برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش همواره متقضیان قابل توجهی را مشمول بر می شود ولی این مساله چالش های بسیاری را به همراه دارد که نیازمند مدیریت صحیح شرایط است.

از جبران کمبود نیروی انسانی تا حواشی بعد از قبولی , آزمون استخدامی آموزش و پرورش

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی گروه تحریریه سایت جوان؛یکی از دغدغه های مهم جوانان مساله یافتن شغل مناسب و امنیت شغلی آن است و متاسفانه دراین برهه از وقت که مساله بیکاری وتناسب نداشتن شغل افراد و رشته تحصیلی یکی از پرسشها اساسی محسوب می شود برگزاری آزمون های استخدامی از حساسیت بالایی جهت قشر جوان برخوردار است.

مدتی است که که آزمون هایی هماهنگ جهت پذیرش متقاضیان کار از سوی دستگاه های اجرایی کشور برگزار می‌شود وآموزش و پرورش هم در این میان بخشی از سهمیه را به خود تخصیص داده شده است داده است که با توجه به فضای کاری حاکم در این آموزشی متقاضیان شرکت در سهمیه های آموزش و پرورش تعداد قابل توجهی از جوانان جویای کار را مشمول بر می شود هر چند فعالیت در این نهاد بعد از قبولی در آزمون چالش ها و بد قولی های این وزارتخانه را در پی داشته است ولی همچنان تقاضا جهت ورود در این نهاد اموزش وتربیت اوج است.

سونامی کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش در سال های آتی
حاضر نبودن معلم سر کلاس درس، عوض کردن معلم در طول سال تحصیلی و تناسب نداشتن رشته تحصیلی با کار وی مشکلاتی است که سال ها است نظام آموزشی با آن دست و پنجه نرم می کند و همه ما این مسئله را کم و بیش در دوران مدرسه احساس کردیم و با وجود ریشه دار بودن این عنوان ولی هنوز هم چاره ای قطعی جهت این درد مزمن اندیشیده نشده هست.
با روی کار آمدن دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۲ قرار بر این شد تا جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش از طریق این دانشگاه همچنین دانشگاه شهید رجایی و برگزاری آزمون های استخدامی انجام شود حال آنکه جبران حجم بالای کمبود نیروی انسانی از این طریق چندان امکان پذیر به نظر نمی رسد.
اسفندیار چهاربندرئیس مرکز برنامه ریزی نیروی انسانی وزارت آموزش‌وپرورش در مورد اوضاع ساماندهی نیروی انسانی گفت: از امسال تا سال ۱۳۹۹، ۳۲۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته خواهند شد و براین اساس به ۳۰۰ هزار معلم نیاز خواهیم داشت و سونامی بازنشستگی معلمان در انتظار آموزش و پرورش است.
وی ادامه داد: از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۹، ۹۲ هزار نفر به وسیله روش‌های تربیت معلم در آموزش و پرورش جمع شده‌اندو مابقی از مسیرهای دیگر از جمله استخدام مانند حق التدریس‌ها و مربیان پیش دبستانی بدون گذراندن جهت احراز صلاحیت وارد آموزش و پرورش شده‌اند و با توجه به نیازهای انبوه آموزش و پرورش به معلم و سونامی خروج نیرو باید با روش‌های منطقی و مناسب پاسخ دهیم و هر لحظه ممکن است سیل استخدام از مسیرهای غیر از تربیت معلم مجدد فعال شود که این مقوله موجب می‌شود فارغ‌التحصیلان مناسب دانشگاه‌ها از وقت حضور در آموزش و پرورش محروم بمانند.

از جبران کمبود نیروی انسانی تا حواشی بعد از قبولی , آزمون استخدامی آموزش و پرورش

تامین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اندر خم آزمون های استخدامی
اسفندیار‌ چهاربند‌ رییس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات در خصوص تأمین نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهارکرد: با توجه به تلاش‌های انجام شده است تا امروز مجوز جذب ۱۵ هزار نیرو را اخذ کردیم.

وی ادامه داد: از این تعداد ۴ هزار و ۵۰۰ نفر جهت تعهد دبیری در دوره ۴ ساله و ۱۰ هزار نفر در دوره‌های مهارت‌آموزی جهت سایر دوره‌های تحصیلی در نظر گرفته شده است است و با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده احتمال برگزاری آزمون جهت این ۱۰ هزار نفر در خرداد ماه امسال میسر شود که این کار مستلزم همکاری شرکت سنجش و شرکت اداری – استخدامی است.
هر چند برگزاری این آزمون در خردادماه انجام نشد ولی در چهارمین دوره آزمون های استخدامی دستگاه های فراگیر آموزش و پرورش سهمی هشت هزار و ۲۱۲ نفر را به خود تخصیص داده شده است داده است و براساس قوانین این آزمون شهریور ماه بزگراز خواهد شد.

البته پیش از این در ۲۱ خردادماه فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده بود: هنوز تاریخ دقیقی جهت آزمون امسال مشخص نکردیم ولی قصد داریم تا قریب به هشت هزار فارغ التحصیل دانشگاهی را به کار بگیریم و متقاضیان بعد از قبولی در قالب دوره ای یکساله زیر نظر دانشگاه فرهنگیان دوره مهارت آموزی معلمی می‌بینند، سپس جذب و استخدام آموزش و پرورش خواهند شد.

درد مزمن کمبود نیروی انسانی درمان می شود؟
درحالی که مساله کمبود نیروی انسانی مسئله همیشگی آموزش و پرورش بوده و در برابر نیروی انسانی متقاضی کار در این نهاد آموزشی میزان قابل توجهی از افراد جامعه را مشمول بر می شود ولی سازوکار درستی جهت مدیریت این مساله اتخاذ نشده است و برگزاری آزمون ها ی استخدامی تا امروز حاشیه های پررنگ تر از متنی داشته است.
براساس اسناد بالادستی مسیر مهم جذب نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی است ولی مدیریت درستی جهت این مساله وجود ندارد همچنین خروج بی سابقه نیرو در سال های آتی با این مسیرهای درنظر گرفته شده است همخوانی ندارد.

برگزاری آزمون استخدامی در آموزش و پرورش همواره متقضیان قابل توجهی را مشمول بر می شود ولی این مساله چالش های بسیاری را به همراه دارد که نیازمند مدیریت صحیح شرایط است.

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۰ حدود ۵۰۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند، اعتقاد دارد برگزاری آزمون‌های متعدد استخدامی مسئله تامین منابع انسانی آموزش و پرورش را برطرف نمی‌کند.

اظهارکرد: جهت مثال سال گذشته ۴۰ هزار معلم بازنشسته شدند و در امسال نیز ۶۰ هزار نفر دیگر از بدنه آموزش و پرورش جدا می‌شوند از این رو برگزاری صرف آزمون نمی‌تواند مشکلی را جهت وزارتخانه مذکور حل کند؛ این مهم در حالیست که سال گذشته آزمون مشابهی برگزار شد و بعد از گذشت وقت بسیار زیادی اخیرا پذیرفته‌شدگان تعیین وظیفه شدند.

آزمون استخدامی درد است یا درمان؟
کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش نشان از نیاز به جذب نیرو درآموزش و پرورش دارد و نیروهای متقاضی و مشتاق نیز جهت این امر وجود دارد ولی باید سازوکاری اتخاذ شود تا آزمون های استخدامی با مدیریتی صحیح تلاش در کم کردن مسئله اساسی نظام اموزش وتربیت یعنی کمبود نیروی انسانی و ساماندهی آن را داشته باشد که متاسفانه در حال حاضر ساماندهی نیروهای پذیرفته شده است در آزمون های گذشته مسئله دارد و بعد از چالش های بسیار تا حدی سر وسامان پیدا می کند.

آزمون استخدامی جدیدی پیش رو است و امید می رود تا در آزمون آتی مدیریت کارها و برنامه ریزی ها به گونه ای دقیق پیش رود که نیروی مشتاق و متخصص انرژی خود را به جای انتظار جهت تعیین وظیفه در جهت فراگیری مهارت های آموزشی و پرورشی به کار گیرد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آزمون استخدامی | آموزش و پرورش | دانشگاه | استخدام | بازنشسته | استخدامی | آموزشی | دانشگاه | برگزاری | آموزش


برچسب ها: , , , , , , , ,