ها، آموزش مهارت‌های پایه ICDL، آموزش اولیای بی سواد دانش‌آموزان و همچنین افراد بازمانده از تحصیل ۱۰ تا ۱۹ ساله از جمله فعالیت‌های اولویت‌دار شرکت نهضت سوادآموزی است.

باقرزاده بیان کرد: آموزش و توانمندسازی آموزش دهندگان یکی از بزرگترین طرح‌های آموزش مجازی است که با همکاری جهاد دانشگاهی در حال اجرا است و به قبول شدگان گواهی صلاحیت حرفه‌ای اعطا می‌شود.

معاونان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی شورای معاونان به بیان برنامه ها و اهداف درنظرگرفته شده است در این نهاد آموزشی پرداختند.

** واگذاری امور آموزشی با حفظ نقش حاکمیتی آموزش و پرورش است
مرضیه گرد مدیر شرکت مدارس غیردولتی و همکاری های مردمی با اشاره به تصویب ۱۳ بند از ۱۷ بند آیین‌نامه تأسیس مدارس غیردولتی، ‌تصریح کرد: با تصویب این آیین‌نامه‌ها توانستیم بخش زیادی از پرسشها مدارس غیر دولتی را حل کنیم.
گرد در خصوص استفاده از ظرفیت بخش شخصی در آموزش و پرورش، عنوان کرد: روش اول واگذاری امور آموزشی با حفظ نقش حاکمیتی آموزش و پرورش و پروش دوم، استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها است که اگر نظارت کافی بر این نوع واگذاری‌ها انجام ندهیم، با مسئله مواجه خواهیم شد.
رئیس شرکت مدارس غیردولتی مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص شوراهای آموزش و پرورش تصریح کرد: باید بر روی مصوبات شوراهای آموزش و پرورش نظارت صورت گیرد تا این مصوبات بعد از عبور از کارگروه‌ها به نتیجه های مشخص و بافایده برسد.

**لزوم استفاده از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش
حسین فرزانه معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: هیچ یک از حوزه‌های ستادی، مجاز به تعیین وظیفه در عنوان منابع اعتباری استان نیستند و مدیران کل باید عنوان تفویض اختیار را به سطح مدارس بکشانند و سرانه را در اختیار مدرسه قرار دهند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته تفویض اختیار در حوزه ستادی و مزایای آن افزود: استفاده حداکثری از ظرفیت شوراهای آموزش و پرورش یکی از مزایای تفویض اختیار است.
فرزانه با اشاره به پرداخت معوقات سال‌های اخیر و پاداش بازنشستگان در آخر سال ۹۵ اظهار کرد: خوشبختانه در بخش سرانه و اعتبارات، کارها مثبتی انجام شده است که با کمک شرکت برنامه و بودجه به مرحله اجرا درآمده است.

**تلاش جهت اجرای بخشی از دوره مهارت آموزی تا شهریورماه
سفندیار چهاربند مدیر مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اعلام دیرهنگام نتیجه های آزمون استخدامی ۹۵، تلاش می‌کنیم بخشی از دوره یک‌ساله مهارت‌آموزی پذیرفته شدگان تا آخر شهریورماه امسال برگزار شود و بخش کارورزی و باقی‌مانده دروس آن همزمان با شروع تدریس، در طول سال تحصیلی انجام گیرد.

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: توزیع نیروی انسانی و تعداد کلاس‌ها، مواردی است که در حوزه ستاد تعیین می‌شود و سقف ساعات حق‌التدریس و مدیریت سایر موارد مرتبط با ساماندهی نیروی انسانی به کمیته برنامه‌ریزی استان‌ها واگذار شده است است.

چهاربند عنوان کرد: یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند در ساماندهی بهینه نیروی انسانی کمک‌رسان می باشد، نسبت معلمان به کارکنان آموزشی است.

وی تصریح کرد: جهت حفظ وضع موجود آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی، باید تلاش کنیم ۲۳۸ هزار نیروی مورد نیاز تا ۴ سال آینده جذب این وزارتخانه شوند.

از اعلام وقت رتبه بندی معلمان تا ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزان , آموزش و پرورش

**ایجاد کارگروهی جهت استقرا مناسب پایه یازدهم
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اجرای طرح آموزش همراه با تولید با کیفیت، اجرای طرح نظارت بالینی و توسعه فرهنگ درس پژوهی در حوزه کیفیت بخشی و اجرای طرح تعالی مدیریت در ۱۰۰ درصد مدارس دوره اول متوسطه در حوزه ارتقای مدیریت آموزشگاهی، از دیگر برنامه‌های معاونت متوسطه در سال تازه است.

زرافشان استقرار پایه یازدهم را از مهمترین برنامه‌های سال جدید معاونت متوسطه بیان کرد و افزود: با توجه به عوض کردن ساختار، کارگروهی جهت اجرای مطلوب این پایه در ستاد تشکیل شده است است که در آن کارهای اجرایی مشخص شده است و بر استقرار همراه با کیفیت برنامه‌های آموزشی پایه یازدهم تأکید شده است است.

وی تصریح کرد: در سال تازه در نظر داریم با توجه به کارگروه عدالت آموزشی، در ۱۰۰ منطقه هدف، برنامه‌های عدالت آموزشی را اجرایی کنیم که ارتقای سطح پوشش واقعی تحصیل دختران و کم کردن فاصله پوشش تحصیلی دختران و پسران، از مواردی است که انتظار داریم با اجرای این طرح به نتیجه برسد.

**کاهش میزان چاقی در دانش آموزان
مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: در چهار سال اخیر، با اجرای برنامه‌های متنوع در این حوزه موفق شدیم آمار چاقی دانش‌آموزان را کم کردن دهیم؛ بر اساس پیمایش ملی که در ۴۵ دانشگاه انجام شد، درصد میزان چاقی دانش آموزان از ۱/۲۱ به ۸/۲۰ کم کردن یافته است.
وی با بیان اینکه پروژه‌های صورت گرفته اثر مستقیم بر کاهش میزان چاقی در دانش‌آموزان داشته هست، گفت: پیش‌بینی مدارس شاد در مقطع ابتدایی از مهرماه سال ۹۵ با آموزش معلمان و مراقبان سلامت شروع شده است است.

معاونان وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی شورای معاونان به بیان برنامه ها و اهداف درنظرگرفته شده است در این نهاد آموزشی پرداختند.

**ارزشیابی کتاب های درسی پایه دهم در سال تحصیلی آینده
حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان مدیر شرکت پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از ارزشیابی کتب درسی پایه دهم در سال تحصیلی تازه خبر داد و گفت: جهت دانش‌آموزان پایه یازدهم، ۳۰۰ عنوان کتاب درسی تولید و چاپ شده است و از ابتدای سال ۹۶ نیز، برنامه‌ریزی جهت دانش‌آموزان پایه دوازدهم در دست انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در شرکت پژوهش، علاوه بر کتاب درسی، به دانش‌آموزان بسته آموزشی نیز ارائه می‌شود؛ این اقدام باعث شده است تا سلطنت کتاب‌های درسی به جمهوری بسته آموزشی تبدیل شود و در این بسته‌ها شرایطی را فراهم کرده‌ایم تا تمام مکان‌ها و فضاهای اطراف دانش‌آموز، به شرکت یادگیرنده تبدیل شود.

** اصلاح و تقویت ارزشیابی کیفی توصیفی دانش‌آموزان
رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تداوم طرح تدبیر در دوره ابتدایی، عنوان کرد: این طرح در جهت ارتقای کیفیت مدیران آموزشگاهی شروع شد که با برطرف نواقص و بعضی اشکالات، آن را با قوت زیاد در سال ۹۶ ادامه می‌دهیم.

حکیم‌زاده به آسیب‌شناسی، اصلاح و تقویت ارزشیابی کیفی توصیفی دانش‌آموزان دوره ابتدایی اشاره کرد و ادامه داد: ایده طرح ارزشیابی توصیفی بسیار مترقی است ولی به علت وجود بعضی نواقص با مشکلاتی مواجه شد که باید اشتباهات آن برطرف شود.

از اعلام وقت رتبه بندی معلمان تا ارائه بسته های آموزشی به دانش آموزان , آموزش و پرورش

وی به برنامه‌های معاونت ابتدایی در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: توسعه عدالت آموزشی، مدیریت انسداد مبادی بی سوادی، راهبری پوشش تحصیلی در ۴ استان نشانه با برنامه زمان‌بندی شده است و توسعه آموزش و پرورش عشایر با حفظ سبک زندگی و وقت رشد تحصیل از مهم‌ترین برنامه‌های این معاونت است.

** محتوای سند تحول جهت همه تبیین شود
نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: باید محتوای سند جهت همگان تبیین شود، این امر در درون آموزش و پرورش با برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و در بیرون از این سیستم با برگزاری جلسات منظم امکان‌پذیر است و می‌تواند یک گام به جلو در اجرای سند باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام زیرنظام‌های سند تحول بنیادین تدوین شده است هست، تصریح کرد: براساس اینکه بدانیم کدام یک از کارها و برنامه‌های آموزشی در جهت اجرای سند تحول بنیادین شرکت می‌کند، باید به مفاهیمی مانند تمرکززدایی، مدرسه محوری، رویکرد فرهنگی تربیتی، همکاری پذیری و تنوع بخشی در پرسشها آموزشی در برنامه‌ها توجه کنیم.

** هدایت تحصیلی از دوره ابتدایی شروع شود
مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش بیان داشت: در مجموعه آموزش و پروش و فعالیت‌های درون‌مدرسه‌ای، چهار تشکل فعال مشمول بر شرکت دانش‌آموزی، بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان و هلال احمر فعال است که تلاش دارند دانش‌آموزان را با برنامه‌های متنوع خود تحت پوشش قرار دهند.

فیض تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش شرکت دانش‌آموزی در سطح کشور را ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: برنامه‌ ما این است که در محیط مدرسه فضا را جهت جذب دانش‌آموز آماده کنیم و در خارج از مدرسه، برنامه‌های شرکت به قدری جالب باشد که همه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد.

وی با اعلام اینکه هدایت تحصیلی باید از مقطع دبستان شروع شود، افزود: طرح جامع هدایت تحصیلی در دست تدوین است که شناسایی استعدادها را از دبستان شروع می‌کند؛ لیکن معتقدیم هدایت تحصیلی در پایه نهم فرایند ناقصی است و با همین اعتقاد از سال آینده یک سال به یک سال دامنه‌ هدایت تحصیلی مقاطع تحصیلی پایین‌تر را در بر خواهد گرفت و ‌توسعه خواهد یافت تا به اول ابتدایی برسد.

توجه به دانش آموزان با نيازهاي ويژه به شيوه تلفيقي فراگير
مجید قدمی رئيس شرکت آموزش و پرورش استثنايي كشور، توسعه آموزش به شيوه تلفيقي فراگير دانش آموزان با نيازهاي ويژه را از برنامه هاي سال ۹۶ برشمرد.

وي یادآورشد: توسعه آموزش و پرورش استثنايي گروه هاي متفاوت كودكان و دانش آموزان با نيازهاي ويژه از جمله برنامه هاي سال ۹۶، است و دراين راستا، افزايش آمار دانش آموزان با نيازهاي ويژه مدارس خاص از ۷۳هزار ۵۸۰ نفر به ۷۳ هزار ۸۰۰ نفر، افزايش آمار دوره پيش دبستاني به ۱۱ هزار و ۵۵۵ نفر، مشاركت ۱۷ هزار نفر ازدانش آموزان در فعاليت فرهنگي سوداي بندگي وآموزش عملي نماز ازجمله اهداف كمي برنامه سال ۹۶ شرکت آموزش و پرورش سال ۹۶ است .

انتهای پیام/

تفویض اختیار در آموزش و پرورش تا سطح مدارس

واژه های کلیدی: نهضت سوادآموزی | برنامه ریزی | آموزشگاه | اجرای طرح | مدیریت | برنامه | آموزشی | آموزش | معلمان | برنامه


برچسب ها: , , , , , , , ,